platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
hotellnyttt
Jessica Karlsson ny General Manager på NOFO
Alexander Alkesten ny brandmanager.
5-12 mars
World Junior Curling Championships
till Jönköping 2022.
1000 deltagare?
Stort intresse
när Sveriges vackraste MTB lopp ska köras.
flygnytt
Direktflyg från Arlanda i vinter:
Finnair flyger direkt till Bangkok, Phuket och Miami.
RSS
rss_icon
Länkar
AMEX Meetings och Events: kortare, närmare, och grönare konferenser nästa år
American Express Meetings & Events har släppt sin årliga Meetings Forecast, som visar globala trender i konferens- och mötesindustrin. Rapporten bygger på undersökningar och intervjuer med mötesplanerare, mötesköpare och hotelleverantörer från hela världen, inklusive Sverige.

I hela världen ser man en försiktig optimism om att mötesindustri kommer att växa under året i takt med stigande flyg- och hotellpriser. Hälften av de tillfrågade mötesplanerarna i Europa (51 %) förväntar sig ökad efterfrågan under 2012. Även hotellägarna rapporterar växande efterfrågan på konferensbokningarna.

Globala mötestrender som syns i rapporten:

• Mötena blir kortare med färre deltagare: Både antal deltagare per möte och antal mötesdagar kommer att minska (40 % respektive 33 %) enligt hotelleverantörerna. Samtidigt ordnar företagen fler möten där varje enskilt möte förväntas bli kortare och mer kostnadseffektivt.

• Mötena sker närmare hemmaplan: Flera vill ha möten närmare sitt företag. Fler än hälften (53 %) av konferenskunderna efterfrågar möten närmare hemmaplan för att minska möteskostnaderna.

• Möteslokalerna blir mindre lyxiga: I Europa ser man att fler konferenskunder väljer hotell och möteslokaler i medelstandard (3- eller 4-stjärniga) i stället för lyxalternativ (5-stjärniga.) Samtidigt flyttar några (26 %) sina konferenser från storstäder till mellanstora städer .

• Mötesschemat blir mer fullpackat: Enligt hotellen vill flera av deras konferenskunder (47 %) kombinera seriösa möten med mer informella och roliga aktiviteter för mötesdeltagarna för att effektivisera mötesschemat.

• Mötena blir grönare: Enligt konferensleverantörerna står miljötanke i fokus för nästan hälften (47 %) av kunderna . Mötesplanerare ser samma trend där en majoritet av kunderna (73 %) är intresserade av miljövänliga alternativ. Än så längre har miljöfrågor inte haft en märkbar effekt på val av mötesplats, men det kan förändras enligt rapporten.

Enligt Michael Schüller, Vice President, EMEA på American Express Meetings & Events, följer Sverige de globala trenderna man ser i rapporten.

– Vi ser ingen avmattning på grund av den finansiella osäkerheten. Företag inser värdet av möten men man efterfrågar kostnads- och tidseffektivitet, till exempel med fler möten inrikes, kortare distanser, och 4-stjärniga hotell istället för 5-stjärniga.

Jörgen Karlsson, Director, Meetings & Events Nordic på American Express Meetings & Events säger vidare:

– Parallellt med ökad efterfrågan på möten finns även ett ökat intresse för styrning och transparens runt möten. Få har haft en tydlig mötespolicy men det håller på att förändras. I Norden är det läkemedelsbranschen som ligger i framkant när det gäller mötespolicy.

 

Bild: Michael Schüller, Vice President, EMEA på American Express Meetings & Events.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Om rapporten: American Express Meetings & Events Forecast

The American Express Meetings & Events Forecast identifierar viktiga mötestrender för 2012 på global- och regional nivå. Tanken är att rapporten ska hjälpa de som arbetar i mötesindustrin att jobba mer strategiskt och effektivt. Rapporten har sammanställts under hösten 2011 och grundas på information från aktuella och planerade möten för American Express Meetings & Events kunder, undersökningar av uppåt tvåhundra hotell- och mötesplanerare i Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien samt djupintervjuer med mötesexperter.


Om American Express Meetings & Events

American Express Meetings & Events, en del av American Express Global Business Travel, har över 1000 medarbetare över hela världen och är sedan drygt 20 år en av marknadens ledande i Skandinavien. Våra erfarna medarbetare är innovativa och besitter en mycket stor kunskap när det gäller att skapa arrangemang som på bästa sätt lever upp till företagets måluppfyllelse och därmed lönsamhet.


Om American Express

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress.