platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
tråkigt beslut
Allt för sjön 2022 ställer in
planerar för mars 2023.
kan bli 23,000 deltagare
Arton internationella kongresser
valde Seoul som destinationen.
+ Världsmiljödagen
Stockholmsmässan
platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50.
Ingenting är omöjligt
Spektakulär Expo2020-kampanj
med A380 över Dubai.
hotellnytt
Succén med spektakulära pop-up hotellrum fortsätter
Berengia förvandlar hotellrum till stor upplevelse.
hotellnytt
Nyöppnade Ten Hotel
väljer BWH Hotel Group som hotellpartner.
Minst 70 konferenser
Konferensrusch till Helsingborg när H22 City Expo öppnar
– största konferensen räknar med över 2600 deltagare.
hotellnytt
Scandic
öppnar klimatneutralt hotell i Sundsvall 2024.
hotellnytt
Elite Hotels lanserar nytt restaurangkoncept
tillsammans med framstående krogprofiler.
11-12 maj 2022
Internationell Hi-Tech konferens och mässa
kommer till Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Stora Hotellet i Fjällbacka nysatsar
Alla pusselbitar ser ut att vara på plats: nu inleds den nya eran för Stora Hotellet i Fjällbacka. För ett år sedan lyckades ortsborna rädda det anrika hotellet undan nedläggning. Nu tar man också över driften.

– Vi har höga ambitioner, säger Martin Hultman, ny vd.

Förra sommaren spreds ryktet att Peab skulle köpa det 177 år gamla hotellet, riva alltsammans och bygga bostäder i det attraktiva läget.

Planerna rörde upp känslorna hos lokalbefolkningen. Man kallade till stormöte och efter en del turer bildades ett bolag, Stora Hotellet i Fjällbacka Intressenter AB, där alla som ville kunde köpa aktier. Räddningsaktionen lyckades. För ett år sedan kunde bolaget köpa hotellet för 30 miljoner kr.

– Att köpa hotellet var en sak, att driva det vidare en annan, säger Martin Hultman.

Hittills har den förre ägaren skött driften. Nu tas den över av intressebolaget som idag har 71 aktieägare, såväl fast boende som delårsboende och företag i Fjällbacka.

Till ny vd har göteborgaren Martin Hultman, 48, rekryterats.

– Mycket stimulerande, säger han.

Under senare år har hotellet var stängt under vintermånaderna.

– Nu skapar vi ett levande hotell, öppet 365 dagar om året. Vi vill att hotellet och dess restauranger ska vara en naturlig mötesplats, både för Fjällbackabor och för besökare utifrån, understryker Hultman.

Den nye hotelldirektören har gedigen branscherfarenhet, bland annat som koncernchef för Mornington Hotel Group och divisionschef för Strömma, med ansvar för Göta Kanal-bolaget, Paddanbåtarna, Älvsborgs Fästning, med mera.

– Turistiskt ser jag en stor utvecklingspotential, både i hotellet och Fjällbacka som destination. Vi har också långtgående planer på att bygga till och utveckla verksamheten i den fina anda som råder. Här finns också fyra lokaler för möten och företagsevents.

De 23 rummen, sviter och matsalar har inretts enligt en “story-telling”-modell där motiv och inredningsdetaljer hämtats från världens alla hörn, närmare bestämt från den fiktive kapten Klassens favorithamnar och favoritflickor.

Kaptenens förebild är två verkliga sjökaptener som drev hotellet på 1800-talet. Historien runt hotellet är fylld med öden och äventyr, fullt jämförbara med nutidens Camilla Läckberg-deckare. Ja, just det: hotellets kock är också inspelningsassistent vid filmatiseringarna…

 

Bildtext: Lars-Erik Persson, fd vd för Fjällbacka och Martin Hultman, ny vd.