platsannonser
nyheter
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
nytt jobb
Clarion Arlanda
får ny hotelldirektör.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Britain storsatsar på affärsresenärer

Den brittiska turistbyrån, Visit Britain, storsatsar på affärsresenärer och den 22 september samlar de den nordiska affärsresenärsbranschen på Grand Hotel i Saltsjöbaden tillsammans med en rad brittiska samarbetspartners. Med eventet Meet the Brits vill de sätta fokus på det ökade värdet som resenärer till Storbritannien upplever. Under 2008 hade Storbritannien 31,9 miljoner utländska besökare och de spenderade 16,4 miljarder pund, en ökning med 2,5 procent jämfört med 2007.

– Under de fyra första månaderna i år hade vi 8,9 miljoner utländska besökare i Storbritannien och de spenderade 4,4 miljarder pund. Det här är en minskning med knappt en procent jämfört med samma period föregående år. I det rådande läget är det starka siffror och det är därför extra roligt att kunna presentera eventet Meet the Brits. Här ger vi våra partners ett värdefullt tillfälle att skapa kontakter samtidigt som vi presenterar affärsmöjligheterna inom segmentet, säger Gary Robson, europeisk marknadschef på Visit Britain.

I mitten på april lanserade Visit Britain den paneuropeiska kampanjen Britain for less som hade fokus på det ökade värdet som turisterna upplever i Storbritannien. Nu tar de steget vidare och samlar hela den nordiska affärsresebranschen till ett arrangemang där deltagarna får möta brittiska partners som representerar allt från hotell- och mötesfaciliteter till golfresorter, turistråd samt företrädare för logistik- och transportbranschen.

– Ungefär 25 procent av turismen till Storbritannien är affärsrelaterad och Norden är en viktig marknad för våra brittiska partners. De visar ett större intresse än någonsin tidigare. Ett lågt pund och flyglinjer till en rad viktiga destinationer ger många möjligheter för möten och events, säger Gary Robson.

Under evenemanget omvandlas hela Grand Hotel till en del av Storbritannien med exemplevis vänstertrafik, afternoon tea och garden party.