nyheter
Bella Center växer
Bella Arena:
Ny arena i Köpenhamn med plats för 7 000 sittande gäster.
nytt jobb
Niklas Söderberg
lämnar SES som verksamhetschef.
världskongress
Stockholm en av finalisterna
för global museikongress 2025.
bra undersökning
Sponsorer är angelägna om att återvända till personliga möten
enligt från AIM Group Italien.
ny kunskap på väg
Viktig studie
visar att evenemangen är saknade.
nytt jobb
Sara Almkvist
ny vd för Växjö & Co.
hotellnyttt
Historisk tapetfabrik
inspiration när nytt hotell öppnar.
Rekordåret uteblev
Så påverkades mötes- och evenemangindustrin
i Uppsala av coronapandemin under 2020.
19 juni-31 oktober 2021
Ikoner
- fotografier av Larsåke Thuresson på Dunkers kulturhus, Helsingborg.
möten & Evenemang
Riksteatern, Sveriges största folkrörelse för scenkonst
förlägger sin kongress 2023 till Helsingborg.
RSS
rss_icon
Länkar
Lägg Malmö Live på minnet

Om tre år öppnar Malmö Live, stadens nya kongress-, hotell- och konsertanläggning som byggs på Universitetsholmen. Konsert- och kongressverksamheterna ska vara kärnan i verksamheten, men det ska även finnas ett Clarionhotell med skybar, kaféer, restauranger, utrymmen för utställningar och föreställningar med mera.

Malmö Live är en storsatsning på musiken och kulturen i staden. Malmö Symfoniorkester får tillgång till konsertlokaler i världsklass, men lokalerna blir även en live-scen för gästande artister och övrigt kulturutbud i staden.

– Sådana här anläggningar är ofta stängda för allmänheten när det inte är något arrangemang som pågår. Vi har andra ambitioner. Huset ska vara öppet för alla och det ska vara fullt av liv och rörelse, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

De olika typerna av verksamheter under samma tak har varit en utmaning i namnprocessen. I en serie med workshops arbetade representanter från Malmö stad, Malmö Symfoniorkester och Clarion Hotels fram en samsyn kring anläggningens gemensamma erbjudande och karaktär.

– Ett namn ska vara lätt att lägga på minnet, men vi har också haft andra variabler under arbetet med namnfrågan. Namnet ska lyfta Malmö, vara internationellt gångbart och spegla husets övergripande och gemensamma karaktär samt de enskilda aktörernas, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö stad.