platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Event
Expo 2020 Dubai
skjuts upp i ett år.
språnget
Nordens största event
på temat omvärldsanalys omvandlas till Virtual IntelliSummit 2020.
beredskapen byggs ut
Idag står de första 140 vårdplatserna klara
– Stockholmsmässan fortsätter bygga.
70 av 90 permitteras
Elmia AB
omgrupperar under pandemitiden.
16-17 juni 2020
Internationell kongress
om 3D-printing till Örebro.
bra initiativ
Turistrådet Västsverige
hjälper besöksnäringen att behålla anställda.
omställningen är här
Internationell konferens
för framtidens handel kommer till Stockholm.
500 000 drabbade
EXPO2020 i fara
- hotell och restauranger är nere på 20 procents beläggning.
08.45 - 11.00
Upplev Trädgårdsmässan LIVE
hemifrån i morgon.
ett gött initiativ
”För ditt Göteborg”
stöttar lokala besöksnäringen.
RSS
rss_icon
Länkar
Pia Jönsson-Rajgård ny ordförande för Ekoturismföreningen

Pia Jönsson-Rajgård från Tourism in Skåne blir ny ordförande för Ekoturismföreningen, vars styrelse även förnyas med ledamöter från flera profilstarka företag som Icehotel och Adventura. Ulf Lovén blir ny generalsekreterare, med fokus på att stärka föreningen som naturturismens tydliga företrädare och vässa Naturens Bästa.

På Ekoturismföreningens årsmöte den 23 april valdes Pia Jönsson-Rajgård, till vardags vd för Tourism in Skåne, till ny ordförande. Med Monica Wollmén från Icehotel, som vice ordförande, förstärks styrelsen dessutom med ytterligare en namnkunnig vd. Övriga nya ledamöter är Sylvia Nylin, biträdande generalsekreterare och kommunikationschef på Svenska Turistföreningen, Leif Öster från Dalagård, tidigare informationschef på Sveaskog och Johan Delfalk, från eventbolaget Adventura.

Adventura fick 2009 utmärkelsen Årets entreprenör inom svensk turism. Året innan gick samma pris till Skogens Konung numera WildSweden. Idag sitter både Johan Delfalk och Marcus Eldh i Ekoturismföreningens styrelse.

– Det är bara att gratulera vår valberedning till ett mycket väl utfört arbete, säger avgående ordföranden Ulf Lovén, som nu tillträder som Ekoturismföreningens nya generalsekreterare. Han tillägger dessutom;

– Tillsammans med styrelsens tidigare ledamöter samlar vi nu en unik kompetens på nyckelområden som affärsutveckling, kommunikation och inte minst svensk attraktionskraft. Nästan halva styrelsen företräder ju företag som har premierats med en lång rad prestigefyllda nationella priser. När svensk besöknäring nu helt korrekt fokuserar allt mer på reseanledningar, kan Ekoturismföreningen mönstra en imponerande laguppställning av personer som jobbar i några av landets mest spännande och profilstarkaste företag. Det här bådar mycket gott för framtiden. Hundspannsföretag, samiska upplevelsearrangörer, Bo på Lantgård, viltskådningsguider, kustfiskare, jakturismentreprenörer och många fler måste tillsammans ta en större plats inom svensk besöksnäring.

Den avgående styrelsen presenterade en verksamhetsplan som riktar in årets arbete på två huvudfrågor - att utvärdera och växla upp kvalitetsmärkningen Naturens Bästa och fortsätta processen att utveckla Ekoturismföreningen till en avsevärt tyngre och bredare företrädare för svensk natur- och ekoturism.

– Förslaget att byta namn till Naturturismföretagen ser jag som ett klokt och positivt steg på vägen för att stärka vår roll som en tydlig företrädare för tusentals naturturismföretagare runt om i hela Sverige. Nu är namndiskussionen igång, medlemmarna ska tycka till och förslaget förankras. Men oavsett utgången, vet vi att det finns en bred majoritet bakom ambitionen att sätta våra hundratals medlemsföretag i centrum. Det är nämligen uppenbart att det saknas en stark representant för tusentals svenska naturturismföretagare. En roll som vi nu ska ta på allvar, säger Pia Jönsson-Rajgård och fortsätter.

Bakom kvalitetsmärket Naturens Bästa samlas allt fler av spjutspetsarna inom svensk ekoturism.

– Den andra strategiska uppgiften blir att vässa och utveckla kvalitetsmärkningen Naturens Bästa. Det här är ett lysande redskap för att samla spjutspetsarna inom svensk ekoturism, stimulera deras miljöarbete, lokala förankring, hållbarhet och kvalitet. Men framtiden kräver ett ännu vassare utbud, att fler också använder detta strategiska verktyg, att det skapas fler tydliga mervärden för märkningens godkända arrangörer, och sist men inte minst, att Naturens Bästa blir mycket mer känt bland våra resenärer.