platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
60 000 bokade möten
Sverige – det enda
nordiska landet som saknas på IBTM World.
hotellnytt
Nya ägare av Villa Gladtjärn,
tidigare Barken Konferens.
Hållbarhet
American Express Meetings & Events
undertecknar Net Zero Carbon Events-löfte.
Spännande möte
Sveriges Elevkårers Kongress22
i Norrköping.
flygnytt
Eurowings utökar i Sverige
ökar utbudet på Landvetter med ny direktlinje till Berlin.
Höjer kvalitetskraven
Alvar blir namnet
på hela Skellefteås näringslivsdag.
14 januari - 21 maj 2023
Malmö värd
för uppmärksammad Banksy-utställning.
Utvidgat samarbete
Svenska Möten
ingår ett fördjupat partnerskap med IACC.
+300 deltagare
Rekordintresse
för gruvmöte i Stockholm.
+1000 deltagare
Norden
ska bli världens mest hållbara och cirkulära region.
RSS
rss_icon
Länkar
Lägg Malmö Live på minnet

Om tre år öppnar Malmö Live, stadens nya kongress-, hotell- och konsertanläggning som byggs på Universitetsholmen. Konsert- och kongressverksamheterna ska vara kärnan i verksamheten, men det ska även finnas ett Clarionhotell med skybar, kaféer, restauranger, utrymmen för utställningar och föreställningar med mera.

Malmö Live är en storsatsning på musiken och kulturen i staden. Malmö Symfoniorkester får tillgång till konsertlokaler i världsklass, men lokalerna blir även en live-scen för gästande artister och övrigt kulturutbud i staden.

– Sådana här anläggningar är ofta stängda för allmänheten när det inte är något arrangemang som pågår. Vi har andra ambitioner. Huset ska vara öppet för alla och det ska vara fullt av liv och rörelse, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

De olika typerna av verksamheter under samma tak har varit en utmaning i namnprocessen. I en serie med workshops arbetade representanter från Malmö stad, Malmö Symfoniorkester och Clarion Hotels fram en samsyn kring anläggningens gemensamma erbjudande och karaktär.

– Ett namn ska vara lätt att lägga på minnet, men vi har också haft andra variabler under arbetet med namnfrågan. Namnet ska lyfta Malmö, vara internationellt gångbart och spegla husets övergripande och gemensamma karaktär samt de enskilda aktörernas, säger Anders Mellberg, kommunikationsdirektör i Malmö stad.