nyheter
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
RSS
rss_icon
Länkar
Nytt rekordår för utländsk turism i Sverige

 

Tillväxtverket har presenterat preliminär statistik för turiståret 2011. Trots en svag sommar kan Visit Sweden, som marknadsför varumärket Sverige, svenska upplevelser och destinationer utomlands, konstatera ännu ett rekordår för utländska övernattningar. För hotell, stugbyar och vandrarhem blir 2011 ett all time high för åttonde året i rad.

Resandet från utlandet förra året ökade med en procent. En höst med fler övernattningar på svenska boendeanläggningar än hösten dessförinnan vägde upp en något svagare turistsommar. Totalt registrerades cirka 12,9 miljoner övernattningar från utlandet på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser, privata stugor och lägenheter.

– Det känns fantastiskt att tillväxtkurvan för utländsk turism i Sverige fortfarande är obruten, trots ett tufft år för ekonomin på många viktiga marknader, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

De två största utlandsmarknaderna, Norge och Tyskland, visade en positiv tillväxt på 1,1 respektive två procent, en tillväxt som är desto mer betydande räknat i volymer. 36 000 fler övernattningar från Norge och 51 000 fler övernattningar från Tyskland blev resultatet. Danmark, den tredje största marknaden, minskade med nästan 17 procent, eller drygt 260 000 övernattningar, jämfört med 2010.

– Det är positivt att de två största utlandsmarknaderna har fortsatt att växa. Den danska marknaden har tappat efter att tidigare ha ökat kraftigt och är nu tillbaka mellan 2007 och 2008 års nivå, säger Thomas Brühl.

Flera långväga marknader har ökat kraftigt. Från USA och Kina ökade resandet med fyra respektive 32 procent och från Kina konstateras därmed den högsta noteringen någonsin. Enligt Visit Sweden är det extra intressanta marknader eftersom det finns en potential för större volymer.

Statistik: Tillväxtverket och SCB.

 

Bilden: Kineserna ökde sitt resande till Sverige med 32 procent under förra året. iStockPhoto.