platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Accor först med global studie av hotellens miljöpåverkan
Som ett steg i sitt pågående miljö- och hållbarhetsarbete har Accor gjort en genomgripande studie av företagets miljöpåverkan. Undersökningen, som är den första av sitt slag för en internationell hotellgrupp, omfattar 4200 hotell i 90 länder och kartlägger koldioxidutsläpp, vatten- och energiförbrukning, vattenföroreningar samt avfall i företagets alla delar.

– 4200 hotell i 90 länder, 145 000 anställda, 56 miljoner frukostar per år och nästan 545 miljoner liter vatten per år. Allt detta sammanvägt utgör vår totala miljöpåverkan. Genom undersökningen kan vi nu kvantifiera, öppet redovisa och framför allt använda detta för att utveckla och förbättra vår strategi för miljö- och hållbarhetsarbete, säger Accors vd Denis Hennequin.

Accor, som arbetat aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor i 15 år, har dragit flera lärdomar från studien:

1. Vattenförbrukning och föroreningar: maten är den största boven

Det mest överraskande resultatet var att studien visade att maten som hotellgästerna äter är det som har störst negativ inverkan när det gäller vatten. Accor ska fortsätta att minska sin direkta vattenförbrukning, i t.ex. badrum och kök, men detta motsvarar bara 10% av Accors vattenfotavtryck, medan det vatten som används i hela produktionskedjan för att producera maten som serveras på hotellen motsvarar 86%. Accor kommer därför att arbeta aktivt för att hitta hållbara lösningar när det gäller matens väg från jordbruk till bordet.

2. Avfall: stora mängder där man minst anar det

En annan överraskning för Accor var att det inte är driften av hotellen som genererar mest avfall. Istället visar undersökningen att det är att bygga och renovera hotell som genererar mest avfall. Att skaffa större kunskap om avfallshantering och återvinning i alla länder där Accor har hotell är en viktig del i arbetet framöver.

3. Koldioxid och energi: positiv utveckling

Accorgruppens energiförbrukning är ungefär 18 miljarder kW/h, vilket motsvarar en europeisk stad med 386 000 invånare. Hotellen står för 75% av Accors totala energiförbrukning. Här har stora framsteg redan gjorts och Accor fortsätter att jobba hårt för att minska energiförbrukningen.

Accors CSR-program, Earth Guest program, har bidragit till att företaget under 2006-2010 minskat vattenförbrukningen per hotellrum med 12 procent och energiförbrukningen har under samma period minskat med 5,5 procent. Idag har 85 procent av Accors hotell vattensnåla kranar och 82 procent har lågenergilampor. 2009 lanserade Accor Plant for the Planet, ett projekt för återplantering av skog, och sedan dess har 1,7 miljoner träd planterats.

För att kunna analysera verksamhetens hela livscykel när det gäller miljöpåverkan utvecklade Accor tillsammans med konsultföretaget PwC en särskild modell. Modellen är anpassad till serviceindustrin och togs fram eftersom det aldrig tidigare gjorts en så här omfattande och ambitiös mätning och analys inom en internationell hotellgrupp. Metoden och studien finns tillgänglig på www.accor.com (under fliken ”sustainable development”)

Resultatet från studien och den “barometer” som gjordes i juni 2011 kommer att bidra till Accors nya hållbarhetsstrategi som kommer att presenteras under våren 2012. 2015 planerar Accor att genomföra nästa omfattande undersökning av företagets miljöpåverkan.