platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år
RSS
rss_icon
Länkar
Bid-arbetet har förändrats
Alla paneldeltagare vid IAPCO-seminariet på EIBTM härom veckan, som leddes av Philippe Fournier, IAPCOs ordförande, var överens. Anne Rødven, från VisitOSLO [convention bureau], Ben Hainsworth, European Society of Cardiology [association] och Michel Neijmann, K2 Conferences [PCO] sade samma sak till den fullbokade lokalen: Bid-arbetet i världen har förändrats och det är inte säkert att alla förändringar är till det bättre.

Mest uppenbara förändringen i bid-arbetet är flykten från flotta och stundtals mycket påkostade broschyrer till on-line presentationer och att efterfrågan på allt större ekonomiskt stöd har ökat kraftigt, till rena subventioner och gåvor för att hjälpa upp arrangörens ekonomiska slutresultat. Men en kanske mindre uppenbar förändring är en grundläggande princip för val av destination.

– Det handlar om ett helt nytt mind-set, säger Ben Hainsworth, valen är gjorda allt oftare på grundval av att titta på föreningens eller organisationens utveckling och mål snarare än bara titta på vilken destination mötet ska läggas på. Urvalet sker nu mera ofta på politiska och strategiska grunder och allt fler objektiva bedömningar görs.

Anne Rødven betonade de ekonomiska förändringarna.

– För 20 år sedan fanns det ett motstånd mot städer som enbart konkurrerade med subventioner. Nu är det ett accepterat faktum, och vissa föreningar lägger endast sina möten i en stad där det finns ekonomiska incitament. Och, tillade hon, hur landet gör med sim moms och vilket skattesats som gäller kan vara den avgörande faktorn.

CSR, (Corporate Social Responsability) anses inte påverka processen. "CSR är standard nu", kommenterar Michel Neijmann.

– Bids förväntas innehålla information i form av både miljöprogram och 'carbon footprint'. Den allmänna meningen är att urvalsprocessen för vilken destination som får mötet idag inte påverkas av sådana överväganden.

Och den nuvarande buzzen kring sociala medier? Idag, i väldigt många mötesformat, fattas fortfarande besluten av medlemmar ur vad vi kallar den äldre generationen, och där är användningen av sociala medier begränsad, men vi står inför en oundviklig förändring där beslutsprocessens spelare förändras. Men redan här och nu, kan det anseende, eller en persons uppfattning av en destination ändras på bara några minuter genom aktiv trafik på sociala medier som mycket väl kan påverka beslut om urval. Det kan naturligtvis vara bra för själva evenetet, och därför bör arrangören redan idag ha hög kompetens när det gäller hur eventet ska använda de kanaler som sociala medier skapar på plats, i rummet eller lokalen. Goda kunskaper inom sociala medier kan skapa betydande framgångar för ett bud om det används strategiskt och intelligent.

Att det finns en Core PCO kan vara till stor hjälp i processen, och är ofta en inflytelserik spelare i beslutet om vilken destination som ska väljas. De trycker på hos destinationer och convention bureauer för att skapa de bästa möjligheterna och de bästa lösningarna för deras klient.

– En Core PCO har blivit en integrerad del i urvalskedjan, sammanfattade Philippe Fournier. Tveklöst har Bidingarbetet förändrats. Ingenting tas längre lättvindigt. Föreningar och orgnaisationer arbetar alltmer objektivt och de måste vara så för at de ska kunna fatta det rätta beslutet.