platsannonser
Eventkoordinator
till Tekniska Museet
nyheter
Idéer som bär frukt
GMIC Swedens pris för årets hållbarhetsinsats
tilldelas Göteborgsvarvet.
omvärldsanalys
XL International Workshop
25 ledande mötesorganisationer och mötesarenor träffas i Köpenhamn.
på nytt (tillfälligt) uppdrag
Göran von Arbin
blir hotellchef på nya Furuvik Havshotell.
Pris
Årets Ekoturismpris
till Mörrums Kronolaxfiske.
Omvärldsanalys
Uppsala ökar starkt
inom kongresser, konferenser och möten.
mat och möten
Koks på Färöarna
behåller Michelin-stjärnan.
politisk strid
Härnösands kommun överklagar
domen om hotellbygget.
Omvärldsanalys
Mattias Goldmann
till Sveriges Innovationsriksdag 2018.
Omvärldsanalys
Flygande start på 2018
för Svenska Möten.
möten skapar affärer
Traditionell japansk svärdritual
återinvigde Yasuragi.
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Britain storsatsar på affärsresenärer

Den brittiska turistbyrån, Visit Britain, storsatsar på affärsresenärer och den 22 september samlar de den nordiska affärsresenärsbranschen på Grand Hotel i Saltsjöbaden tillsammans med en rad brittiska samarbetspartners. Med eventet Meet the Brits vill de sätta fokus på det ökade värdet som resenärer till Storbritannien upplever. Under 2008 hade Storbritannien 31,9 miljoner utländska besökare och de spenderade 16,4 miljarder pund, en ökning med 2,5 procent jämfört med 2007.

– Under de fyra första månaderna i år hade vi 8,9 miljoner utländska besökare i Storbritannien och de spenderade 4,4 miljarder pund. Det här är en minskning med knappt en procent jämfört med samma period föregående år. I det rådande läget är det starka siffror och det är därför extra roligt att kunna presentera eventet Meet the Brits. Här ger vi våra partners ett värdefullt tillfälle att skapa kontakter samtidigt som vi presenterar affärsmöjligheterna inom segmentet, säger Gary Robson, europeisk marknadschef på Visit Britain.

I mitten på april lanserade Visit Britain den paneuropeiska kampanjen Britain for less som hade fokus på det ökade värdet som turisterna upplever i Storbritannien. Nu tar de steget vidare och samlar hela den nordiska affärsresebranschen till ett arrangemang där deltagarna får möta brittiska partners som representerar allt från hotell- och mötesfaciliteter till golfresorter, turistråd samt företrädare för logistik- och transportbranschen.

– Ungefär 25 procent av turismen till Storbritannien är affärsrelaterad och Norden är en viktig marknad för våra brittiska partners. De visar ett större intresse än någonsin tidigare. Ett lågt pund och flyglinjer till en rad viktiga destinationer ger många möjligheter för möten och events, säger Gary Robson.

Under evenemanget omvandlas hela Grand Hotel till en del av Storbritannien med exemplevis vänstertrafik, afternoon tea och garden party.