platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
hotellnytt
Scandic lanserar nytt hotellvarumärke
öppnar fem hotell som ska heta Scandic GO.
utvidgat uppdrag
Radissons Chef för Nordeuropa
blir också Senior Vice President i Storbritannien, Irland och Västeuropa.
Hållbarhet
Stockholmsmässan byter
bränsle och minskar sin klimatpåverkan.
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
RSS
rss_icon
Länkar
Intensiv mathöst ska stärka Sverigebilden
Kräftskiva för nyfikna Londonbor, skånsk matvecka i New York och ett spektakulärt event i Paris är några av höstens aktiviteter för att stärka varumärket Sverige. Visit Sweden arbetar aktivt med att väcka omvärldens intresse för det svenska köket, helt enligt visionen Sverige – det nya matlandet.

Från år 2000 till 2011 har internationella besökares konsumtion av restaurangbesök i Sverige ökat med 192 procent och står numera för 50 procent av den totala turismkonsumtionen.

Visit Sweden planerar att öka intresset ytterligare och hösten är fylld med mataktiviteter på de utländska marknaderna. Alltifrån lunch på svenska ambassaden i Washington med 70 amerikanska matjournalister till ett större matevent i Paris där några av Sveriges bästa kockar ska laga till 400 matintresserade fransmän.

Även New York får ta del av svenska smaker under en skånsk matvecka när stjärnkocken Daniel Berlin gör ett gästspel på restaurant Aquavit i oktober.

– Precis som svensk design, shopping i pulserande storstäder och storslagna naturupplevelser ger svensk mat och livsstil positiva associationer till Sverige och stärker vårt varumärke som ett modernt och progressivt land, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Det senaste året har det skrivits om svensk mat i över 400 artiklar utomlands, främst i Storbritannien där man var först med att lansera satsningen. Förra året gjorde Visit Swedens Londonkontor bland annat om Soho Square i centrala London till ett ”Fika Square” med ett pop up-café samt arrangerade Sverigeveckor på Harrods livsmedelsavdelning tillsammans med Exportrådet.

I höst går man ett steg längre och låter matproducenter komma ut i rampljuset. En ”farmers market” ska arrangeras i London för att lyfta fram Sveriges småskaliga mathantverkare och låta dem träffa brittiska inköpare. I samband med det blir det events för allmänheten, bland annat i form av en kräftskiva.

– Det här innebär att våra svenska råvaror når potentiella turister på ett kreativt sätt. Idag associeras det svenska köket främst med lokalproducerade, rena ingredienser med miljömässig hållerbarhet. Något som är mycket positivt för den svenska matproducenten, säger Thomas Brühl.

Bilden: Från Anders Vendel och Sandskogens värdshus i Ystad.