nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Lägg Malmö Live på minnet

Om tre år öppnar Malmö Live, stadens nya kongress-, hotell- och konsertanläggning som byggs på Universitetsholmen. Konsert- och kongressverksamheterna ska vara kärnan i verksamheten, men det ska även finnas ett Clarionhotell med skybar, kaféer, restauranger, utrymmen för utställningar och föreställningar med mera.

Malmö Live är en storsatsning på musiken och kulturen i staden. Malmö Symfoniorkester får tillgång till konsertlokaler i världsklass, men lokalerna blir även en live-scen för gästande artister och övrigt kulturutbud i staden.

– Sådana här anläggningar är ofta stängda för allmänheten när det inte är något arrangemang som pågår. Vi har andra ambitioner. Huset ska vara öppet för alla och det ska vara fullt av liv och rörelse, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

De olika typerna av verksamheter under samma tak har varit en utmaning i namnprocessen. I en serie med workshops arbetade representanter från Malmö stad, Malmö Symfoniorkester och Clarion Hotels fram en samsyn kring anläggningens gemensamma erbjudande och karaktär.

– Ett namn ska vara lätt att lägga på minnet, men vi har också haft andra variabler under arbetet med namnfrågan. Namnet ska lyfta Malmö, vara internationellt gångbart och spegla husets övergripande och gemensamma karaktär samt de enskilda aktörernas, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö stad.