platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Köpenhamns flygplats satsar på att bli en World Class Hub

Hub World Class heter en ny proaktiv strategi som ska säkra Copenhagen Airport/Köpenhamns flygplats ställning som det viktigaste navet i norra Europa och samt bidra till Danmarks inkörsport för tillväxt.

För att nå målet ska flygplatsen sätta sina kunder först, det vill säga: passagerare, flygbolag, koncessionshavare och operatörerna. Bra förutsättningar för flygbolag och nöjda passagerare innebär fler rutter och därmed tillväxt och sysselsättning. De fyra fokusområden som ska lyftas fram är:

 

• Mer utrymme för alla. CPH vill göra det enklare att vara passagerare eller flygbolag på flygplatsen. Under de kommande tre, fyra åren ska CPH satsa betydligt mer än de 750 miljoner som har investerats per år för att utöka och förbättra flygplatsens anläggningar så att de kan betjäna det ökande antalet passagerare som använder flygplatsen mer effektivt.

 

• En stark hub. En stor flygplats byggs i Berlin. Holländska KLM kör redan elva rutter som flyger passagerare direkt till Amsterdam utan att gå via Köpenhamn. Helsingfors försöker ta hand om marknaden för flygningar till Asien. Köpenhamns flygplats har bestämt sig för en ambitiös tillväxtstrategi utformad för att försäkra sig om att behålla och utveckla sin ställning som den viktigaste navet i norra Europa.

 

• Totalkostnad för verksamheten. I nära samarbete med flygbolag och andra partners ska man förbättra gemensamma processer, och göra Köpenhamns flygplats till en flygplats där anläggningar, logistik och kostnader gör det enkelt att fungera effektivt. Tillsammans med flygbolagen ska CPH identifiera och effektivisera de viktigaste operativa processerna eftersom lägre driftskostnader för flygbolag banar väg för framtida tillväxt.

 

• Prioritera att lära sig mer om sina kunder. CPH intervjuade nyligen flera flygbolag om deras önskemål och behov, och varje år intervjuar de omkring 130 000 passagerare.