platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Hotellet i Fjällbacka nysatsar
Alla pusselbitar ser ut att vara på plats: nu inleds den nya eran för Stora Hotellet i Fjällbacka. För ett år sedan lyckades ortsborna rädda det anrika hotellet undan nedläggning. Nu tar man också över driften.

– Vi har höga ambitioner, säger Martin Hultman, ny vd.

Förra sommaren spreds ryktet att Peab skulle köpa det 177 år gamla hotellet, riva alltsammans och bygga bostäder i det attraktiva läget.

Planerna rörde upp känslorna hos lokalbefolkningen. Man kallade till stormöte och efter en del turer bildades ett bolag, Stora Hotellet i Fjällbacka Intressenter AB, där alla som ville kunde köpa aktier. Räddningsaktionen lyckades. För ett år sedan kunde bolaget köpa hotellet för 30 miljoner kr.

– Att köpa hotellet var en sak, att driva det vidare en annan, säger Martin Hultman.

Hittills har den förre ägaren skött driften. Nu tas den över av intressebolaget som idag har 71 aktieägare, såväl fast boende som delårsboende och företag i Fjällbacka.

Till ny vd har göteborgaren Martin Hultman, 48, rekryterats.

– Mycket stimulerande, säger han.

Under senare år har hotellet var stängt under vintermånaderna.

– Nu skapar vi ett levande hotell, öppet 365 dagar om året. Vi vill att hotellet och dess restauranger ska vara en naturlig mötesplats, både för Fjällbackabor och för besökare utifrån, understryker Hultman.

Den nye hotelldirektören har gedigen branscherfarenhet, bland annat som koncernchef för Mornington Hotel Group och divisionschef för Strömma, med ansvar för Göta Kanal-bolaget, Paddanbåtarna, Älvsborgs Fästning, med mera.

– Turistiskt ser jag en stor utvecklingspotential, både i hotellet och Fjällbacka som destination. Vi har också långtgående planer på att bygga till och utveckla verksamheten i den fina anda som råder. Här finns också fyra lokaler för möten och företagsevents.

De 23 rummen, sviter och matsalar har inretts enligt en “story-telling”-modell där motiv och inredningsdetaljer hämtats från världens alla hörn, närmare bestämt från den fiktive kapten Klassens favorithamnar och favoritflickor.

Kaptenens förebild är två verkliga sjökaptener som drev hotellet på 1800-talet. Historien runt hotellet är fylld med öden och äventyr, fullt jämförbara med nutidens Camilla Läckberg-deckare. Ja, just det: hotellets kock är också inspelningsassistent vid filmatiseringarna…

 

Bildtext: Lars-Erik Persson, fd vd för Fjällbacka och Martin Hultman, ny vd.