platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
60 hektar mark
Jägersro nya travbana
närmare byggstart.
kunskapskälla
Ny rapport:
Eventindustrin bidrag stort till ekonomin.
affärer & möten
Satsning vid Höga Kusten:
Sydkoreas största hotellgrupp vill investera i anläggningar.
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
RSS
rss_icon
Länkar
Bid-arbetet har förändrats
Alla paneldeltagare vid IAPCO-seminariet på EIBTM härom veckan, som leddes av Philippe Fournier, IAPCOs ordförande, var överens. Anne Rødven, från VisitOSLO [convention bureau], Ben Hainsworth, European Society of Cardiology [association] och Michel Neijmann, K2 Conferences [PCO] sade samma sak till den fullbokade lokalen: Bid-arbetet i världen har förändrats och det är inte säkert att alla förändringar är till det bättre.

Mest uppenbara förändringen i bid-arbetet är flykten från flotta och stundtals mycket påkostade broschyrer till on-line presentationer och att efterfrågan på allt större ekonomiskt stöd har ökat kraftigt, till rena subventioner och gåvor för att hjälpa upp arrangörens ekonomiska slutresultat. Men en kanske mindre uppenbar förändring är en grundläggande princip för val av destination.

– Det handlar om ett helt nytt mind-set, säger Ben Hainsworth, valen är gjorda allt oftare på grundval av att titta på föreningens eller organisationens utveckling och mål snarare än bara titta på vilken destination mötet ska läggas på. Urvalet sker nu mera ofta på politiska och strategiska grunder och allt fler objektiva bedömningar görs.

Anne Rødven betonade de ekonomiska förändringarna.

– För 20 år sedan fanns det ett motstånd mot städer som enbart konkurrerade med subventioner. Nu är det ett accepterat faktum, och vissa föreningar lägger endast sina möten i en stad där det finns ekonomiska incitament. Och, tillade hon, hur landet gör med sim moms och vilket skattesats som gäller kan vara den avgörande faktorn.

CSR, (Corporate Social Responsability) anses inte påverka processen. "CSR är standard nu", kommenterar Michel Neijmann.

– Bids förväntas innehålla information i form av både miljöprogram och 'carbon footprint'. Den allmänna meningen är att urvalsprocessen för vilken destination som får mötet idag inte påverkas av sådana överväganden.

Och den nuvarande buzzen kring sociala medier? Idag, i väldigt många mötesformat, fattas fortfarande besluten av medlemmar ur vad vi kallar den äldre generationen, och där är användningen av sociala medier begränsad, men vi står inför en oundviklig förändring där beslutsprocessens spelare förändras. Men redan här och nu, kan det anseende, eller en persons uppfattning av en destination ändras på bara några minuter genom aktiv trafik på sociala medier som mycket väl kan påverka beslut om urval. Det kan naturligtvis vara bra för själva evenetet, och därför bör arrangören redan idag ha hög kompetens när det gäller hur eventet ska använda de kanaler som sociala medier skapar på plats, i rummet eller lokalen. Goda kunskaper inom sociala medier kan skapa betydande framgångar för ett bud om det används strategiskt och intelligent.

Att det finns en Core PCO kan vara till stor hjälp i processen, och är ofta en inflytelserik spelare i beslutet om vilken destination som ska väljas. De trycker på hos destinationer och convention bureauer för att skapa de bästa möjligheterna och de bästa lösningarna för deras klient.

– En Core PCO har blivit en integrerad del i urvalskedjan, sammanfattade Philippe Fournier. Tveklöst har Bidingarbetet förändrats. Ingenting tas längre lättvindigt. Föreningar och orgnaisationer arbetar alltmer objektivt och de måste vara så för at de ska kunna fatta det rätta beslutet.