nyheter
ett steg i taget
Eskilstuna
ett steg närmare kongress- och kulturhus.
regional utveckling
Sex miljoner
investeras i nya XC-leder i Järvsö.
Hänger ditt företag med i utvecklingen?
PCO-nätverket Incon lanserar resurssida för Covid-19
med kontor på 170 destinationer.
coronautveckling
”Sveriges största digitala nätverkslunch”
100 deltagare möts när Jobbfestivalen och Yrkesdörren arrangerar med Max Burgers.
det finns en lösning
​Ställ inte in när det hettar till
– flytta fram istället.
ett steg i taget
Asiens mötes- och eventindustri
förväntas återhämta sig snabbare än andra kontinenter.
Hemester
Aktörer på Ven samarbetar
för att göra ön säker att besöka i sommar.
Första öppna kongresshallen i Skandinavien
Harpa Concert Hall and Conference Center
i Reykjavík är redo för tiden efter Covid-19.
mat skapar möten
Första uttagningen inför Årets Kock 2020
– här är kockarna som går vidare till kvaltävlingen.
hotellnytt
Radisson Blu Scandinavia Hotel i Göteborgshotell
blir familjeresort i sommar.
RSS
rss_icon
Länkar
Carlson Hotels och Rezidor blir Carlson Rezidor Hotel Group

Carlson, ett globalt rese- och hotellföretag, och Rezidor Hotel Group, bildar Carlson Rezidor Hotel Group. Medan företagens respektive juridiska ställning och ägarstruktur förblir densamma, ska den nya hotellgruppen arbeta med en global anpassning av sina varumärken, sina intitiativ för att öka intäkterna, gemensamma inköpsmöjligheter och personalutveckling världen över. Den kommersiella verksamheten ska oavsett geografisk region drivas under namnet Carlson Rezidor Hotel Group.

– Carlson och Rezidor har en lång gemensam historia och har vuxit sida vid sida under de senaste sjutton åren, säger Hubert Joly, Carlsons koncernchef och vd. Att gå till marknaden som en enhet är ett naturligt nästa steg. Vi utnyttjar styrkan hos två företag för att skapa värde åt alla våra intressenter.

– Målet med det här initiativet är att generera en attraktivare finansiell avkastning åt hotellägarna och ett högre värde för alla aktieägare, att uppfattas av våra affärspartners runt om i världen som ett globalt hotellföretag, att erbjuda ett mer övertygande och konsekvent paket till gästerna samt att kunna erbjuda globala karriär- och utvecklingsmöjligheter åt våra medarbetare, säger  Kurt Ritter, Rezidors koncernchef och vd.

Carlson Rezidor Hotel Group är ett av världens största hotellföretag med en portfölj på mer än 1 300 hotell, med en närvaro i 80 länder och med en stark uppsättning globala varumärken.

Genom flera konkreta initiativ för att öka intäkterna har Carlson Rezidor Hotel Group som mål att generera mer än 400 miljoner amerikanska dollar i ytterligare intäkter och att öka revpar-index med mer än nio enheter vid år 2015. Initiativen inkluderar en förstärkt global säljstyrka, intäktsoptimerande verktyg, samarbetsprojekt med reseåterförsäljare, som exempelvis Carlson Wagonlit Travel, samt en snabb tillväxt av Club Carlson, gruppens lojalitetsprogram.

En global styrkommitté har bildats för att övervaka dessa värdeskapande områden och utvecklingen av den nybildade hotellgruppen. Den styrs under gemensamt ordförandeskap av Hubert Joly och Kurt Ritter.

Logotypen som valts symboliserar flera viktiga element. Det är en kombination av namnen Carlson och Rezidor, vilket belyser det nära samarbetet, och Carlson-symbolen högst upp på logotypen representerar viktiga värderingar som till exempel relationer, arv, nytänkande och service.

Gruppens nya webbplats, www.carlsonrezidor.com, lanseras den 1 februari.