platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny hotellklassificering i Frankrike

I linje med den reform om utveckling och modernisering av Frankrikes turistutbud, som lades fram i senaten den 16 juni, inför Frankrike ett nytt system för sin hotellklassificering. Det gamla systemet, som varit i bruk sedan 1986, lever inte längre upp till de franska och internationella turisternas förväntningar. Den viktigaste förändringen är införandet av en femte stjärna.

Den 5-stjärniga klassificeringen har varit efterfrågad sedan länge av hotellindustrin och är ett sätt för hotellen att locka till sig en ny internationell kundkrets med en stark köpkraft, och tillåter dessutom de franska hotellen att mäta sig med sina redan 5-stjärniga internationella konkurrenter.

Den gamla klassificeringen som byggde på en kategorisering av hotellen från 0- 4 * Luxe byts nu alltså ut till en kategorisering från 1-5 *. Samtidigt utökas antalet kriterier som ligger till grund för bedömningen av antalet stjärnor från 30 stycken till mellan 225 och 233. Dessa är fördelade på fyra huvudkategorier som motsvarar dagens hotellgästers förväntningar: internet uppkoppling, kundservice, tillgänglighet och hållbar utveckling. Varje kriterium motsvarar i sin tur ett antal poäng och för att uppnå en önskad stjärna måste hotellet i fråga komma upp i ett visst antal poäng. Kriterierna består till största delen av obligatoriska kriterier men man har också lagt till kriterier anpassade efter hotellens lokala förutsättningar. Syftet är att få fram en mer rättvis bedömning genom att ta hänsyn till varje hotells identitet. Poängsumman som ligger till grund för klassificeringen består alltså av en kombination av obligatoriska och lokalanpassade poäng.

Oavsett antal stjärnor ska lägsta standard gälla vilket innebär en väl fungerande reception, välvårdade lokaler, ett välskrivet och korrekt informationsmaterial om hotellets tjänster, funktionella rum och en ansvarsfull och serviceinriktad personal.

För att erhålla fem stjärnor krävs dessutom att hotellet har gemensamma sällskapslokaler som är minst 90 m2, dubbelrum som är minst 24 m2 (badrummet inkluderat), design och inredning motsvarande internationell standard, room-service, piccolos, restaurang på hotellet, service dygnet runt (på hotell med fler än 30 rum) och personal som pratar minst två utländska språk varav ett ska vara engelska.

Klassificeringen är frivillig och giltighetstiden för en stjärna är 5 år. Kontollerna genomförs av privata aktörer och bekostas av hotellen själva. I dagsläget har 26 hotell i Frankrike tilldelats fem stjärnor. Till de hotell som ännu inte har en femte stjärna men anser sig vara värda en, uppmuntrar Hervé Novelli, Frankrikes turistminister, dem att lämna in en ansökan. ”En femte stjärna är en styrka för hotellen och ett mycket bra försäljningsargument” menar han.

En del av hotellen som anses vara femstjärniga kommer dock inte att ansöka om en femte stjärna eftersom det i de flesta fall ger hotellen merkostnader.

En lista på de hotell som idag har fem stjärnor hittar du här.