platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekordår för utländsk turism i Sverige

 

Tillväxtverket har presenterat preliminär statistik för turiståret 2011. Trots en svag sommar kan Visit Sweden, som marknadsför varumärket Sverige, svenska upplevelser och destinationer utomlands, konstatera ännu ett rekordår för utländska övernattningar. För hotell, stugbyar och vandrarhem blir 2011 ett all time high för åttonde året i rad.

Resandet från utlandet förra året ökade med en procent. En höst med fler övernattningar på svenska boendeanläggningar än hösten dessförinnan vägde upp en något svagare turistsommar. Totalt registrerades cirka 12,9 miljoner övernattningar från utlandet på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser, privata stugor och lägenheter.

– Det känns fantastiskt att tillväxtkurvan för utländsk turism i Sverige fortfarande är obruten, trots ett tufft år för ekonomin på många viktiga marknader, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

De två största utlandsmarknaderna, Norge och Tyskland, visade en positiv tillväxt på 1,1 respektive två procent, en tillväxt som är desto mer betydande räknat i volymer. 36 000 fler övernattningar från Norge och 51 000 fler övernattningar från Tyskland blev resultatet. Danmark, den tredje största marknaden, minskade med nästan 17 procent, eller drygt 260 000 övernattningar, jämfört med 2010.

– Det är positivt att de två största utlandsmarknaderna har fortsatt att växa. Den danska marknaden har tappat efter att tidigare ha ökat kraftigt och är nu tillbaka mellan 2007 och 2008 års nivå, säger Thomas Brühl.

Flera långväga marknader har ökat kraftigt. Från USA och Kina ökade resandet med fyra respektive 32 procent och från Kina konstateras därmed den högsta noteringen någonsin. Enligt Visit Sweden är det extra intressanta marknader eftersom det finns en potential för större volymer.

Statistik: Tillväxtverket och SCB.

 

Bilden: Kineserna ökde sitt resande till Sverige med 32 procent under förra året. iStockPhoto.