platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Stockholmsstrategin 2020. Turismen ska öka med 50 procent
De strategiska målen för år 2020 är att Stockholm ska ha fler besökare, fler jobb, ännu fler investeringar, vara en stärkt region, vara en välkomnande och hållbar destination. Dessutom ska antalet gästnätter öka med 50 procent till 15 miljoner gästnätter, antalet anställda inom turismen ska öka med 50 procent och det turistekonomiska inflödet med 80 procent.

För att nå målen har strategier och fokusområden identifierats. Strategin innehåller många delar, men det speciella är att privat, offentlig och ideella organisationer gemensamt satsar personellt och ekonomiskt på ett gemensamt flerårigt projekt, att affärsplanerna ska verkställas i befintliga verksamheter och att hela länet är involverat.

Fem arbetsgrupper har bildats: attraktion och tillgänglighet, marknadsföring, evenemang, möten och kongresser, värdskap och shopping. I arbetsgrupperna ingår representanter från drygt fyrtio företag och organisationer inom privat, offentlig och ideell verksamhet.

– Stockholmsstrategin 2020 är ett nyckelprojekt för att stärka Stockholm som destination. Jag tror att den här sortens frivillig samverkan mellan staden, näringslivet och branschorganisationer är ett framgångsrecept, säger Ulla Hamilton (M), företagar-, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd i Stockholms stad.

Styrgruppen och initiativtagare är Stockholm Visitors Board, Sveriges hotell- och restaurangföretagare Stockholm, Visit Sweden, Svensk handel, Swedavia, Stockholmsmässan, Kulturförvaltningen, Stockholms hamnar, Kungliga Djurgården och Öppen skärgård.

Till grund för Stockholmsstrategin 2020 ligger ”Vision 2030 – Ett Stockholm i världsklass”, ”Nationell strategi för svensk besöksnäring 2020” och en förstudie med nulägesanalys.