platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
RSS
rss_icon
Länkar
World Scout Jamboree omsatte 300 miljoner kr

Det tolv dagar långa scoutlägret genomfördes utanför Kristianstad i somras och samlade över 40 000 scouter från 146 länder, och närmare 30 ooo besökare beräknas ha gjort av med drygt 245 miljoner kronor, skriver Kristianstad kommun i ett pressmeddelande.

Av det beloppet konsumerades 24,2 miljoner kronor i Kristianstad och 68,2 miljoner kronor i övriga Skåne, visar den turistekonomiska undersökningen som har gjorts av Kristianstads kommun och Event in Skåne.

– Stora evenemang ger ringar på vattnet för sysselsättningen och näringslivet i kommunen, säger Pierre Månsson, kommunalråd i Kristianstads kommun. World Scout Jamboree har gett oss erfarenheter och kompetens som kan komma väl till pass när vi nu satsar på att få fler stora evenemang till kommunen.

– Jamboreen är tillsammans med handbolls-VM två världsevenemang som arrangerades i Skåne förra året. Nu har vi erfarenheter som skapar ypperliga förutsättningar att värva ytterligare intressanta internationella evenemang, säger Pehr Palm vd för Region Skånes evenemangsbolag Event in Skåne.

Scouterna sålde 31 600 endagsbiljetter till lägret. Hälften av besökarna kom från Skåne, en fjärdedel från övriga Sverige och lika många från utlandet. Bland de utländska gästerna kom flest från Danmark, Storbritannien och Tyskland.