platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
nytt jobb
Per Keller
blir ny vd för Yasuragi.
på nytt jobb
Sunniva Fallan Röd
ny vd för Sturebadet.
Hållbarhet på riktigt
Quality Hotel bäst i Norden
på att bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt.
nytt jobb
​Staffan Ingvarsson
blir ny vd för Stockholm Business Region.
nytt jobb
Ny hotelldirektör
på Radisson Blu Metropol i Helsingborg siktar högt.
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsstrategin 2020. Turismen ska öka med 50 procent
De strategiska målen för år 2020 är att Stockholm ska ha fler besökare, fler jobb, ännu fler investeringar, vara en stärkt region, vara en välkomnande och hållbar destination. Dessutom ska antalet gästnätter öka med 50 procent till 15 miljoner gästnätter, antalet anställda inom turismen ska öka med 50 procent och det turistekonomiska inflödet med 80 procent.

För att nå målen har strategier och fokusområden identifierats. Strategin innehåller många delar, men det speciella är att privat, offentlig och ideella organisationer gemensamt satsar personellt och ekonomiskt på ett gemensamt flerårigt projekt, att affärsplanerna ska verkställas i befintliga verksamheter och att hela länet är involverat.

Fem arbetsgrupper har bildats: attraktion och tillgänglighet, marknadsföring, evenemang, möten och kongresser, värdskap och shopping. I arbetsgrupperna ingår representanter från drygt fyrtio företag och organisationer inom privat, offentlig och ideell verksamhet.

– Stockholmsstrategin 2020 är ett nyckelprojekt för att stärka Stockholm som destination. Jag tror att den här sortens frivillig samverkan mellan staden, näringslivet och branschorganisationer är ett framgångsrecept, säger Ulla Hamilton (M), företagar-, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Styrgruppen och initiativtagare är Stockholm Visitors Board, Sveriges hotell- och restaurangföretagare Stockholm, Visit Sweden, Svensk handel, Swedavia, Stockholmsmässan, Kulturförvaltningen, Stockholms hamnar, Kungliga Djurgården och Öppen skärgård.

Till grund för Stockholmsstrategin 2020 ligger ”Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass”, ”Nationell strategi för svensk besöksnäring 2020” och en förstudie med nulägesanalys.