platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Conventum, Örebro
Årets Biodlarkonferens
- Apiscandia 11-13 februari 2022.
startskott
Rasta
etablerar sig på Höga kusten.
23-24 mars 2022
Tommy Myllymäki
ny president för Bocuse d’Or Sweden.
fint pris
Sofia B Olsson
restaurang Vrå på Clarion Hotel Post i Göteborg får Tore Wretmans guldmedalj.
nytt jobb
Emma Keenan
ny vd och hotelldirektör för Comfort Hotel Västerås.
17-18 maj 2022
A Sustainable Tomorrow och Cradlenet
inleder samarbete med Nordic Sustainability Expo.
100 000 kronor
Vasaloppet
vinner Stora Turismpriset 2021.
4 december 2021
Internationella lärarkonferensen researchED
kommer till Haninge - med fokus på forskning och skola.
IMEX 30 nov - 2 dec
Trenderna inom evenemangsteknik
ökar engagemanget i ROI-investeringen.
mot nya rekord
Ullevi renoveras
för minst 16 miljoner kronor.
RSS
rss_icon
Länkar
Drygt hälften av svenska företag väljer videomöten
Enligt en ny undersökning från TNS Gallup, genomförd i Norden på uppdrag av telekomföretaget TDC, väljer idag drygt hälften (54 procent) av svenska företag att ersätta många av sina möten och affärsresor med videokonferenser.

Att minska resandet är den enskilt största drivkraften till att välja videokonferenser, tycker 92 procent. Konsekvensen av minskat resande, kostnadsbesparingar samt ökad tillgänglighet och kommunikation med kollegor är andra starka drivkrafter till att välja videokonferenser.

– Vi ställer allt högre krav på att tiden vi lägger ner på vårt arbete används på ett så effektivt och meningsfullt sätt som möjligt. Att välja videokonferenser istället för tidskrävande och dyra affärsresor blir mer och mer självklart. Tids- och kostnadseffektivitet tillsammans med förbättrad livskvalitet värderas idag mycket högt av de flesta, säger Lars Schön, videokonferensansvarig på försäljningsavdelningen för TDC Sverige.

Femtiosju procent av de svenska bolagen anser miljöaspekten vara avgörande vid valet av videokonferens som mötesform. Ett minskat resande till förmån för ett ökad användande av videomöten bidrar till minskade Co2-utsläpp, vilket tydligt kan påvisas och dokumenteras. Hänsyn till miljön är viktigare i Sverige och Norge än vad det är i Finland när mötesmetod väljs.

Synen på videokonferens som mötesmetod skiljer sig tydligt mellan de nordiska länderna ur ett internt mötesperspektiv. Bland svenska bolag anser 61 procent att videokonferens framför allt är ett internt mötesalternativ. Det kan jämföras med 51 procent av de norska och 36 procent av den finska företagen.

– I november lanserade vi den första operatörsbaserade videotjänsten på den nordiska marknaden. Videomöten jämställs med övrig kommunikation och alla investeringar i hårdvara och infrastruktur elimineras, säger Lars Schön.

Studien visar att 41 procent av alla svenska företag uppmuntrar sina anställda att använda video. Finland har en mer positiv syn på videokonferenser då hälften av alla företag uppmuntrar till videokonferenser, men bara 27 procent av de norska företagen.

Studien genomfördes bland privata företag och offentlig sektor i Sverige, Norge och Finland med totalt 909 respondenter, 307 i Sverige, 445 i Finland och 157 i Norge.