nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Intensiv mathöst ska stärka Sverigebilden
Kräftskiva för nyfikna Londonbor, skånsk matvecka i New York och ett spektakulärt event i Paris är några av höstens aktiviteter för att stärka varumärket Sverige. Visit Sweden arbetar aktivt med att väcka omvärldens intresse för det svenska köket, helt enligt visionen Sverige – det nya matlandet.

Från år 2000 till 2011 har internationella besökares konsumtion av restaurangbesök i Sverige ökat med 192 procent och står numera för 50 procent av den totala turismkonsumtionen.

Visit Sweden planerar att öka intresset ytterligare och hösten är fylld med mataktiviteter på de utländska marknaderna. Alltifrån lunch på svenska ambassaden i Washington med 70 amerikanska matjournalister till ett större matevent i Paris där några av Sveriges bästa kockar ska laga till 400 matintresserade fransmän.

Även New York får ta del av svenska smaker under en skånsk matvecka när stjärnkocken Daniel Berlin gör ett gästspel på restaurant Aquavit i oktober.

– Precis som svensk design, shopping i pulserande storstäder och storslagna naturupplevelser ger svensk mat och livsstil positiva associationer till Sverige och stärker vårt varumärke som ett modernt och progressivt land, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Det senaste året har det skrivits om svensk mat i över 400 artiklar utomlands, främst i Storbritannien där man var först med att lansera satsningen. Förra året gjorde Visit Swedens Londonkontor bland annat om Soho Square i centrala London till ett ”Fika Square” med ett pop up-café samt arrangerade Sverigeveckor på Harrods livsmedelsavdelning tillsammans med Exportrådet.

I höst går man ett steg längre och låter matproducenter komma ut i rampljuset. En ”farmers market” ska arrangeras i London för att lyfta fram Sveriges småskaliga mathantverkare och låta dem träffa brittiska inköpare. I samband med det blir det events för allmänheten, bland annat i form av en kräftskiva.

– Det här innebär att våra svenska råvaror når potentiella turister på ett kreativt sätt. Idag associeras det svenska köket främst med lokalproducerade, rena ingredienser med miljömässig hållerbarhet. Något som är mycket positivt för den svenska matproducenten, säger Thomas Brühl.

Bilden: Från Anders Vendel och Sandskogens värdshus i Ystad.