platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
RSS
rss_icon
Länkar
Congress Stockholm blir Stockholm Convention Bureau

Från och med årsskiftet får Stockholm äntligen en officiell convention bureau med namnet Stockholm Convention Bureau. Redan när MCI Group fick köpa dåvarande Stockholm Convention Bureau lämnades ett löfte från köparna att Stockholm stad skulle få tillbaka namnet.

I övrigt blir det ingen skillnad: Congress Stockholm, som är en del av Stockholm Visitors Board, byter bara namn. Henrik von Arnold blir fortfarande chef och verksamhet ska utvecklas precis som tidigare. Stockholm är en av världens mest framgångsrika kongresstäder och det tänker man fortsätta att försöka vara. Chef för hela Stockholm Visitors Board är Peter Lindqvist, tidigare chef för Congress Stockholm, och med stor erfarenhet bland annat från vd-skapet på Congrex i Sverige, vilket betyder att han kan allt om hur man genomför kongresser av absolut världsklass.

Blivande Stockholm Convention Bureau har till uppgift att positionera och internationellt marknadsföra Stockholm som en kvalitativt högstående mötesdestination. De arbetar aktivt med organisationer och företagsmötesplanerare runt omkring i hela världen. Som aktiv medlem i ICCA (International Convention & Congress Association) har Stockholm tillhört topplistan i världen under många år.

Minst 250 000 kongressnätter är målet per år. Minst 30 representanter för nya orgnisationer, minst 40 internationella företagsmöten och inventiveresegrupper, minst 40 agenter/företagsmötesplanerare ska årligen besöka Stockholm. De genomförda internationella mötena i Stockholm ska generera 1,3 miljarder kronor i omsättning. Deta låter kanske som ett stort företag. Totalt är man nio personer på Congress Stockholm/Stockholm Convention Bureau.