platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekordår för utländsk turism i Sverige

 

Tillväxtverket har presenterat preliminär statistik för turiståret 2011. Trots en svag sommar kan Visit Sweden, som marknadsför varumärket Sverige, svenska upplevelser och destinationer utomlands, konstatera ännu ett rekordår för utländska övernattningar. För hotell, stugbyar och vandrarhem blir 2011 ett all time high för åttonde året i rad.

Resandet från utlandet förra året ökade med en procent. En höst med fler övernattningar på svenska boendeanläggningar än hösten dessförinnan vägde upp en något svagare turistsommar. Totalt registrerades cirka 12,9 miljoner övernattningar från utlandet på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser, privata stugor och lägenheter.

– Det känns fantastiskt att tillväxtkurvan för utländsk turism i Sverige fortfarande är obruten, trots ett tufft år för ekonomin på många viktiga marknader, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

De två största utlandsmarknaderna, Norge och Tyskland, visade en positiv tillväxt på 1,1 respektive två procent, en tillväxt som är desto mer betydande räknat i volymer. 36 000 fler övernattningar från Norge och 51 000 fler övernattningar från Tyskland blev resultatet. Danmark, den tredje största marknaden, minskade med nästan 17 procent, eller drygt 260 000 övernattningar, jämfört med 2010.

– Det är positivt att de två största utlandsmarknaderna har fortsatt att växa. Den danska marknaden har tappat efter att tidigare ha ökat kraftigt och är nu tillbaka mellan 2007 och 2008 års nivå, säger Thomas Brühl.

Flera långväga marknader har ökat kraftigt. Från USA och Kina ökade resandet med fyra respektive 32 procent och från Kina konstateras därmed den högsta noteringen någonsin. Enligt Visit Sweden är det extra intressanta marknader eftersom det finns en potential för större volymer.

Statistik: Tillväxtverket och SCB.

 

Bilden: Kineserna ökde sitt resande till Sverige med 32 procent under förra året. iStockPhoto.