platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
Fredag den 15 november
Talarfestivalen
återigen i Malmö, nu på Turning Torso.
RSS
rss_icon
Länkar
Jönköping skapar Future Week med ministerbesök

För drygt en månad sedan började Camilla Littorin som ny näringslivschef och chef för Destination Jönköping. Redan nu presenterar hon en vecka på temat framtid med besök av Framtidskommissionen som en av höjdpunkterna.

Kommissionens möte hålls den 27 april i Jönköping och fokuserar denna gång på företagande och framtidsfrågor med bland annat Gnosjöandan som en av de viktiga frågorna. Göran Hägglund deltar i diskussionen och lyssnar på forskare, företagare och övriga deltagare.

– Efter en dialog med Framtidskommissionen såg vi att vi har förutsättningar att skapa en hel vecka på temat framtid. Vi presenterade idén om Future Week för Framtidskommissionen som nappade direkt. Redan inplanerade aktiviteter har kompletterats med evenemang på temat framtid och visioner, säger Camilla Littorin.

Något som varit planerat sedan länge är Sveriges Innovationsriksdag som arrangeras av Science Park Jönköping och besöks av företrädare för landets inkubatorer och science parks samt andra aktörer i Innovationssverige. Mötet hålls den 23–25 april i Kulturhuset Spira.

Jönköpings nystartade visionsarbete blir också en del av Future Week. Under torsdagen hålls ett frukostmöte med näringslivet där visionsarbetet står i fokus och på kvällen bjuds allmänheten in till ett stort visionsmöte på Kulturhuset Spira. Destination Jönköping ska berätta hur Jönköping marknadsförs idag men framför allt låta besökarna tycka till om hur staden ska marknadsföras i framtiden.

När veckan övergår till helg tar modetrenderna vid. Under fredagen arrangerar studenter vid Högskolan i Jönköping årliga Spring Inspiration, en modevisning med Kitty Jutbring som konferencier. På lördagen hålls evenemanget ”En modestad för alla” där stadens profiler visar vårens trender.

– Det är alltid viktigt att fokusera på framtidsfrågor och med den här veckan vill vi visa att Jönköping är på tårna och vill vara en central mötesplats för frågor som rör framtid och trender, säger Camilla Littorin.