platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Intensiv mathöst ska stärka Sverigebilden
Kräftskiva för nyfikna Londonbor, skånsk matvecka i New York och ett spektakulärt event i Paris är några av höstens aktiviteter för att stärka varumärket Sverige. Visit Sweden arbetar aktivt med att väcka omvärldens intresse för det svenska köket, helt enligt visionen Sverige – det nya matlandet.

Från år 2000 till 2011 har internationella besökares konsumtion av restaurangbesök i Sverige ökat med 192 procent och står numera för 50 procent av den totala turismkonsumtionen.

Visit Sweden planerar att öka intresset ytterligare och hösten är fylld med mataktiviteter på de utländska marknaderna. Alltifrån lunch på svenska ambassaden i Washington med 70 amerikanska matjournalister till ett större matevent i Paris där några av Sveriges bästa kockar ska laga till 400 matintresserade fransmän.

Även New York får ta del av svenska smaker under en skånsk matvecka när stjärnkocken Daniel Berlin gör ett gästspel på restaurant Aquavit i oktober.

– Precis som svensk design, shopping i pulserande storstäder och storslagna naturupplevelser ger svensk mat och livsstil positiva associationer till Sverige och stärker vårt varumärke som ett modernt och progressivt land, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Det senaste året har det skrivits om svensk mat i över 400 artiklar utomlands, främst i Storbritannien där man var först med att lansera satsningen. Förra året gjorde Visit Swedens Londonkontor bland annat om Soho Square i centrala London till ett ”Fika Square” med ett pop up-café samt arrangerade Sverigeveckor på Harrods livsmedelsavdelning tillsammans med Exportrådet.

I höst går man ett steg längre och låter matproducenter komma ut i rampljuset. En ”farmers market” ska arrangeras i London för att lyfta fram Sveriges småskaliga mathantverkare och låta dem träffa brittiska inköpare. I samband med det blir det events för allmänheten, bland annat i form av en kräftskiva.

– Det här innebär att våra svenska råvaror når potentiella turister på ett kreativt sätt. Idag associeras det svenska köket främst med lokalproducerade, rena ingredienser med miljömässig hållerbarhet. Något som är mycket positivt för den svenska matproducenten, säger Thomas Brühl.

Bilden: Från Anders Vendel och Sandskogens värdshus i Ystad.