nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Göteborg och Västra Götaland webbsatsar under EU-halvåret

Svenskt EU-ordförandeskap med tre informella ministermöten i Göteborg under hösten - då gör Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Länsstyrelsen i Västra Götalands län en gemensam satsning för att öka kunskapen om västra Sverige internationellt.

– Detta är ett bra tillfälle att sprida bilden av vår stad och region och vad vi kan erbjuda till en internationell grupp av beslutsfattare och media, säger Stefan Gadd, mediechef på Göteborg & Co som fått uppdraget att samordna en bred informations- och kommunikationsinsats för de tre uppdragsgivarna.

Informationen har samlats på en speciell webbplats där man bland annat kan läsa att Västsverige är den näst mest framstående regionen inom EU när det gäller näringslivets satsning på forskning och utveckling. Bara tyska Stuttgart mitt i Mercedes-land satsar mera per invånare.

Utöver de tre ministermötena, som samtliga arrangeras på Eriksbergsområdet i Göteborg, arrangeras ytterligare 27 konferenser och seminarier som på olika sätt är relaterade till EU i Göteborg och Västra Götaland med sammanlagt tusentals deltagare och medierepresentanter.

– Vi har sett ordförandehalvåret som en möjlighet och har, tycker vi, lyckats väl, säger Lennart Johansson, chef för Göteborg Convention Bureau, en del av Göteborg & Co som arbetar med att dra konferenser till Göteborg.

Totalt beräknar han att konferenserna och mötena i Göteborg och Västra Götaland under det svenska EU-ordförandehalvåret kommer att innebära ungefär 3 000 gästnätter och totalt generera intäkter på cirka 50 miljoner kronor.

Adressen till webbplatsen är: goteborg.com/eu2009