platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
Hållbarhet på riktigt
Nu går hotell- och restaurangbranschen
ihop för en knarkfri framtid.
bra innovation
Slipp väntan på notan
på Pontus in the air.
RSS
rss_icon
Länkar
Företag saknar mötes- och policystrategi

Företag och organisationer skulle kunna styra sina kostnader mer effektivt för möten och konferenser. Det bekräftas av en studie som genomförts av undersökningsföretaget Resegeometri Nordic på uppdrag av American Express Meetings & Events.

Undersökningen genomfördes i januari och omfattar beslutsfattare från 281 svenska företag och organisationer.

Studien visar att bolag inte tar vara på möjligheten att minska kostnaderna och öka kontrollen. Trots att företag och organisationer själva ser att de skulle kunna effektivisera sina möten och konferenser. Det saknas styrning och det är ofta oklart var ansvaret ligger.

 

• Mötesstrategi och mötespolicy saknas. Bland de beslutsfattare som medverkade uppgav 63 procent att de inte känner till företagets totala kostnad för möten och konferenser. Fyrtiosju procent av de tillfrågade bolagen har inte en utvecklad strategi för möten och 58 procent saknar en uttalad mötespolicy.

 

• Om det finns en policy är den inte alltid effektiv. Val av mötesplats är den vanligast förekommande komponenten i en mötespolicy och finns hos 61 procent av de företag som har riktlinjer att följa. Det till trots att destinationen inte alltid har en avgörande betydelse för kostnaden.

Definierade kostnadsnivåer finns bara med i 28 procent och direktiv om vilka arrangörer som ska användas nämns bara hos 23 procent av de företag som har en mötespolicy.

 

• Att använda färre antal mötesförmedlare minskar kostnaderna. Av företag som arbetar med förmedlare anser 40 procent att det finns besparingspotential i att konsolidera till färre eller till en förmedlare. Den genomsnittliga möjligheten till besparing att konsolidera till färre mötesförmedlare är åtta procent.

 

• Besparingspotential hämtas inte hem. Trots att bolag är medvetna om besparingskapaciteten anger 44 procent att möten inte är ett prioriterat område jämfört med andra kostnader. I 39 procent av fallen beror det på avsaknad av helhetsansvar i företagen för att arrangera och följa upp  mötesaktiviteter.

 

– Undersökningen visar att många bolag inte inser vilka kostnader de har och vilken besparingspotential som finns för möten och konferenser. Ledningen i varje företag borde utforma riktlinjer för vad möten och konferenser är till för och klargöra vilka budgetramar som gäller, säger Michael Schüller, Vice President för Meetings & Events inom American Express.