Jämfört med traditionella mejlutskick är sms en enkel, effektiv kommunikationskanal till kunder och medarbetare. En kundundersökning visar att 95 procent av alla människor läser sina sms, majoriteten gör det redan inom 15 sekunder.
– Många av de större företagen har inte insett det, men småföretagen är snabbare i vändningarna. De har inte råd att satsa på något som inte fungerar, det vill säga epost, utan väljer att gå över till en säkrare kommunikationskanal som sms, säger Joakim Hilj, vd för it-kommunikationsföretaget Mobispine/Jojka som gjort undersökningen.
Sms-utskick via telefonen är inget Joakim Hilj rekommenderar. Den molnbaserade tjänsten gör det möjligt att snabbt och enkelt skicka sms till stora grupper via datorn. Tjänsten är lätt att använda och installera, saknar bindningstider och passar småföretag som vill testa något nytt utan att göra dyra investeringar.
– Användarvänligheten är viktig eftersom många småföretag saknar de resurser som krävs för att administrera och sätta sig in i ett nytt system, säger Joakim Hilj.