nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny hotellklassificering i Frankrike

I linje med den reform om utveckling och modernisering av Frankrikes turistutbud, som lades fram i senaten den 16 juni, inför Frankrike ett nytt system för sin hotellklassificering. Det gamla systemet, som varit i bruk sedan 1986, lever inte längre upp till de franska och internationella turisternas förväntningar. Den viktigaste förändringen är införandet av en femte stjärna.

Den 5-stjärniga klassificeringen har varit efterfrågad sedan länge av hotellindustrin och är ett sätt för hotellen att locka till sig en ny internationell kundkrets med en stark köpkraft, och tillåter dessutom de franska hotellen att mäta sig med sina redan 5-stjärniga internationella konkurrenter.

Den gamla klassificeringen som byggde på en kategorisering av hotellen från 0- 4 * Luxe byts nu alltså ut till en kategorisering från 1-5 *. Samtidigt utökas antalet kriterier som ligger till grund för bedömningen av antalet stjärnor från 30 stycken till mellan 225 och 233. Dessa är fördelade på fyra huvudkategorier som motsvarar dagens hotellgästers förväntningar: internet uppkoppling, kundservice, tillgänglighet och hållbar utveckling. Varje kriterium motsvarar i sin tur ett antal poäng och för att uppnå en önskad stjärna måste hotellet i fråga komma upp i ett visst antal poäng. Kriterierna består till största delen av obligatoriska kriterier men man har också lagt till kriterier anpassade efter hotellens lokala förutsättningar. Syftet är att få fram en mer rättvis bedömning genom att ta hänsyn till varje hotells identitet. Poängsumman som ligger till grund för klassificeringen består alltså av en kombination av obligatoriska och lokalanpassade poäng.

Oavsett antal stjärnor ska lägsta standard gälla vilket innebär en väl fungerande reception, välvårdade lokaler, ett välskrivet och korrekt informationsmaterial om hotellets tjänster, funktionella rum och en ansvarsfull och serviceinriktad personal.

För att erhålla fem stjärnor krävs dessutom att hotellet har gemensamma sällskapslokaler som är minst 90 m2, dubbelrum som är minst 24 m2 (badrummet inkluderat), design och inredning motsvarande internationell standard, room-service, piccolos, restaurang på hotellet, service dygnet runt (på hotell med fler än 30 rum) och personal som pratar minst två utländska språk varav ett ska vara engelska.

Klassificeringen är frivillig och giltighetstiden för en stjärna är 5 år. Kontollerna genomförs av privata aktörer och bekostas av hotellen själva. I dagsläget har 26 hotell i Frankrike tilldelats fem stjärnor. Till de hotell som ännu inte har en femte stjärna men anser sig vara värda en, uppmuntrar Hervé Novelli, Frankrikes turistminister, dem att lämna in en ansökan. ”En femte stjärna är en styrka för hotellen och ett mycket bra försäljningsargument” menar han.

En del av hotellen som anses vara femstjärniga kommer dock inte att ansöka om en femte stjärna eftersom det i de flesta fall ger hotellen merkostnader.

En lista på de hotell som idag har fem stjärnor hittar du här.