platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny vision för Jönköping
Jönköping påbörjar ett visionsarbete som ska svara på hur staden ska profileras och marknadsföras i framtiden. Det visionsarbete som startar blir det mest genomgripande och omfattande i kommunens historia. Syftet är att stärka ortens konkurrenskraft och att ta nästa steg i att ena krafterna kring Jönköping. Målet är att bidra till fler invånare, besökare och företag.

År 2000 arbetades visionen ”Ljuset vid Vättern” fram. Den tog sikte på år 2010 och är till stora delar förverkligad. Den handlade bland annat om att staden ska vara ett kommunikations- och entreprenörscentrum. År 2005 började man arbeta med platsvarumärket Jönköping, vilket idag drivs av Destination Jönköping.

Nu är det 2012, omvärlden har förändrats och Jönköping är redo för nästa steg.

– Det handlar inte om en logotyp eller slogan utan om något större och djupare  – berättelser om ett framtida Jönköping. Vi måste bli kaxigare, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Green. Visionsarbetet handlar inte bara om hur omvärlden ska se på Jönköping utan i lika hög grad också hur vi vill se på vår stad och vår kommun och vad vi vill förknippas med.

– Vi är regionens centrum och huvudstad. Vi ska våga stå för det, vi leder länet och regionen. Vi måste nu uttalat våga ta ledartröjan. Det innebär ett särskilt ansvar och fantastiska möjligheter, säger Mats Green.

Visionsarbetet ska drivas under 2012 och innefatta flera workshops, men också en möjlighet att bli en del av processen via webben. Jönköpingsambassadörerna spelar också en viktig roll. Uppdraget att driva arbetet har Destination Jönköping.

I början av 2013 räknar man med att börja marknadsföra Jönköping enligt den nya strategin. Då handlar det om att säkerställa att de projekt man driver matchar den utstakade vägen.

– Det kan exempelvis handla om att vi ansöker om evenemang eller försöker få hit fler företag som stämmer överens med varumärket Jönköping, säger marknadschef  Helena Nordström.

Följ visionsarbetet på www.visionjonkoping.se

Bilden: Marknadschef Helena Nordström och kommunstyrelsens ordförande Mats Green.