nyheter
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
hotellnytt
Scandic
förväntar en beläggningsnivå på 30-35 procent för september.
RSS
rss_icon
Länkar
– Tänk att det finns såna här destinationer så nära UK

I helgen genomfördes för första gången en gemensam fam trip i Stockholm och Swedish Lapland för tjugo agenter som arbetar med företagsmöten, events och incentives. Tio personer kom från England och lika många från Tyskland. För arton av dem var det Sverige-premiär. En otroligt lyckad sådan skulle det visa sig.

De båda grupperna samlades först i Stockholm med site inspections, och en gemensam matlagningsaktivitet på Aveqia.

– Det kunde inte ha börjat bättre, tack vare att vi lagade mat tillsammans blev vi en grupp redan första kvällen. Alla pratade med alla och så fortsatte det under hela helgen. Programmet i Luleå var i toppklass, som helhet var det här den mest professionella fam trip jag varit med i någonsin, säger Stuart Fraser, Sales & Marketing Manager för Group Seven Events från London, vars företag redan har lanserat en incentivekampanj på sin hemsida där första priset är en företagsresa till "Luleå in Swedish Lapland", värd lite över 100 000 kronor.

– Vi har kunder som gärna åker till vinterdestinationer men som inte vill att deras medarbetare ska åka skidor. Alla de mötesmöjligheter och aktiviteter som vi har presenterats för i Luleå är en produkt som jag tror blir lätt att sälja in i kombination med Stockholm, säger Rupert Wiggins, Account Director för The Vantage Point Group i London.

– Att få möjlighet att träffas över nationsgränserna och diskutera branschspecifika frågor är också väldigt värdefullt. Under de här dagarna har jag haft många olika dialoger igång, dels med mina tyska kollegor, dels med engelsmännen, säger Ann-Kathrin Kissel, project manager, CWT Meetings & Events i Düsseldorf.

"Stockholm & Swedish Lapland" genomfördes av Stockholm Convention Bureau, Visit Swedens brittiska och tyska kontor, SAS UK, Luleå Convention Bureau och Nex Meeting & Events.