Det tolv dagar långa scoutlägret genomfördes utanför Kristianstad i somras och samlade över 40 000 scouter från 146 länder, och närmare 30 ooo besökare beräknas ha gjort av med drygt 245 miljoner kronor, skriver Kristianstad kommun i ett pressmeddelande.
Av det beloppet konsumerades 24,2 miljoner kronor i Kristianstad och 68,2 miljoner kronor i övriga Skåne, visar den turistekonomiska undersökningen som har gjorts av Kristianstads kommun och Event in Skåne.
– Stora evenemang ger ringar på vattnet för sysselsättningen och näringslivet i kommunen, säger Pierre Månsson, kommunalråd i Kristianstads kommun. World Scout Jamboree har gett oss erfarenheter och kompetens som kan komma väl till pass när vi nu satsar på att få fler stora evenemang till kommunen.
– Jamboreen är tillsammans med handbolls-VM två världsevenemang som arrangerades i Skåne förra året. Nu har vi erfarenheter som skapar ypperliga förutsättningar att värva ytterligare intressanta internationella evenemang, säger Pehr Palm vd för Region Skånes evenemangsbolag Event in Skåne.
Scouterna sålde 31 600 endagsbiljetter till lägret. Hälften av besökarna kom från Skåne, en fjärdedel från övriga Sverige och lika många från utlandet. Bland de utländska gästerna kom flest från Danmark, Storbritannien och Tyskland.