platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Företag saknar mötes- och policystrategi

Företag och organisationer skulle kunna styra sina kostnader mer effektivt för möten och konferenser. Det bekräftas av en studie som genomförts av undersökningsföretaget Resegeometri Nordic på uppdrag av American Express Meetings & Events.

Undersökningen genomfördes i januari och omfattar beslutsfattare från 281 svenska företag och organisationer.

Studien visar att bolag inte tar vara på möjligheten att minska kostnaderna och öka kontrollen. Trots att företag och organisationer själva ser att de skulle kunna effektivisera sina möten och konferenser. Det saknas styrning och det är ofta oklart var ansvaret ligger.

 

• Mötesstrategi och mötespolicy saknas. Bland de beslutsfattare som medverkade uppgav 63 procent att de inte känner till företagets totala kostnad för möten och konferenser. Fyrtiosju procent av de tillfrågade bolagen har inte en utvecklad strategi för möten och 58 procent saknar en uttalad mötespolicy.

 

• Om det finns en policy är den inte alltid effektiv. Val av mötesplats är den vanligast förekommande komponenten i en mötespolicy och finns hos 61 procent av de företag som har riktlinjer att följa. Det till trots att destinationen inte alltid har en avgörande betydelse för kostnaden.

Definierade kostnadsnivåer finns bara med i 28 procent och direktiv om vilka arrangörer som ska användas nämns bara hos 23 procent av de företag som har en mötespolicy.

 

• Att använda färre antal mötesförmedlare minskar kostnaderna. Av företag som arbetar med förmedlare anser 40 procent att det finns besparingspotential i att konsolidera till färre eller till en förmedlare. Den genomsnittliga möjligheten till besparing att konsolidera till färre mötesförmedlare är åtta procent.

 

• Besparingspotential hämtas inte hem. Trots att bolag är medvetna om besparingskapaciteten anger 44 procent att möten inte är ett prioriterat område jämfört med andra kostnader. I 39 procent av fallen beror det på avsaknad av helhetsansvar i företagen för att arrangera och följa upp  mötesaktiviteter.

 

– Undersökningen visar att många bolag inte inser vilka kostnader de har och vilken besparingspotential som finns för möten och konferenser. Ledningen i varje företag borde utforma riktlinjer för vad möten och konferenser är till för och klargöra vilka budgetramar som gäller, säger Michael Schüller, Vice President för Meetings & Events inom American Express.