nyheter
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
nytt jobb
Johan Michelson
ny vd för BWH Hotel Group i Skandinavien.
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
RSS
rss_icon
Länkar
AMEX Meetings och Events: kortare, närmare, och grönare konferenser nästa år
American Express Meetings & Events har släppt sin årliga Meetings Forecast, som visar globala trender i konferens- och mötesindustrin. Rapporten bygger på undersökningar och intervjuer med mötesplanerare, mötesköpare och hotelleverantörer från hela världen, inklusive Sverige.

I hela världen ser man en försiktig optimism om att mötesindustri kommer att växa under året i takt med stigande flyg- och hotellpriser. Hälften av de tillfrågade mötesplanerarna i Europa (51 %) förväntar sig ökad efterfrågan under 2012. Även hotellägarna rapporterar växande efterfrågan på konferensbokningarna.

Globala mötestrender som syns i rapporten:

• Mötena blir kortare med färre deltagare: Både antal deltagare per möte och antal mötesdagar kommer att minska (40 % respektive 33 %) enligt hotelleverantörerna. Samtidigt ordnar företagen fler möten där varje enskilt möte förväntas bli kortare och mer kostnadseffektivt.

• Mötena sker närmare hemmaplan: Flera vill ha möten närmare sitt företag. Fler än hälften (53 %) av konferenskunderna efterfrågar möten närmare hemmaplan för att minska möteskostnaderna.

• Möteslokalerna blir mindre lyxiga: I Europa ser man att fler konferenskunder väljer hotell och möteslokaler i medelstandard (3- eller 4-stjärniga) i stället för lyxalternativ (5-stjärniga.) Samtidigt flyttar några (26 %) sina konferenser från storstäder till mellanstora städer .

• Mötesschemat blir mer fullpackat: Enligt hotellen vill flera av deras konferenskunder (47 %) kombinera seriösa möten med mer informella och roliga aktiviteter för mötesdeltagarna för att effektivisera mötesschemat.

• Mötena blir grönare: Enligt konferensleverantörerna står miljötanke i fokus för nästan hälften (47 %) av kunderna . Mötesplanerare ser samma trend där en majoritet av kunderna (73 %) är intresserade av miljövänliga alternativ. Än så längre har miljöfrågor inte haft en märkbar effekt på val av mötesplats, men det kan förändras enligt rapporten.

Enligt Michael Schüller, Vice President, EMEA på American Express Meetings & Events, följer Sverige de globala trenderna man ser i rapporten.

– Vi ser ingen avmattning på grund av den finansiella osäkerheten. Företag inser värdet av möten men man efterfrågar kostnads- och tidseffektivitet, till exempel med fler möten inrikes, kortare distanser, och 4-stjärniga hotell istället för 5-stjärniga.

Jörgen Karlsson, Director, Meetings & Events Nordic på American Express Meetings & Events säger vidare:

– Parallellt med ökad efterfrågan på möten finns även ett ökat intresse för styrning och transparens runt möten. Få har haft en tydlig mötespolicy men det håller på att förändras. I Norden är det läkemedelsbranschen som ligger i framkant när det gäller mötespolicy.

 

Bild: Michael Schüller, Vice President, EMEA på American Express Meetings & Events.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Om rapporten: American Express Meetings & Events Forecast

The American Express Meetings & Events Forecast identifierar viktiga mötestrender för 2012 på global- och regional nivå. Tanken är att rapporten ska hjälpa de som arbetar i mötesindustrin att jobba mer strategiskt och effektivt. Rapporten har sammanställts under hösten 2011 och grundas på information från aktuella och planerade möten för American Express Meetings & Events kunder, undersökningar av uppåt tvåhundra hotell- och mötesplanerare i Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien samt djupintervjuer med mötesexperter.


Om American Express Meetings & Events

American Express Meetings & Events, en del av American Express Global Business Travel, har över 1000 medarbetare över hela världen och är sedan drygt 20 år en av marknadens ledande i Skandinavien. Våra erfarna medarbetare är innovativa och besitter en mycket stor kunskap när det gäller att skapa arrangemang som på bästa sätt lever upp till företagets måluppfyllelse och därmed lönsamhet.


Om American Express

American Express är ett globalt serviceföretag som förser sina kunder med tillgång till produkter, insikter och erfarenheter som berikar livet och bygger affärsframgång. Läs mer på www.americanexpress.se och på www.facebook.com/americanexpress, www.twitter.com/americanexpress och www.youtube.com/americanexpress.