platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Staller inte in ställer om
Beach Race Enduro
flyttas till hösten 2021.
tuffa tider
Svenska Mässans förlust 278 miljoner för 2020.
omsättningen sjönk med 60 procent.
största resemässan
Matka Nordic Travel Fair
flyttas till januari 2022.
22-24 september
Den internationella vävmässan
i Halmstad flyttas fram till 2022.
9-11 november 2021
IMEX i nytt digitalt samarbete med Smyle
hela nya programmet kommer i april.
opinion
A statement by AnnaMaria Ruffini, SITE Global Past President
about the current pandemic and the role of the industry associations.
framgångsrika möten
Riksidrottsmötet 2019
vinnare av Destination Jönköpings event- och mötespris.
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
RSS
rss_icon
Länkar
Pia Jönsson-Rajgård ny ordförande för Ekoturismföreningen

Pia Jönsson-Rajgård från Tourism in Skåne blir ny ordförande för Ekoturismföreningen, vars styrelse även förnyas med ledamöter från flera profilstarka företag som Icehotel och Adventura. Ulf Lovén blir ny generalsekreterare, med fokus på att stärka föreningen som naturturismens tydliga företrädare och vässa Naturens Bästa.

På Ekoturismföreningens årsmöte den 23 april valdes Pia Jönsson-Rajgård, till vardags vd för Tourism in Skåne, till ny ordförande. Med Monica Wollmén från Icehotel, som vice ordförande, förstärks styrelsen dessutom med ytterligare en namnkunnig vd. Övriga nya ledamöter är Sylvia Nylin, biträdande generalsekreterare och kommunikationschef på Svenska Turistföreningen, Leif Öster från Dalagård, tidigare informationschef på Sveaskog och Johan Delfalk, från eventbolaget Adventura.

Adventura fick 2009 utmärkelsen Årets entreprenör inom svensk turism. Året innan gick samma pris till Skogens Konung numera WildSweden. Idag sitter både Johan Delfalk och Marcus Eldh i Ekoturismföreningens styrelse.

– Det är bara att gratulera vår valberedning till ett mycket väl utfört arbete, säger avgående ordföranden Ulf Lovén, som nu tillträder som Ekoturismföreningens nya generalsekreterare. Han tillägger dessutom;

– Tillsammans med styrelsens tidigare ledamöter samlar vi nu en unik kompetens på nyckelområden som affärsutveckling, kommunikation och inte minst svensk attraktionskraft. Nästan halva styrelsen företräder ju företag som har premierats med en lång rad prestigefyllda nationella priser. När svensk besöknäring nu helt korrekt fokuserar allt mer på reseanledningar, kan Ekoturismföreningen mönstra en imponerande laguppställning av personer som jobbar i några av landets mest spännande och profilstarkaste företag. Det här bådar mycket gott för framtiden. Hundspannsföretag, samiska upplevelsearrangörer, Bo på Lantgård, viltskådningsguider, kustfiskare, jakturismentreprenörer och många fler måste tillsammans ta en större plats inom svensk besöksnäring.

Den avgående styrelsen presenterade en verksamhetsplan som riktar in årets arbete på två huvudfrågor - att utvärdera och växla upp kvalitetsmärkningen Naturens Bästa och fortsätta processen att utveckla Ekoturismföreningen till en avsevärt tyngre och bredare företrädare för svensk natur- och ekoturism.

– Förslaget att byta namn till Naturturismföretagen ser jag som ett klokt och positivt steg på vägen för att stärka vår roll som en tydlig företrädare för tusentals naturturismföretagare runt om i hela Sverige. Nu är namndiskussionen igång, medlemmarna ska tycka till och förslaget förankras. Men oavsett utgången, vet vi att det finns en bred majoritet bakom ambitionen att sätta våra hundratals medlemsföretag i centrum. Det är nämligen uppenbart att det saknas en stark representant för tusentals svenska naturturismföretagare. En roll som vi nu ska ta på allvar, säger Pia Jönsson-Rajgård och fortsätter.

Bakom kvalitetsmärket Naturens Bästa samlas allt fler av spjutspetsarna inom svensk ekoturism.

– Den andra strategiska uppgiften blir att vässa och utveckla kvalitetsmärkningen Naturens Bästa. Det här är ett lysande redskap för att samla spjutspetsarna inom svensk ekoturism, stimulera deras miljöarbete, lokala förankring, hållbarhet och kvalitet. Men framtiden kräver ett ännu vassare utbud, att fler också använder detta strategiska verktyg, att det skapas fler tydliga mervärden för märkningens godkända arrangörer, och sist men inte minst, att Naturens Bästa blir mycket mer känt bland våra resenärer.