Enligt en sammanställning från mötes- och kongressarrangören Meetagain har förfrågningar efter mobila tjänster i samband med konferenser ökat med 75 procentenheter de senaste två åren.
– Tidigare efterfrågades mobila tjänster i upphandlingar bara i enstaka fall men nu har det exploderat. Vi tror att det är en utveckling som gynnar mötesdeltagaren, säger Ewa-Karin Franck, vice vd för Meetagain. Tjänsterna skapar mer interaktiva möten och underlättar även det praktiska kring mötet för deltagaren.
De mest populära mobila tjänsterna är att erbjuda deltagare möjlighet att få program, deltagarlistor och kartor direkt till mobilen via mobilanpassade sajter och appar. Det innebär att informationen enkelt kan uppdateras. Även interaktiva tjänster i samband med själva konferensen efterfrågas oftare.
– De resurser som sparas med hjälp online-registrering och mobila tjänster gör att arrangörer kan lägga mer resurser på att öka mötets interaktivitet, vilket i slutändan skapar en bättre deltagarupplevelse, säger Ewa-Karin Franck.
Bilden: Ewa-Karin Franck.
--------------------------------------------------------------------------------------------