nyheter
hotellsäkerhet
Radisson Blu Hotel, Uppsala
är certifierade enligt Radisson Safety Protocol.
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
Populärvetenskap
Framtidsveckan
Vetenskapsvecka 12–18 oktober 2020 på Lunds Universitet.
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan för demokrati
Mässan undertecknar Deklaration för en stark demokrati.
finalspelet kvar i Uppsala
Gjensidige USM handboll
förlänger med Uppsala till 2023.
visst går det att ha möten
Countryside Hotels
lanserar Countryside Meetings – möten i avskilda miljöer.
Miljonförluster
Stora ekonomiska konsekvenser
Världscupen i Skidskytte flyttas från Östersund.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsstrategin 2020. Turismen ska öka med 50 procent
De strategiska målen för år 2020 är att Stockholm ska ha fler besökare, fler jobb, ännu fler investeringar, vara en stärkt region, vara en välkomnande och hållbar destination. Dessutom ska antalet gästnätter öka med 50 procent till 15 miljoner gästnätter, antalet anställda inom turismen ska öka med 50 procent och det turistekonomiska inflödet med 80 procent.

För att nå målen har strategier och fokusområden identifierats. Strategin innehåller många delar, men det speciella är att privat, offentlig och ideella organisationer gemensamt satsar personellt och ekonomiskt på ett gemensamt flerårigt projekt, att affärsplanerna ska verkställas i befintliga verksamheter och att hela länet är involverat.

Fem arbetsgrupper har bildats: attraktion och tillgänglighet, marknadsföring, evenemang, möten och kongresser, värdskap och shopping. I arbetsgrupperna ingår representanter från drygt fyrtio företag och organisationer inom privat, offentlig och ideell verksamhet.

– Stockholmsstrategin 2020 är ett nyckelprojekt för att stärka Stockholm som destination. Jag tror att den här sortens frivillig samverkan mellan staden, näringslivet och branschorganisationer är ett framgångsrecept, säger Ulla Hamilton (M), företagar-, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Styrgruppen och initiativtagare är Stockholm Visitors Board, Sveriges hotell- och restaurangföretagare Stockholm, Visit Sweden, Svensk handel, Swedavia, Stockholmsmässan, Kulturförvaltningen, Stockholms hamnar, Kungliga Djurgården och Öppen skärgård.

Till grund för Stockholmsstrategin 2020 ligger ”Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass”, ”Nationell strategi för svensk besöksnäring 2020” och en förstudie med nulägesanalys.