platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
RSS
rss_icon
Länkar
Resia redovisar vinst på 29,5 miljoner kronor för 2011 – Största försäljningsvolymerna sedan starten

Resia Travel Group redovisar en vinst, inklusive franchisetagare, på 29,5 miljoner kronor (20,5) efter finansnetto för helåret 2011. Försäljningen uppgick till 3,3 miljarder kronor (3,3) och sett till volymerna sålde företaget fler resor än någonsin tidigare.

– 2011 var ett år med många oväntade händelser. Vi hade den arabiska våren, jordbävningen i Japan, ett nytt askmoln över Island och översvämningar i Thailand. Under hösten kände vi också av osäkerheten i konjunkturen. Mot den bakgrunden redovisar vi ett starkt resultat och nådde all time high när det gäller våra försäljningsvolymer, säger Eva Moen, koncernchef för Resia Travel Group.

Resia har visat positiva resultat sedan starten 1974 och under 2011 ökade försäljningsvolymerna med 1 procent (18). Både inom affärsresor och grupp- och konferensresor ökade koncernen sina marknadsandelar. Inom privatresesegmentet låg marknadsandelarna kvar på samma nivå som föregående år.

– 2011 började bra med en stark uppgång under första kvartalet. Under hösten hade vi istället en svag nedgång. En av våra styrkor är att vi har en jämn utveckling inom våra samtliga tre affärsområden, vilket hjälper oss att balansera upp- och nedgångarna på marknaden, säger Eva Moen.

Koncernens försäljning har varit god under inledningen av 2012, även om marknaden fortfarande visar upp en något avvaktande inställning.

– Trycket är inte riktigt så bra som under första kvartalet förra året, men vi ligger i linje med våra prognoser. Vi ser att allt fler söker sig till den personliga service som våra säljare erbjuder, många vill ha inspiration och tips när de ska boka sin resa. Det här året, som har börjat med två flygplanskonkurser, visar också värdet i att ha en dedikerad person som hjälper till att lösa problem vid oväntade händelser, säger försäljningsdirektör Bo Jakobsson.

Bilden: Eva Moen Adolfsson, koncernchef Resia Travel Group.