nyheter
Ska Sverige öppna sist?
​Nödrop från mötesindustrin!
Öppet brev till regeringen, riksdag, media och övriga intressenter.
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
RSS
rss_icon
Länkar
Lägg Malmö Live på minnet

Om tre år öppnar Malmö Live, stadens nya kongress-, hotell- och konsertanläggning som byggs på Universitetsholmen. Konsert- och kongressverksamheterna ska vara kärnan i verksamheten, men det ska även finnas ett Clarionhotell med skybar, kaféer, restauranger, utrymmen för utställningar och föreställningar med mera.

Malmö Live är en storsatsning på musiken och kulturen i staden. Malmö Symfoniorkester får tillgång till konsertlokaler i världsklass, men lokalerna blir även en live-scen för gästande artister och övrigt kulturutbud i staden.

– Sådana här anläggningar är ofta stängda för allmänheten när det inte är något arrangemang som pågår. Vi har andra ambitioner. Huset ska vara öppet för alla och det ska vara fullt av liv och rörelse, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

De olika typerna av verksamheter under samma tak har varit en utmaning i namnprocessen. I en serie med workshops arbetade representanter från Malmö stad, Malmö Symfoniorkester och Clarion Hotels fram en samsyn kring anläggningens gemensamma erbjudande och karaktär.

– Ett namn ska vara lätt att lägga på minnet, men vi har också haft andra variabler under arbetet med namnfrågan. Namnet ska lyfta Malmö, vara internationellt gångbart och spegla husets övergripande och gemensamma karaktär samt de enskilda aktörernas, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö stad.