platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Paris-Charles de Gaulle rustas för fem miljarder kronor

Aéroports de Paris och Air France har förenat sina ambitioner för flygplatsen Paris-Charles de Gaulle genom att förbättra service till passagerarna, attrahera mer internationell flygtrafik och därigenom skapa Europas ledande hub som för människor samman över hela världen.

Aéroports de Paris och Air France har tillsammans tagit fram ett samarbetsprogram kallat Hub 2012. Ny infrastruktur och nya tjänster, inklusive “satellite 4”, den nya avgångshallen i Terminal 2E hör till förändringarna. På sikt kommer Charles de Gaulles Terminal 2 att ha förmågan att hantera 42 miljoner passagerare årligen, jämfört med 34 miljoner passagerare år 2010.

Med en investering om 580 miljoner euro för Aéroports de Paris kommer avgångshallen “satellite 4” att serva långdistansflygningar och betjäna upp till 7,8 miljoner passagerare.

I slutet av 2012 omorganiseras Terminal F till att enbart hysa europeisk flygtrafik. För passagerare från Schengen-området innebär detta en minskad transfertid på Paris-Charles de Gaulle. För AIR FRANCE och KLM och dess samarbetspartners innebär det nya Charles de Gaulle att deras flygningar koncentreras till de tre Terminalerna E, F och G. Compagnie Aérienne Européenne, dotterbolag till Air France som flyger från Oslo, Göteborg och Billund flyger fortfarande till Terminal 2G och passagerarna tar en kort busstransfer till Terminal 2E.

– Vi är stolta över att presentera det nya Charles de Gaulle. Det blir inte bara större, det blir bättre. Vi har varit medvetna om att Charles de Gaulle har varit ett område där vi har behövt arbeta med både service och effektivitet för att förbättra vårt erbjudande, nu levererar vi. Med möjligheten att betjäna ytterligare åtta miljoner nya passagerare, byggandet av en ny avgångshall och en omorganisering som transporterar våra passagerare på ett mer effektivt sätt är vi nu redo att möta världens passagerare, säger Noud Duyzings, Regional Manager Sweden, Finland & Baltics AIR FRANCE KLM.

Från och med sommaren 2012 kommer avgångshallen “satellite 4” att inhysa lounge för Air France’s Business class passagerare med en yta på över 3,000 kvadratmeter. Aéroports de Paris kommer också att avsätta en stor yta för exklusiv shopping och avkoppling.

Före årets slut lanseras på “satellite 4” ett museum som visar upp ett brett spektrum av konstverk. I avgångshallen “satellite 3” öppnas även Galerie Parisienne, ett serviceområde om 4 500 kvadratmeter som knyter sammans flygplatsen och inkluderar ett hotell.

– Detta är en spännande tid för Europas största flygplatser. Vi vet att konkurrensen är hård, men vi är redo att anta utmaningen om att vinna förtroendet från världens passagerare när vi erbjuder Europas mest moderna nav, säger Noud Duyzings.