Samarbetet innebär att Safehotels Alliance kan erbjuda alla certifierade anläggningar krisstöd dygnet runt, före, efter och under en kris. Vid en krishändelse har samtliga anslutna företag/organisationer ett eget telefonnummer som de ringer för att få hjälp och stöd.
Inför avtalsstart hos varje anslutet hotell/anläggning gör Safehotels en riskinventering och -bedömning av rutiner, checklistor, handlingsplaner, policies, etcetera. SOS International erbjuder därefter certifierade hotell och mötesanläggningar att anslutas till deras SOS Crises Help 24 Basic utan den inträdesavgift som normalt krävs.
SOS International är Nordens ledande assistansorganisation. Företaget erbjuder lösningar som innebär assistans till människor före, under och efter oväntade händelser, kriser, olyckor med mera. Från alarmcentraler i Danmark, Sverige, Norge och Finland ges personlig assistans över hela världen. Verksamheten bygger på tillgänglighet dygnet runt, året om och har professionella nätverk uppbyggda i stora delar av världen med 100 000 samarbetspartners.
– Med 700 medarbetare representerar vi olika nationaliteter och behärskar tillsammans över 33 olika språk, säger Niels Pedersen, operativt ansvarig för Crises Help 24 Basic. SOS är religiöst obundet, vilket gör att vi kan hjälpa människor från olika kulturer och skiftande religiös bakgrund. Vi ser det nya, långsiktiga samarbetet som ett led i att stärka vår profil ytterligare inom hotell och möten.