platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
treårig studie
Undersökning på Linnéuniversitetet:
Halmstadborna saknar evenemangen.
RSS
rss_icon
Länkar
Strategiskt samarbete stärker Skåne som eventregion
Flera skånska kommuner satsar nu på att utveckla arbetet med möten och evenemang. Sex kommuner visade direkt intresse när marknadsbolaget Event in Skåne erbjöd stöd för att ta fram egna event- och mötesstrategier i kommunerna.

– Det är bra för Skåne som eventregion att kommunerna arbetar målmedvetet med dessa frågor, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Två av de stora kommunerna, Malmö och Helsingborg, har redan egna strategier för evenemang och möten. Kristianstad, Landskrona, Lund, Svalöv, Svedala och Vellinge kommer nu att arbeta tillsammans med Event in Skåne för att ta fram egna strategier.

– Och fler lär ansluta sig. Att som kommun ha en långsiktigt förankrad strategi för event och möten är en självklarhet 2012, säger Pehr Palm.

Fler kommuner och deras lokala näringsliv vill tillsammans bättre kunna använda event till att skapa intäkter, PR och socionomiska effekter för medborgarna. Strategierna bidrar till att tillsammans lokalt sätta visioner, mål, värvningskampanjer, realistiska budgetar och utvärderingar för hållbara event och möten.

– Flera kommuner har blivit inspirerade av det arbete vi gör med den gemensamma eventstrategin för Öresundsregionen, som är ett led i vårt långsiktiga arbete med att Skåne skall bli ledande på event i norra Europa, säger Pehr Palm.

Business Region Skåne är Skånes marknadskoncern. Med dotterbolagen Tourism in Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne och Film i Skåne samordnar vi marknadsföringen av Skåne och stärker varumärket Skåne.Business Region Skåne ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna.

Bilden: Pehr Palm, vd, Event in Skåne.