platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Ny eventstrategi ska skapa nya jobb och investeringar

Den internationella konkurrensen fortsätter att hårdna. Därför måste Öresundsregionen bli bättre på att positionera sig som en attraktiv region för upplevelser inom kultur, idrott och forskning. I dag har Öresundskomiteens verkställande utskott fattat beslut om en ny eventstrategi för hela regionen. Strategin, som är den första någonsin i sitt slag, är på offentlig remiss från den 21 november till den 20 februari 2012.

Eventstrategin går ut på remiss till en bred grupp av intressenter, bland annat till alla kommuner i Öresundsregionen samt till centrala regionala och nationella organisationer, som till exempel kreativa näringar samt event- och sportarrangörer.

– Visionen är att Öresundsregionen ska vara bland Europas ledande regioner när det gäller att locka till sig, utveckla och organisera internationella event. Vi ska dessutom bli internationellt kända som en attraktiv och klimatsmart eventdestination, säger Öresundskomiteens ordförande Pia Kinhult.

Förra året presenterade Öresundskomiteen den öresundsregionala utvecklingsstrategin ÖRUS med målsättningen att bli Europas mest attraktiva och klimatsmarta region år 2020. Eventstrategin för Öresundsregionen är en vidareutveckling av det som pekas ut i ÖRUS delområde ”kultur och upplevelser”.

Den nya eventstrategin ska fungera som en vägledning till vilka insatser som krävs och hur samarbetet kan se ut. Temaområden för strategin är kultur, sport och kunskap. Här har dessutom Öresundsregionen sina starka sidor sedan tidigare. Dessutom har extra fokus lagts på det gröna, vattnet, kulturarvet samt livsstil. I strategin föreslås bland annat att ett eventcenter etableras för att underlätta koordinering och utveckling av öresundsregionala evenemang.

– Eventstrategin ska framförallt bidra till att locka såväl turister som investeringar och arbetstillfällen till Öresundsregionen, men det handlar också om att utveckla ett gemensamt, attraktivt varumärke som får innevånarna att känna stolthet över att bo i regionen, säger Öresundskomiteens vice ordförande Vibeke Storm Rasmussen.

För att strategin ska kunna genomföras, krävs engagemang från både Sverige och Danmark, bland annat vad det gäller hur beslut fattas och hur ekonomiska resurser fördelas.

Efter avslutad remisstid kommer Öresundskomiteen att fatta det slutgiltiga beslutet på sitt möte den 27 april 2012.

Eventstrategin har utarbetats av en arbetsgrupp med representanter från Wonderful Copenhagen, Öresundskomiteen, Region Hovedstaden, Region Själland, Köpenhamns kommun, Helsingörs kommun, det danska ekonomi- och näringslivsministeriet, Helsingborgs stad, Malmö stad, Region Skåne, Event in Skåne, VIBE (Videncenter for begivenheder) och Öresundsbron.