platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
Mässor är möten
Elmia Garden 2022
– storsatsning på hela mässupplevelsen.
hotellnytt
Comfort Hotel
växer i Göteborg
Hotellnytt
Rekord i antal hotellnätter
under H22 City Expo i Helsingborg.
Nytt jobb
Sophie Ahlin
har tagit över Clarion Collection Hotel Temperance.
Fler än 2300 deltagare
Cvent Connect Europe
handlar om mångfald, jämställdhet och inkludering.
5 oktober 2022
Nick Shackleton-Jones:
Hur man skapar en arbetsplatskultur vid L&D-evenemang.
19 oktober, Stockholm
Årets största mötesplats
om hotell och hotellfastigheter.
2 december 2022
eComExpo gör endags transport- och energikonferens i Göteborg:
”Vi måste synka myndigheternas arbete för en fossilfri transportnäring
SmartBygd Event
Digitala lösningar och innovationer
visas på mässa i Dorotea.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekordår för utländsk turism i Sverige

 

Tillväxtverket har presenterat preliminär statistik för turiståret 2011. Trots en svag sommar kan Visit Sweden, som marknadsför varumärket Sverige, svenska upplevelser och destinationer utomlands, konstatera ännu ett rekordår för utländska övernattningar. För hotell, stugbyar och vandrarhem blir 2011 ett all time high för åttonde året i rad.

Resandet från utlandet förra året ökade med en procent. En höst med fler övernattningar på svenska boendeanläggningar än hösten dessförinnan vägde upp en något svagare turistsommar. Totalt registrerades cirka 12,9 miljoner övernattningar från utlandet på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser, privata stugor och lägenheter.

– Det känns fantastiskt att tillväxtkurvan för utländsk turism i Sverige fortfarande är obruten, trots ett tufft år för ekonomin på många viktiga marknader, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

De två största utlandsmarknaderna, Norge och Tyskland, visade en positiv tillväxt på 1,1 respektive två procent, en tillväxt som är desto mer betydande räknat i volymer. 36 000 fler övernattningar från Norge och 51 000 fler övernattningar från Tyskland blev resultatet. Danmark, den tredje största marknaden, minskade med nästan 17 procent, eller drygt 260 000 övernattningar, jämfört med 2010.

– Det är positivt att de två största utlandsmarknaderna har fortsatt att växa. Den danska marknaden har tappat efter att tidigare ha ökat kraftigt och är nu tillbaka mellan 2007 och 2008 års nivå, säger Thomas Brühl.

Flera långväga marknader har ökat kraftigt. Från USA och Kina ökade resandet med fyra respektive 32 procent och från Kina konstateras därmed den högsta noteringen någonsin. Enligt Visit Sweden är det extra intressanta marknader eftersom det finns en potential för större volymer.

Statistik: Tillväxtverket och SCB.

 

Bilden: Kineserna ökde sitt resande till Sverige med 32 procent under förra året. iStockPhoto.