nyheter
Katastrofsiffror
1,7 miljoner jobb i Mellanöstern
försvinner på grund av Covid-19 och gränsstängningar.
mötesplatser
Folkuniversitetet och Berättarministeriet
skapar ny arena för bildning.
AI Summit 2020
Nytt pris
ska hylla svenska pionjärer inom AI.
hotellsäkerhet
Radisson Blu Hotel, Uppsala
är certifierade enligt Radisson Safety Protocol.
nya regler 15 oktober
Sponsrings- och eventsverige:
Vi är redo att ansvarsfullt möta vår publik
Populärvetenskap
Framtidsveckan
Vetenskapsvecka 12–18 oktober 2020 på Lunds Universitet.
erfarenhet ger kunskap
Att mötas utan att mötas
– nästa års upplaga av Mötesplats Samhällssäkerhet blir helt digital.
hotellnytt
Nyöppning
av klassiska Elite Hotel Savoy i Malmö.
event skapar möten
Köpenhamn
blir värd för BMX-VM 2025.
sveriges demokrati 100 år
Svenska Mässan för demokrati
Mässan undertecknar Deklaration för en stark demokrati.
RSS
rss_icon
Länkar
AMEX Meetings och Events: kortare, närmare, och grönare konferenser nästa år
American Express Meetings & Events har släppt sin årliga Meetings Forecast, som visar globala trender i konferens- och mötesindustrin. Rapporten bygger på undersökningar och intervjuer med mötesplanerare, mötesköpare och hotelleverantörer från hela världen, inklusive Sverige.

I hela världen ser man en försiktig optimism om att mötesindustri kommer att växa under året i takt med stigande flyg- och hotellpriser. Hälften av de tillfrågade mötesplanerarna i Europa (51 %) förväntar sig ökad efterfrågan under 2012. Även hotellägarna rapporterar växande efterfrågan på konferensbokningarna.

Globala mötestrender som syns i rapporten:

• Mötena blir kortare med färre deltagare: Både antal deltagare per möte och antal mötesdagar kommer att minska (40 % respektive 33 %) enligt hotelleverantörerna. Samtidigt ordnar företagen fler möten där varje enskilt möte förväntas bli kortare och mer kostnadseffektivt.

• Mötena sker närmare hemmaplan: Flera vill ha möten närmare sitt företag. Fler än hälften (53 %) av konferenskunderna efterfrågar möten närmare hemmaplan för att minska möteskostnaderna.

• Möteslokalerna blir mindre lyxiga: I Europa ser man att fler konferenskunder väljer hotell och möteslokaler i medelstandard (3- eller 4-stjärniga) i stället för lyxalternativ (5-stjärniga.) Samtidigt flyttar några (26 %) sina konferenser från storstäder till mellanstora städer .

• Mötesschemat blir mer fullpackat: Enligt hotellen vill flera av deras konferenskunder (47 %) kombinera seriösa möten med mer informella och roliga aktiviteter för mötesdeltagarna för att effektivisera mötesschemat.

• Mötena blir grönare: Enligt konferensleverantörerna står miljötanke i fokus för nästan hälften (47 %) av kunderna . Mötesplanerare ser samma trend där en majoritet av kunderna (73 %) är intresserade av miljövänliga alternativ. Än så längre har miljöfrågor inte haft en märkbar effekt på val av mötesplats, men det kan förändras enligt rapporten.

Enligt Michael Schüller, Vice President, EMEA på American Express Meetings & Events, följer Sverige de globala trenderna man ser i rapporten.

– Vi ser ingen avmattning på grund av den finansiella osäkerheten. Företag inser värdet av möten men man efterfrågar kostnads- och tidseffektivitet, till exempel med fler möten inrikes, kortare distanser, och 4-stjärniga hotell istället för 5-stjärniga.

Jörgen Karlsson, Director, Meetings & Events Nordic på American Express Meetings & Events säger vidare:

– Parallellt med ökad efterfrågan på möten finns även ett ökat intresse för styrning och transparens runt möten. Få har haft en tydlig mötespolicy men det håller på att förändras. I Norden är det läkemedelsbranschen som ligger i framkant när det gäller mötespolicy.

 

Bild: Michael Schüller, Vice President, EMEA på American Express Meetings & Events.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Om rapporten: American Express Meetings & Events Forecast

The American Express Meetings & Events Forecast identifierar viktiga mötestrender för 2012 på global- och regional nivå. Tanken är att rapporten ska hjälpa de som arbetar i mötesindustrin att jobba mer strategiskt och effektivt. Rapporten har sammanställts under hösten 2011 och grundas på information från aktuella och planerade möten för American Express Meetings & Events kunder, undersökningar av uppåt tvåhundra hotell- och mötesplanerare i Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien samt djupintervjuer med mötesexperter.


Om American Express Meetings & Events

American Express Meetings & Events, en del av American Express Global Business Travel, har över 1000 medarbetare över hela världen och är sedan drygt 20 år en av marknadens ledande i Skandinavien. Våra erfarna medarbetare är innovativa och besitter en mycket stor kunskap när det gäller att skapa arrangemang som på bästa sätt lever upp till företagets måluppfyllelse och därmed lönsamhet.


Om American Express

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress.