platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Drygt hälften av svenska företag väljer videomöten
Enligt en ny undersökning från TNS Gallup, genomförd i Norden på uppdrag av telekomföretaget TDC, väljer idag drygt hälften (54 procent) av svenska företag att ersätta många av sina möten och affärsresor med videokonferenser.

Att minska resandet är den enskilt största drivkraften till att välja videokonferenser, tycker 92 procent. Konsekvensen av minskat resande, kostnadsbesparingar samt ökad tillgänglighet och kommunikation med kollegor är andra starka drivkrafter till att välja videokonferenser.

– Vi ställer allt högre krav på att tiden vi lägger ner på vårt arbete används på ett så effektivt och meningsfullt sätt som möjligt. Att välja videokonferenser istället för tidskrävande och dyra affärsresor blir mer och mer självklart. Tids- och kostnadseffektivitet tillsammans med förbättrad livskvalitet värderas idag mycket högt av de flesta, säger Lars Schön, videokonferensansvarig på försäljningsavdelningen för TDC Sverige.

Femtiosju procent av de svenska bolagen anser miljöaspekten vara avgörande vid valet av videokonferens som mötesform. Ett minskat resande till förmån för ett ökad användande av videomöten bidrar till minskade Co2-utsläpp, vilket tydligt kan påvisas och dokumenteras. Hänsyn till miljön är viktigare i Sverige och Norge än vad det är i Finland när mötesmetod väljs.

Synen på videokonferens som mötesmetod skiljer sig tydligt mellan de nordiska länderna ur ett internt mötesperspektiv. Bland svenska bolag anser 61 procent att videokonferens framför allt är ett internt mötesalternativ. Det kan jämföras med 51 procent av de norska och 36 procent av den finska företagen.

– I november lanserade vi den första operatörsbaserade videotjänsten på den nordiska marknaden. Videomöten jämställs med övrig kommunikation och alla investeringar i hårdvara och infrastruktur elimineras, säger Lars Schön.

Studien visar att 41 procent av alla svenska företag uppmuntrar sina anställda att använda video. Finland har en mer positiv syn på videokonferenser då hälften av alla företag uppmuntrar till videokonferenser, men bara 27 procent av de norska företagen.

Studien genomfördes bland privata företag och offentlig sektor i Sverige, Norge och Finland med totalt 909 respondenter, 307 i Sverige, 445 i Finland och 157 i Norge.