nyheter
viktiga möten
Klimatförändringar ger stora effekter för Östersjön
– lokala åtgärder och samarbete nödvändigt.
stora möten
Ytterligare ett fullspäckat år
på Karlstad CCC.
Omvärldsanalys
Resandet i världen
ökade kraftigt under 2017.
Jubileum
Svenska Mässan
fyller 100 år.
på nytt uppdrag
Didier Scaillet
ny vd för SITE och SITE Foundation.
forskning skapar möten som skapar kunskap
Mittuniversitetet
blir partner i Treesearch.
på nytt uppdrag
Maria Larsson
ny CFO för AccorHotels Europa.
Hållbarhet
Så kan transporter flyttas
från lastbil till tåg.
möten skapar event event skapar möten
Mötesforum kring evenemangssäkerhet
till Halmstad.
Framtiden inbokad
Första kongressen värvad
SeaU i Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsmässan varslar 24 anställda

Stockholmsmässan organiserar om arbetet för att bli mer offensiva inom försäljning, produkt- och affärsutveckling. Nu har företaget varslat 24 personer om uppsägning. Vilka jobb som försvinner är inte klart, men det handlar framför allt om tjänster inom administration och supportfunktioner.

– Vi behöver effektivisera verksamheten för att kunna ge kunderna en fortsatt bra service och vara konkurrenskraftiga framöver. Tyvärr innebär det att flera personer blir övertaliga, säger vd Patric Sjöberg.

Stockholmsmässan, som ägs gemensamt av Stockholms stad och Stockholms Handelskammare, är ledande på den nordiska marknaden som mässarrangör och som anläggning för kongresser, konferenser och företagsevent. Fram tills nu har företaget haft olika försäljningsorganisationer för dessa verksamheter, liksom för försäljning av eventservicetjänster.

Nu samlas styrkorna i en gemensam säljavdelning, vilket innebär stora samordningsfördelar och att kunderna får enklare kontaktvägar när de kan beställa monteryta som lokaler och kringtjänster från en och samma person.

– Många av våra kunder har det kämpigt och därmed påverkas även vi av det ekonomiska läget. Vi behöver ligga i framkant när det gäller att vidareutveckla vårt befintliga erbjudande och ta fram nya produkter, men samtidigt måste vi se över våra kostnader och hitta effektivare sätt att jobba på, säger Patric Sjöberg.

– Det är i affärsverksamheten vi får våra intäkter och det är där vi måste fokusera. Vi ska självklart göra vårt absolut bästa för att stötta de berörda. Vi har en konstruktiv och bra dialog med Unionen i den här processen.