platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
Mat & Möten
Sigtunakockar tävlar i världsfinalen
av Copper Skillet i Toronto 11 april 2019.
hotellindustrin
Så bidrar hotellen till ett attraktivare Göteborg
Göteborg & Co är en sammanhållande länk.
innovativt drag
Nordic Choice Hotels
digitala utvecklingsbolag eBerry startar globalt utbytesprogram.
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny eventstrategi ska skapa nya jobb och investeringar

Den internationella konkurrensen fortsätter att hårdna. Därför måste Öresundsregionen bli bättre på att positionera sig som en attraktiv region för upplevelser inom kultur, idrott och forskning. I dag har Öresundskomiteens verkställande utskott fattat beslut om en ny eventstrategi för hela regionen. Strategin, som är den första någonsin i sitt slag, är på offentlig remiss från den 21 november till den 20 februari 2012.

Eventstrategin går ut på remiss till en bred grupp av intressenter, bland annat till alla kommuner i Öresundsregionen samt till centrala regionala och nationella organisationer, som till exempel kreativa näringar samt event- och sportarrangörer.

– Visionen är att Öresundsregionen ska vara bland Europas ledande regioner när det gäller att locka till sig, utveckla och organisera internationella event. Vi ska dessutom bli internationellt kända som en attraktiv och klimatsmart eventdestination, säger Öresundskomiteens ordförande Pia Kinhult.

Förra året presenterade Öresundskomiteen den öresundsregionala utvecklingsstrategin ÖRUS med målsättningen att bli Europas mest attraktiva och klimatsmarta region år 2020. Eventstrategin för Öresundsregionen är en vidareutveckling av det som pekas ut i ÖRUS delområde ”kultur och upplevelser”.

Den nya eventstrategin ska fungera som en vägledning till vilka insatser som krävs och hur samarbetet kan se ut. Temaområden för strategin är kultur, sport och kunskap. Här har dessutom Öresundsregionen sina starka sidor sedan tidigare. Dessutom har extra fokus lagts på det gröna, vattnet, kulturarvet samt livsstil. I strategin föreslås bland annat att ett eventcenter etableras för att underlätta koordinering och utveckling av öresundsregionala evenemang.

– Eventstrategin ska framförallt bidra till att locka såväl turister som investeringar och arbetstillfällen till Öresundsregionen, men det handlar också om att utveckla ett gemensamt, attraktivt varumärke som får innevånarna att känna stolthet över att bo i regionen, säger Öresundskomiteens vice ordförande Vibeke Storm Rasmussen.

För att strategin ska kunna genomföras, krävs engagemang från både Sverige och Danmark, bland annat vad det gäller hur beslut fattas och hur ekonomiska resurser fördelas.

Efter avslutad remisstid kommer Öresundskomiteen att fatta det slutgiltiga beslutet på sitt möte den 27 april 2012.

Eventstrategin har utarbetats av en arbetsgrupp med representanter från Wonderful Copenhagen, Öresundskomiteen, Region Hovedstaden, Region Själland, Köpenhamns kommun, Helsingörs kommun, det danska ekonomi- och näringslivsministeriet, Helsingborgs stad, Malmö stad, Region Skåne, Event in Skåne, VIBE (Videncenter for begivenheder) och Öresundsbron.