platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference
kommer till Göteborg.
hotellnytt
Nu öppnar Clarion Hotel Umeå
- stärker Umeås attraktivitet.
flygnytt
Ryanair expanderar på Arlanda
– lanserar 13 nya vinterlinjer.
11 000 kvadratmeter 2024
Storsatsning på mat- och dryck på Arlanda och Landvetter
- 20-tal helt nya restauranger, barer och caféer öppnar med start 2023.
27 september
Meningsfulla upplevelser
står i fokus på Världsturismdagen.
Ligger din byrå i framkant?
Region Skåne
upphandlar eventbyrå.
Ny plats för möten
Geely
– Ett innovationscenter med glasklara utsikter i Göteborg.
forskning skapar möten
ForskarFredag i Piteå
bjuder på möten med Piteås forskare.
25-26 januari 2023
Gediget program
när Framtidens Hälso & Sjukvård lanserar konferens.
Etour utforskar vägen
Forskningssamarbete
tar Höga Kusten en nivå till.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsstrategin 2020. Turismen ska öka med 50 procent
De strategiska målen för år 2020 är att Stockholm ska ha fler besökare, fler jobb, ännu fler investeringar, vara en stärkt region, vara en välkomnande och hållbar destination. Dessutom ska antalet gästnätter öka med 50 procent till 15 miljoner gästnätter, antalet anställda inom turismen ska öka med 50 procent och det turistekonomiska inflödet med 80 procent.

För att nå målen har strategier och fokusområden identifierats. Strategin innehåller många delar, men det speciella är att privat, offentlig och ideella organisationer gemensamt satsar personellt och ekonomiskt på ett gemensamt flerårigt projekt, att affärsplanerna ska verkställas i befintliga verksamheter och att hela länet är involverat.

Fem arbetsgrupper har bildats: attraktion och tillgänglighet, marknadsföring, evenemang, möten och kongresser, värdskap och shopping. I arbetsgrupperna ingår representanter från drygt fyrtio företag och organisationer inom privat, offentlig och ideell verksamhet.

– Stockholmsstrategin 2020 är ett nyckelprojekt för att stärka Stockholm som destination. Jag tror att den här sortens frivillig samverkan mellan staden, näringslivet och branschorganisationer är ett framgångsrecept, säger Ulla Hamilton (M), företagar-, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Styrgruppen och initiativtagare är Stockholm Visitors Board, Sveriges hotell- och restaurangföretagare Stockholm, Visit Sweden, Svensk handel, Swedavia, Stockholmsmässan, Kulturförvaltningen, Stockholms hamnar, Kungliga Djurgården och Öppen skärgård.

Till grund för Stockholmsstrategin 2020 ligger ”Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass”, ”Nationell strategi för svensk besöksnäring 2020” och en förstudie med nulägesanalys.