platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
RSS
rss_icon
Länkar
Antalet gästnätter i Stockholms län ökar

Under årets sex första månader gjordes det 4,8 miljoner gästövernattningar i Stockholms län. Det är 280 000 fler övernattningar, eller motsvarande sex procent, jämfört med samma period förra året. Det framkommer av Stockholm Visitors Boards rapport över kommersiella övernattningar.

Bland de europeiska länder som visar fortsatt stark tillväxt finns Finland och Ryssland med 15 respektive 18 procents ökning. Polska besökare står för den största ökningen, 137 procent.

Utanför Europa noteras en positiv utveckling av övernattningar från Asien. Den ekonomiska situationen i Sydeuropa märks dock genom minskade antal besökare från Spanien och Italien.

– Det är glädjande att vi har lyckats attrahera besökare från nya marknader. Inte minst när flera av våra tidigare starka besöksgrupper befinner sig i recession. Ökningen ligger i linje med våra långsiktiga mål, säger Peter Lindqvist, vd på Stockholm Visitors Board.

Stockholm har på tio år fördubblat antalet gästnätter i länet. Målet är att ytterligare öka antalet kommersiella gästnätter med 50 procent till år 2020.

 

Bilden: Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board.