platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
utvidgat uppdrag
Radissons Chef för Nordeuropa
blir också Senior Vice President i Storbritannien, Irland och Västeuropa.
Hållbarhet
Stockholmsmässan byter
bränsle och minskar sin klimatpåverkan.
Radar
Coronaviruset:
Hilton stänger 150 hotell med 33 000 rum.
mässor skapar möten
Fastighetsmässan firar tio år i Malmö
har ökat utställare med 218 procent och besökare med 410 procent.
innovativ utveckling
Blique by Nobis
låter Sveriges första professionella lägenhetstestare checka in.
Nytt rekordår
Gästnätterna i Halmstad ökar
över tre miljoner totalt för första gången.
Omvärldsanalys
Helsingborg skapar ny näringslivsstrategi
ska bli en av Europas mest innovativa städer.
nytt jobb
Kristofer Skoglund
Ny commercial director på Yasuragi.
Jubileum
Milgårdarna fyller 40 år
Firar med hållbar inspirationsdag den 5 mars.
Vintagelife
Zorn, vintage, historisk mat och kända profiler
– nu öppnar Antikmässan.
RSS
rss_icon
Länkar
World Scout Jamboree omsatte 300 miljoner kr

Det tolv dagar långa scoutlägret genomfördes utanför Kristianstad i somras och samlade över 40 000 scouter från 146 länder, och närmare 30 ooo besökare beräknas ha gjort av med drygt 245 miljoner kronor, skriver Kristianstad kommun i ett pressmeddelande.

Av det beloppet konsumerades 24,2 miljoner kronor i Kristianstad och 68,2 miljoner kronor i övriga Skåne, visar den turistekonomiska undersökningen som har gjorts av Kristianstads kommun och Event in Skåne.

– Stora evenemang ger ringar på vattnet för sysselsättningen och näringslivet i kommunen, säger Pierre Månsson, kommunalråd i Kristianstads kommun. World Scout Jamboree har gett oss erfarenheter och kompetens som kan komma väl till pass när vi nu satsar på att få fler stora evenemang till kommunen.

– Jamboreen är tillsammans med handbolls-VM två världsevenemang som arrangerades i Skåne förra året. Nu har vi erfarenheter som skapar ypperliga förutsättningar att värva ytterligare intressanta internationella evenemang, säger Pehr Palm vd för Region Skånes evenemangsbolag Event in Skåne.

Scouterna sålde 31 600 endagsbiljetter till lägret. Hälften av besökarna kom från Skåne, en fjärdedel från övriga Sverige och lika många från utlandet. Bland de utländska gästerna kom flest från Danmark, Storbritannien och Tyskland.