platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
mat och möten
KOKS i Torshavn, Färöarna,
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
På nytt uppdrag
Vanessa Butani
ny Director of Sustainable Business på Scandic Hotels.
möten är affärer
Fortsatt ökning
för kommersiella gästnätter i Borås.
möten delar kunskap
Sverige värd
för global jämställdhetskonferens 15–17 april.
mässor skapar möten
Nolia Karriär i Umeå
en av de största hittills.
Awarded
Scandic får tillgänglighetspris
och inbjudan att tala vid FN-kontoret i Wien.
RSS
rss_icon
Länkar
MCI först att hållbarhetsrapportera med internationell eventstandard

FN-stödda Global Reporting Initiative (GRI) är världsledande inom standarder för håll- barhetsrapportering och har nyligen tagit fram direktiv för mötes- och eventbyråers hållbarhetsrapporering. MCI är den första internationella mötesbyrån som följer GRI:s nya direktiv i sin hållbarhetsrapport för 2011.

– Detta är ett viktigt steg i vårt CSR- arbete och en tydlig markering att hållbarhetsfrågorna står i centrum av MCI:s tillväxtstrategi”, säger Thomas Wüthrich, vd för MCI Scandinavia.

GRI startades 1997 med stöd av FN (United Nations Environment Programme, UNEP). Det är en icke-vinstdrivande organisation och världsledande inom standarder för hållbarhetsrapportering. GRI:s ambition är att göra hållbarhetsrapportering till rutin hos alla organisationer och att den ska få samma status som finansiell rapportering.

En del GRI:s arbete är att skapa riktlinjer för specifika branscher. Mötebyrån MCI, som har varit delaktig i framtagandet av det branschtillägg för hållbarhetsrapportering som avser eventindustrin, presenterar nu sin egen hållbarhetsrapport för 2011 där

– Skälet till att GRI:s riktlinjer är de mest använda och trovärdiga för hållbarhetsrapportering beror på att de tagits fram i en process där företagen själva medverkat aktivt och därmed bygger på konsensus om vad som egentligen är relevant för branschen, säger Thomas Wüthrich.

 

De nya GRI-riktlinjerna – GRI Event Organisers Sector Supplement - omfattar bland annat:

• Lokaler och platser för event- och mötesprojekt

• Persontransporter för event- och mötesdeltagare

• Rekrytering och träning av event/mötespersonal och övriga medverkande

• Material, varor och tjänster

• Påverkan på samhällen, naturresurser och ekonomier

• Tillgänglighet för möten/evenemang

 

Själva rapporterar MCI i sin hållbarhetsrapport för 2011,”Creating Value”, att man:

• Ökat sin operativa hållbarhet så att 85 profent av MCI:s kontor har en detaljerad hållbarhetsplan för 2012.

• Lanserat det egna verktyget Event Safety and Sustainability Tool (ESST) för bedömning och hantering av samtliga genomförda event och möten.

• Förbättrat sina materialflöden genom 67 internationella partners, vilket motsvarar 45 procent av koncernens inköp, vilka nu följer MCI Supplier Code of Conduct.

• Engagerat medarbetare så att 64procent av dessa anser sig ha ändrat sitt beteende på arbetet till följd av koncernens CSR-program.

• Investerat 1253 arbetstimmar och 207,997 EURO i icke-vinstdrivande samverkans- projekt runt om i världen, så kallade community projects.

• Organiserat och konsulterat 89 tongivande event runt hållbarhetsfrågor, bland annat Corporate Sustainability Forum under RIO+20 Conference, GRI Global Conference on Sustainability and Transparency, och Asian Business Summit on Climate Leadership.

• Deltagit aktivt i att förändra mötesindustrin mot ökad hållbarhet genom att medverka vid utvecklingen och implementeringen av riktlinjer från GRI, ISO20121 och APEX- ASTM, samt levererat 129 huvudtal om hållbarhet till 18000 åhörare sedan 2009.

– På MCI Scandinavia är vi stolta över att tillhöra ett företag som så tydligt arbetar för hållbarhetsfrågor i kombination med ett tydligt affärsperspektiv. Därför ska vi nu lägga mer kraft på att kommunicera vårt hållbarhetsarbete även på de skandinaviska marknaderna, säger Thomas Wüthrich.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

MCI is a globally integrated association, communication and event management company. Since 1987, MCI has created corporate events, meetings and incentives; association and governmental conventions, congresses, exhibitions; and managed and provided consulting to associations. MCI’s mission is to help companies, governments and associations bring people together to create meaningful connections and win. With offices currently in 47 cities in Europe, the Middle East, Asia-Pacific, North and South America, MCI is a thought leader in building community around brands, products and services for companies and institutions. MCI’s 1200 plus employees represent over 50 different nationalities and speak over 60 dif- ferent languages offering local knowledge in a completely international team.