platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år
RSS
rss_icon
Länkar
Carlson Hotels och Rezidor blir Carlson Rezidor Hotel Group

Carlson, ett globalt rese- och hotellföretag, och Rezidor Hotel Group, bildar Carlson Rezidor Hotel Group. Medan företagens respektive juridiska ställning och ägarstruktur förblir densamma, ska den nya hotellgruppen arbeta med en global anpassning av sina varumärken, sina intitiativ för att öka intäkterna, gemensamma inköpsmöjligheter och personalutveckling världen över. Den kommersiella verksamheten ska oavsett geografisk region drivas under namnet Carlson Rezidor Hotel Group.

– Carlson och Rezidor har en lång gemensam historia och har vuxit sida vid sida under de senaste sjutton åren, säger Hubert Joly, Carlsons koncernchef och vd. Att gå till marknaden som en enhet är ett naturligt nästa steg. Vi utnyttjar styrkan hos två företag för att skapa värde åt alla våra intressenter.

– Målet med det här initiativet är att generera en attraktivare finansiell avkastning åt hotellägarna och ett högre värde för alla aktieägare, att uppfattas av våra affärspartners runt om i världen som ett globalt hotellföretag, att erbjuda ett mer övertygande och konsekvent paket till gästerna samt att kunna erbjuda globala karriär- och utvecklingsmöjligheter åt våra medarbetare, säger  Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

Carlson Rezidor Hotel Group är ett av världens största hotellföretag med en portfölj på mer än 1 300 hotell, med en närvaro i 80 länder och med en stark uppsättning globala varumärken.

Genom flera konkreta initiativ för att öka intäkterna har Carlson Rezidor Hotel Group som mål att generera mer än 400 miljoner amerikanska dollar i ytterligare intäkter och att öka revpar-index med mer än nio enheter vid år 2015. Initiativen inkluderar en förstärkt global säljstyrka, intäktsoptimerande verktyg, samarbetsprojekt med reseåterförsäljare, som exempelvis Carlson Wagonlit Travel, samt en snabb tillväxt av Club Carlson, gruppens lojalitetsprogram.

En global styrkommitté har bildats för att övervaka dessa värdeskapande områden och utvecklingen av den nybildade hotellgruppen. Den styrs under gemensamt ordförandeskap av Hubert Joly och Kurt Ritter.

Logotypen som valts symboliserar flera viktiga element. Det är en kombination av namnen Carlson och Rezidor, vilket belyser det nära samarbetet, och Carlson-symbolen högst upp på logotypen representerar viktiga värderingar som till exempel relationer, arv, nytänkande och service.

Gruppens nya webbplats, www.carlsonrezidor.com, lanseras den 1 februari.