platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Ekonomi-SM till Halmstad 2013

Det är Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation, SERO, som arrangerar tävlingen för universitet och högskolor. Högskolan i Halmstad och studentföreningen Eurekha är medarrangörer och värdar.

– Det känns väldigt stort och är en jätteära. Det är ändå cirka 500 personer som är engagerade, och omkring 300 personer tar sig till Halmstad för att delta i tävlingen, säger Gustaf Karlténius, ordförande i Högskolan i Halmstads ekonomförening Eurekha.

Tävlingen genomförs på Högskolan i Halmstad den 9–12 maj, och planeringen är igång.

– Först ska vi skriva avtal med huvudsponsorerna. Vi ska kontakta förra årets huvudsponsorer SEB, Grant Thornton och fackförbundet Civilekonomerna i första hand. Förhoppningsvis kan vi få en huvudsponsor till, säger Gustaf Karlténius. När avtalen med huvudsponsorerna är klara utses en projektledare. Därefter tillsätts en projektgrupp. Totalt blir det mellan tio och tolv personer som jobbar med det här i nästan ett års tid. Det är en stor process.

I samband med tävlingen håller SERO ett fullmäktigemöte. Det genomförs även workshops, studiebesök och föreläsningar.

I år var temat ”Sverige som varumärke” då bland andra Jesko von Koenigsegg berättade om sitt varumärke. Tema och föreläsare inför nästa år blir klart i början av nästa termin. Gustaf Karlténius hoppas att tävlingen kan bidra till att fler får upp ögonen för Högskolan i Halmstad.

Liknande förhoppningar har även Henrik Barth, universitetslektor Industriell organisation och ekonomi, och verksamhetsansvarig ekonomi.

– Jag hoppas att kunna sätta våra ekonomutbildningar på kartan och att vi ytterligare kan stärka samarbetet med näringslivet och den offentliga sektorn. Det blir också ett bra tillfälle för oss att profilera oss och lyfta fram våra utbildningar och samverkansformer på ett nationellt plan, säger Henrik Barth.

 

Foto: Christer Hallberg.

---------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA: SM i ekonomi arrangeras av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation, som är en paraplyorganisation för landets ekonomföreningar och kårer.

Tävlingen instiftades 1987 och syftar till att sprida intresse för och motivera till studier inom national- och företagsekonomi. Laget som vinner finalen får en vandringspokal och en prischeck på 30 000 kronor. Första etappen i tävlingen sker med lokala uttagningar då ett lag från varje lärosäte går vidare till den nationella finalen. Handelshögskolan i Stockholm toppar vinstligan med åtta vinnande lag sedan tävlingen startades. Vinnare 2012 blev Göteborgs universitet.