platsannonser
nyheter
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny vision för Jönköping
Jönköping påbörjar ett visionsarbete som ska svara på hur staden ska profileras och marknadsföras i framtiden. Det visionsarbete som startar blir det mest genomgripande och omfattande i kommunens historia. Syftet är att stärka ortens konkurrenskraft och att ta nästa steg i att ena krafterna kring Jönköping. Målet är att bidra till fler invånare, besökare och företag.

År 2000 arbetades visionen ”Ljuset vid Vättern” fram. Den tog sikte på år 2010 och är till stora delar förverkligad. Den handlade bland annat om att staden ska vara ett kommunikations- och entreprenörscentrum. År 2005 började man arbeta med platsvarumärket Jönköping, vilket idag drivs av Destination Jönköping.

Nu är det 2012, omvärlden har förändrats och Jönköping är redo för nästa steg.

– Det handlar inte om en logotyp eller slogan utan om något större och djupare  – berättelser om ett framtida Jönköping. Vi måste bli kaxigare, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Green. Visionsarbetet handlar inte bara om hur omvärlden ska se på Jönköping utan i lika hög grad också hur vi vill se på vår stad och vår kommun och vad vi vill förknippas med.

– Vi är regionens centrum och huvudstad. Vi ska våga stå för det, vi leder länet och regionen. Vi måste nu uttalat våga ta ledartröjan. Det innebär ett särskilt ansvar och fantastiska möjligheter, säger Mats Green.

Visionsarbetet ska drivas under 2012 och innefatta flera workshops, men också en möjlighet att bli en del av processen via webben. Jönköpingsambassadörerna spelar också en viktig roll. Uppdraget att driva arbetet har Destination Jönköping.

I början av 2013 räknar man med att börja marknadsföra Jönköping enligt den nya strategin. Då handlar det om att säkerställa att de projekt man driver matchar den utstakade vägen.

– Det kan exempelvis handla om att vi ansöker om evenemang eller försöker få hit fler företag som stämmer överens med varumärket Jönköping, säger marknadschef  Helena Nordström.

Följ visionsarbetet på www.visionjonkoping.se

Bilden: Marknadschef Helena Nordström och kommunstyrelsens ordförande Mats Green.