platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Swedish Network of Event Destinations
Visit Blekinges destinationsutvecklare
tar plats i nationell nätverksstyrelse.
I bästa sällskapet
Events Industry Council
belönar svenska Lotta Boman, Sigtunahöjden.
100 mest inflytelserika
Rösta på Atti Soenarso, Chefredaktör på Meetings International
Nominerad till Eventex Index 2021 De 100 mest inflytelserika personerna inom eventindustrin.
letar nyckeltal
Visita i nytt samarbete för nationell evenemangsstatistik
Sora aktörer tar fram relevant och pålitlig statistik för att stärka kunskapen om branschen.
Thought Leadership Hub
The ACF – Audite, Cogitare, Facite lovar att lyssna, tänka och göra
Ska hjälpa organisationer och destinationer att nå sin fulla potential genom business events.
ökat belgiskt intresse
Göteborg knyter band med Flandern
Avsiktsförklaring att stärka innovationssamarbetet mellan regionerna.
Dörrarna öppnas
Borås fylls av besökare igen
tre kongresser samma vecka plus EM-kval i fotboll för F16.
27 oktober
Ny dansk-svenskjobbmässa
på Malmömässan.
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny vision för Jönköping
Jönköping påbörjar ett visionsarbete som ska svara på hur staden ska profileras och marknadsföras i framtiden. Det visionsarbete som startar blir det mest genomgripande och omfattande i kommunens historia. Syftet är att stärka ortens konkurrenskraft och att ta nästa steg i att ena krafterna kring Jönköping. Målet är att bidra till fler invånare, besökare och företag.

År 2000 arbetades visionen ”Ljuset vid Vättern” fram. Den tog sikte på år 2010 och är till stora delar förverkligad. Den handlade bland annat om att staden ska vara ett kommunikations- och entreprenörscentrum. År 2005 började man arbeta med platsvarumärket Jönköping, vilket idag drivs av Destination Jönköping.

Nu är det 2012, omvärlden har förändrats och Jönköping är redo för nästa steg.

– Det handlar inte om en logotyp eller slogan utan om något större och djupare  – berättelser om ett framtida Jönköping. Vi måste bli kaxigare, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Green. Visionsarbetet handlar inte bara om hur omvärlden ska se på Jönköping utan i lika hög grad också hur vi vill se på vår stad och vår kommun och vad vi vill förknippas med.

– Vi är regionens centrum och huvudstad. Vi ska våga stå för det, vi leder länet och regionen. Vi måste nu uttalat våga ta ledartröjan. Det innebär ett särskilt ansvar och fantastiska möjligheter, säger Mats Green.

Visionsarbetet ska drivas under 2012 och innefatta flera workshops, men också en möjlighet att bli en del av processen via webben. Jönköpingsambassadörerna spelar också en viktig roll. Uppdraget att driva arbetet har Destination Jönköping.

I början av 2013 räknar man med att börja marknadsföra Jönköping enligt den nya strategin. Då handlar det om att säkerställa att de projekt man driver matchar den utstakade vägen.

– Det kan exempelvis handla om att vi ansöker om evenemang eller försöker få hit fler företag som stämmer överens med varumärket Jönköping, säger marknadschef  Helena Nordström.

Följ visionsarbetet på www.visionjonkoping.se

Bilden: Marknadschef Helena Nordström och kommunstyrelsens ordförande Mats Green.