platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
hotellnytt
Radisson Hotel Group
blir världens första hotellkoncern som erbjuder koldioxidnegativa möten.
300 deltagare kommer
Internationell bordtennistävling
för ungdomar till Helsingborg.
nytt jobb
Åsa Wirén
ny CFO för Scandic Hotels.
Magisk svit fortsätter
Göteborg vinner internationellt pris
för Hållbarhetsarbetet för femte året i rad.
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
RSS
rss_icon
Länkar
Strategiskt samarbete stärker Skåne som eventregion
Flera skånska kommuner satsar nu på att utveckla arbetet med möten och evenemang. Sex kommuner visade direkt intresse när marknadsbolaget Event in Skåne erbjöd stöd för att ta fram egna event- och mötesstrategier i kommunerna.

– Det är bra för Skåne som eventregion att kommunerna arbetar målmedvetet med dessa frågor, säger Pehr Palm, vd för Event in Skåne.

Två av de stora kommunerna, Malmö och Helsingborg, har redan egna strategier för evenemang och möten. Kristianstad, Landskrona, Lund, Svalöv, Svedala och Vellinge kommer nu att arbeta tillsammans med Event in Skåne för att ta fram egna strategier.

– Och fler lär ansluta sig. Att som kommun ha en långsiktigt förankrad strategi för event och möten är en självklarhet 2012, säger Pehr Palm.

Fler kommuner och deras lokala näringsliv vill tillsammans bättre kunna använda event till att skapa intäkter, PR och socionomiska effekter för medborgarna. Strategierna bidrar till att tillsammans lokalt sätta visioner, mål, värvningskampanjer, realistiska budgetar och utvärderingar för hållbara event och möten.

– Flera kommuner har blivit inspirerade av det arbete vi gör med den gemensamma eventstrategin för Öresundsregionen, som är ett led i vårt långsiktiga arbete med att Skåne skall bli ledande på event i norra Europa, säger Pehr Palm.

Business Region Skåne är Skånes marknadskoncern. Med dotterbolagen Tourism in Skåne, Event in Skåne, Invest in Skåne och Film i Skåne samordnar vi marknadsföringen av Skåne och stärker varumärket Skåne.Business Region Skåne ägs av Region Skåne och de skånska kommunerna.

Bilden: Pehr Palm, vd, Event in Skåne.