platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Gastrolution of Skåne
Skånska mat- och dryckesevenemang
ska nå internationell världsklass.
mat och möten
Parabere Forum Malmö 2018
en av fem finalister på The World Restaurants Awards i kategorin ”Event of the Year”.
kunskapsöverföring
Sveriges största mötesarrangörer
till Umeå för Mötets Dag.
Bli en bättre ledare
Bok om ledarskap
hjälper dig att se mellanrummen som möjligheter.
omvärldsanalys
Svenska startups sökes
till gratisplatser på framtidsmässa.
omvärldsanalys
Kompetensutveckla
ditt företag på Industrimässorna.
hotellnytt
Quality Hotel The Box
tar hem priset som New Hotel of the Year.
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
RSS
rss_icon
Länkar
Intensiv mathöst ska stärka Sverigebilden
Kräftskiva för nyfikna Londonbor, skånsk matvecka i New York och ett spektakulärt event i Paris är några av höstens aktiviteter för att stärka varumärket Sverige. Visit Sweden arbetar aktivt med att väcka omvärldens intresse för det svenska köket, helt enligt visionen Sverige – det nya matlandet.

Från år 2000 till 2011 har internationella besökares konsumtion av restaurangbesök i Sverige ökat med 192 procent och står numera för 50 procent av den totala turismkonsumtionen.

Visit Sweden planerar att öka intresset ytterligare och hösten är fylld med mataktiviteter på de utländska marknaderna. Alltifrån lunch på svenska ambassaden i Washington med 70 amerikanska matjournalister till ett större matevent i Paris där några av Sveriges bästa kockar ska laga till 400 matintresserade fransmän.

Även New York får ta del av svenska smaker under en skånsk matvecka när stjärnkocken Daniel Berlin gör ett gästspel på restaurant Aquavit i oktober.

– Precis som svensk design, shopping i pulserande storstäder och storslagna naturupplevelser ger svensk mat och livsstil positiva associationer till Sverige och stärker vårt varumärke som ett modernt och progressivt land, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Det senaste året har det skrivits om svensk mat i över 400 artiklar utomlands, främst i Storbritannien där man var först med att lansera satsningen. Förra året gjorde Visit Swedens Londonkontor bland annat om Soho Square i centrala London till ett ”Fika Square” med ett pop up-café samt arrangerade Sverigeveckor på Harrods livsmedelsavdelning tillsammans med Exportrådet.

I höst går man ett steg längre och låter matproducenter komma ut i rampljuset. En ”farmers market” ska arrangeras i London för att lyfta fram Sveriges småskaliga mathantverkare och låta dem träffa brittiska inköpare. I samband med det blir det events för allmänheten, bland annat i form av en kräftskiva.

– Det här innebär att våra svenska råvaror når potentiella turister på ett kreativt sätt. Idag associeras det svenska köket främst med lokalproducerade, rena ingredienser med miljömässig hållerbarhet. Något som är mycket positivt för den svenska matproducenten, säger Thomas Brühl.

Bilden: Från Anders Vendel och Sandskogens värdshus i Ystad.