platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
HOTELLNYTT
Scandic
öppnar centrala Helsingfors största konferenshotell.
flygnytt
Flybe
blir Virgin Connect.
sju gånger pengarna
​Malmöfestivalens turister
genererar 153 miljoner kronor till staden i turistekonomi.
FLygnytt
Finnair i nytt samarbete
med Fiji Airways.
18-19 november 2020
Ny heltäckande hi-techmötesplats
lanseras i Kista.
18-20 oktober
Borås
har RFSL-kongressen 2019
möten utvecklar sin stad
Uppsala Convention Bureau får utökade resurser
Kommunen vill värva fler möten och evenemang.
mat och möten
Sigtunahöjden
sätter återigen Sverige på kartan i internationell kocktävling.

500 hotell kan tvingas stänga
på grund av Thomas Cooks konkurs.
17-18 oktober i Malmö
Honungs”champagne”
och närproducerat kan ge utländska besökare unika matminnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsstrategin 2020. Turismen ska öka med 50 procent
De strategiska målen för år 2020 är att Stockholm ska ha fler besökare, fler jobb, ännu fler investeringar, vara en stärkt region, vara en välkomnande och hållbar destination. Dessutom ska antalet gästnätter öka med 50 procent till 15 miljoner gästnätter, antalet anställda inom turismen ska öka med 50 procent och det turistekonomiska inflödet med 80 procent.

För att nå målen har strategier och fokusområden identifierats. Strategin innehåller många delar, men det speciella är att privat, offentlig och ideella organisationer gemensamt satsar personellt och ekonomiskt på ett gemensamt flerårigt projekt, att affärsplanerna ska verkställas i befintliga verksamheter och att hela länet är involverat.

Fem arbetsgrupper har bildats: attraktion och tillgänglighet, marknadsföring, evenemang, möten och kongresser, värdskap och shopping. I arbetsgrupperna ingår representanter från drygt fyrtio företag och organisationer inom privat, offentlig och ideell verksamhet.

– Stockholmsstrategin 2020 är ett nyckelprojekt för att stärka Stockholm som destination. Jag tror att den här sortens frivillig samverkan mellan staden, näringslivet och branschorganisationer är ett framgångsrecept, säger Ulla Hamilton (M), företagar-, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Styrgruppen och initiativtagare är Stockholm Visitors Board, Sveriges hotell- och restaurangföretagare Stockholm, Visit Sweden, Svensk handel, Swedavia, Stockholmsmässan, Kulturförvaltningen, Stockholms hamnar, Kungliga Djurgården och Öppen skärgård.

Till grund för Stockholmsstrategin 2020 ligger ”Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass”, ”Nationell strategi för svensk besöksnäring 2020” och en förstudie med nulägesanalys.