platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
En sann förebild
Charbél Gabro
vinner Stora Målpriset 2020.
strikta krav
Mallorca tilldelas prestigefyllt certifikat från UNWTO
- som första turistdestination i Europa.
omställning
​Stockholmsmässan
blir padelarena.
I natt jag drömde
Micke Darmell
skriver ett brev från framtiden.
PRESSTOP
IMEX i Frankfurt 2021
ställs in.
hotellnytt
Scandic Arlandastad slår upp dörrarna
med mötesarenan Scandinavian XPO som granne.
tar steget ut i världen
Sylvia Nylin
lämnar Svenska Möten.
Minnesord
Mats Lindsten, 1951–2020
Ikonernas ikon. Vännernas vän
flyttar ut i regionen
Göteborgs Film Festival
erbjuder hemester i Västsverige.
öppnar 2021
Julas utveckling av Skara stadshotell igång
Vill skapa Skaras nya vardagsrum.
RSS
rss_icon
Länkar
Starkt år för Nine Yards
Under 2011 ökade Brand Experience-byrån Nine Yards sin omsättning med 19 procent. Samtidigt steg byråintäkten – med hela 48 procent.

– Jag är otroligt nöjd med fjolåret. Vi ökade omsättningen från en redan hög nivå och vi gjorde det samtidigt som vi fasade in 17 nya medarbetare i företaget, säger Janne Björge, vd på Nine Yards.

2011 var på många sätt ett förändringens år för Nine Yards. Under året har antalet anställda nästan fördubblats och affärerna har strömmat in.

2010 var omsättningen 97 miljoner och 2011 ökade den till drygt 115 miljoner.

– Vi har plockat in helt fantastiska människor i företaget som kommer att lyfta oss ytterligare och generera än mer affärer. Men det tar också mycket energi och kraft ur organisationen när nya medarbetare skall komma in i sina roller, förklarar Janne Björge.

– Vi har lagt mycket tid på att få ordning på processer och rollbeskrivningar. Dessutom har vi gjort en egen varumärkesresa inifrån och ut, som resulterade i att företaget bytte namn i höstas, från Meetmasters till Nine Yards.

Fler anställda och en tydligare struktur i företaget har också lett till att två nya byråchefer tillsätts.

I Göteborg blir Karin Larsson ansvarig och i Stockholm tar Jörgen Svedberg byråchefsrollen. Karin kom till Nine Yards vid halvårsskiftet 2011 och var tidigare Kommunikationsdirektör på Volvo Personbilar.

Jörgen Svedberg är vice vd och ansvarig för affärsutveckling på Nine Yards sedan sommaren 2010. Dessförinnan har han lång och gedigen byråbakgrund inom såväl event och kommunikation som film.

– Vi skapar ett större lugn i företaget genom att Karin och Jörgen går in som byråchefer. De blir det man i Norge kallar 'dagliga ledare’, säger Janne Björge.

– Under 2012 skall vi få utväxling på de investeringar vi nu tagit. Vi avvaktar naturligtvis utvecklingen i Europa, men hittills har vi inte sett någon minskad efterfrågan på Brand Experience-uppdrag – tvärtom så har vi mer än dubbelt så många projekt i ”pipen” jämfört med tidigare år. Däremot har uppdragen av enklare karaktär minskat, avslutar Janne.

Nine Yards är en event- och kommunikationsbyrå som hjälper kunden att skapa hängivna och lojala fans till sitt varumärke.

Bilden: Janne Björge, vd och ägare, Nine Yards.