Det gick bra för hotellen i Göteborgsregionen under juli. Antalet gästnätter steg med 2,9 procent jämfört med samma månad i fjol.
Siffrorna ska ses i ljuset av att 19 av landets 21 län visade minussiffror i den statistik för övernattningar som också inkluderar camping och stuguthyrning. Totalutfallet för Västra Götaland var, trots Göteborgs-siffrorna, minus sju procent.
Ossian Stiernstrand, utvecklingschef för Göteborg & Co som marknadsför staden, ser flera skäl till att det gick bra:
– Det är alla lyckade evenemang. Madonnas och Bruce Springsteens konserter på Ullevi, supermatchen mellan Manchester United och Barcelona och de årliga ungdomsturneringarna i fotboll respektive handboll, Gothia Cup och Partille Cup. Samt öppnandet av Clarion Hotel Post vilket ökat utbudet av hotellrum.
– Intresset för Göteborg har varit så stort att hotellen har kunnat öka priserna med 6,5 procent per rum, säger Ossian Stiernstrand.
Bilden: Lobbyn i Clarion Hotel Post, Göteborg.