nyheter
3-4 februari 2021
Smart Manufacturing:
Premiär för ny mässa inom industrin.
förflytta och förädla kunskap
Europas största konferens
inom högre utbildning till Göteborg.
PCO-kunskap
Samarbete
ska leda till fler kongresser i Jönköping.
mat och möten
Gastronomi Sverige Commis Award 2020
- vinnare Thilda Mårtensson.
flygnytt
Peab lägger ner driften
Ängelholm Helsingborg Airport tills vidare.
Omställning
Så blir Bokmässan 2020
ställs om till en digital bildningshubb.
framtiden kommer närmare
Eskilstuna kongresshus
står klart 2026.
stor utbyggnad på G
Chalmers Konferens & Restauranger
tar över Universeums restaurang- och eventverksamhet.
DEBATT
Dags att ge mässbranschen förutsättning
att fortsätta skapa värde för näringslivet.
Handelskammarens pris
Philippe Longchamps
är Sveriges bästa lärare 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia redovisar vinst på 29,5 miljoner kronor för 2011 – Största försäljningsvolymerna sedan starten

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 29,5 miljoner kronor (20,5) efter finansnetto för helåret 2011. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3) och sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

– 2011 var ett år med många oväntade händelser. Vi hade den arabiska våren, jordbävningen i Japan, ett nytt askmoln över Island och översvämningar i Thailand. Under hösten kände vi också av osäkerheten i konjunkturen. Mot den bakgrunden redovisar vi ett starkt resultat och nådde all time high när det gäller våra försäljningsvolymer, säger Eva Moen, koncernchef för Resia Travel Group.

Resia har visat positiva resultat sedan starten 1974 och under 2011 ökade försäljningsvolymerna med 1 procent (18). Både inom affärsresor och grupp- och konferensresor ökade koncernen sina marknadsandelar. Inom privatresesegmentet låg marknadsandelarna kvar på samma nivå som föregående år.

– 2011 började bra med en stark uppgång under första kvartalet. Under hösten hade vi istället en svag nedgång. En av våra styrkor är att vi har en jämn utveckling inom våra samtliga tre affärsområden, vilket hjälper oss att balansera upp- och nedgångarna på marknaden, säger Eva Moen.

Koncernens försäljning har varit god under inledningen av 2012, även om marknaden fortfarande visar upp en något avvaktande inställning.

– Trycket är inte riktigt så bra som under första kvartalet förra året, men vi ligger i linje med våra prognoser. Vi ser att allt fler söker sig till den personliga service som våra säljare erbjuder, många vill ha inspiration och tips när de ska boka sin resa. Det här året, som har börjat med två flygplanskonkurser, visar också värdet i att ha en dedikerad person som hjälper till att lösa problem vid oväntade händelser, säger försäljningsdirektör Bo Jakobsson.

Bilden: Eva Moen Adolfsson, koncernchef Resia Travel Group.