platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hållbarhet
Easyfairs diplomerade
enligt den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas.
hotellnytt
GCCH
köper Hotel Park Allé i Kristianstad.
Mässor skapar möten
Återöppnat Elmia:
Ett unikt mäss- och mötesår.
29/12-8/1
Malmö:
Vinterspelens universum återuppstår på ny plats.
nytt jobb
Josefine Gudmundson
blir hotelldirektör för Clarion Hotel The Pier.
26-27 juni 2023
Sverige arrangerar stor life science-kongress
som del av EU-ordförandeskapet.
Satsar på Business Events
Macaos kasinon satsar framåt på Business Events
investerar runt 170 miljarder kommande decenniet.
Event
Skåne Trendrapport 2022
Event in Skåne: Det har hänt magiska saker i Skåne under 2022.
Omvärldsanalys
Sju mötes- och eventtrender som du behöver känna till inför 2023
Utdrag ur eboken 7 Meeting and Event Trends You Need to Know for 2023.
Omvärldsanalys
Det är dags att bana nya spår för eventplanerare
Alla tecken pekar mot ett hektiskt 2023.
RSS
rss_icon
Länkar
Strategiskt samarbete stärker Skåne som eventregion
Flera skånska kommuner satsar nu på att utveckla arbetet med möten och evenemang. Sex kommuner visade direkt intresse när marknadsbolaget Event in Skåne erbjöd stöd för att ta fram egna event- och mötesstrategier i kommunerna.

– Det är bra för Skåne som eventregion att kommunerna arbetar målmedvetet med dessa frågor, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Två av de stora kommunerna, Malmö och Helsingborg, har redan egna strategier för evenemang och möten. Kristianstad, Landskrona, Lund, Svalöv, Svedala och Vellinge kommer nu att arbeta tillsammans med Event in Skåne för att ta fram egna strategier.

– Och fler lär ansluta sig. Att som kommun ha en långsiktigt förankrad strategi för event och möten är en självklarhet 2012, säger Pehr Palm.

Fler kommuner och deras lokala näringsliv vill tillsammans bättre kunna använda event till att skapa intäkter, PR och socionomiska effekter för medborgarna. Strategierna bidrar till att tillsammans lokalt sätta visioner, mål, värvningskampanjer, realistiska budgetar och utvärderingar för hållbara event och möten.

– Flera kommuner har blivit inspirerade av det arbete vi gör med den gemensamma eventstrategin för Öresundsregionen, som är ett led i vårt långsiktiga arbete med att Skåne skall bli ledande på event i norra Europa, säger Pehr Palm.

Business Region Skåne är Skånes marknadskoncern. Med dotterbolagen Tourism in Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne och Film i Skåne samordnar vi marknadsföringen av Skåne och stärker varumärket Skåne.Business Region Skåne ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna.

Bilden: Pehr Palm, vd, Event in Skåne.