nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Drygt hälften av svenska företag väljer videomöten
Enligt en ny undersökning från TNS Gallup, genomförd i Norden på uppdrag av telekomföretaget TDC, väljer idag drygt hälften (54 procent) av svenska företag att ersätta många av sina möten och affärsresor med videokonferenser.

Att minska resandet är den enskilt största drivkraften till att välja videokonferenser, tycker 92 procent. Konsekvensen av minskat resande, kostnadsbesparingar samt ökad tillgänglighet och kommunikation med kollegor är andra starka drivkrafter till att välja videokonferenser.

– Vi ställer allt högre krav på att tiden vi lägger ner på vårt arbete används på ett så effektivt och meningsfullt sätt som möjligt. Att välja videokonferenser istället för tidskrävande och dyra affärsresor blir mer och mer självklart. Tids- och kostnadseffektivitet tillsammans med förbättrad livskvalitet värderas idag mycket högt av de flesta, säger Lars Schön, videokonferensansvarig på försäljningsavdelningen för TDC Sverige.

Femtiosju procent av de svenska bolagen anser miljöaspekten vara avgörande vid valet av videokonferens som mötesform. Ett minskat resande till förmån för ett ökad användande av videomöten bidrar till minskade Co2-utsläpp, vilket tydligt kan påvisas och dokumenteras. Hänsyn till miljön är viktigare i Sverige och Norge än vad det är i Finland när mötesmetod väljs.

Synen på videokonferens som mötesmetod skiljer sig tydligt mellan de nordiska länderna ur ett internt mötesperspektiv. Bland svenska bolag anser 61 procent att videokonferens framför allt är ett internt mötesalternativ. Det kan jämföras med 51 procent av de norska och 36 procent av den finska företagen.

– I november lanserade vi den första operatörsbaserade videotjänsten på den nordiska marknaden. Videomöten jämställs med övrig kommunikation och alla investeringar i hårdvara och infrastruktur elimineras, säger Lars Schön.

Studien visar att 41 procent av alla svenska företag uppmuntrar sina anställda att använda video. Finland har en mer positiv syn på videokonferenser då hälften av alla företag uppmuntrar till videokonferenser, men bara 27 procent av de norska företagen.

Studien genomfördes bland privata företag och offentlig sektor i Sverige, Norge och Finland med totalt 909 respondenter, 307 i Sverige, 445 i Finland och 157 i Norge.