nyheter
sverige ligger klart efter
RAI Amsterdam
öppnas igen utan att begränsa antalet besökare.
tyskland ligger före
Köln är redo för nya affärsevent
mässor är oöverträffade som affärsmöten.
covid-19
Emirates återbetalar över 500 miljoner dollar
fortfarande 500 000 som inte fått sina pengar.
Säkerhet i första rummet
Ras Al Khaimah
blir den första staden i världen som certifieras som säker av Bureau Veritas.
samverkan och dialog
Elmiadalen gav 515 941 kronor
till Världens Barn.
evenemang skapar möten
Uppsala
välkomnar SM på cykel.
Tyska events ligger före
Ny kongressfond
stärker Berlins evenemangsindustri.
Europa öppnar
Starkt 2019 på Austria Center Vienna
- höstsäsongen avgör om 2020 skapar en tvärnit.
Årsrapport
Fler idrottsevent
längre kongresser och 184 miljoner kr till Uppsala 2019.
i krisens kreativa spår
​Hjulen kommer att börja snurra igen
3-4 februari 2021 kommer Fastfood Expo till Kistamässan.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala in i ECMs styrelse

Under sommaren valdes Charlotte Ullberg, marknadschef affärsresande och kongresschef för Uppsala Convention Bureau vid Uppsala Tourism, in i European Cities Marketings, ECMs, styrelse. ECM är det ledande nätverket av de stora europeiska städernas turistbyråer och så kallade Convention Bureaus. Organisationen verkar för utbyte av erfarenheter och affärsmöjligheter. Organisationens syfte är att främja och koppla intressen mellan 134 större städer från 32 länder i Europa. ECMs målsättning är att öka antalet besökare till de medverkande stadsdestinationerna genom effektiv marknadsföring.

Idag är Europa en ledande destination för mötes- och fritidsresor. För att behålla övertaget i konkurrensen, måste Europa marknadsföra sig som en enad destination. European Cities Marketing uppdrag är att spela denna viktiga roll. Genom att erbjuda en plattform för medlemmarna att utbyta erfarenheter och arbeta tillsammans på ett unikt sätt, kan ECMs medlemmar agera visavi andra europeiska stadsdestinationer inte bara som konkurrenter, utan som kollegor som verkar för gemensamma intressen. European Cities Marketing är även en samlande aktör för alla rese- och mötesplanerare som vill genomföra en aktivitet i Europa. ECM är opolitiskt.

Charlotte, som den 20 juni 2009 valdes in i styrelsen av generalförsamlingen, började arbeta inom mötesindustrin 1985, (efter studier vid Uppsala universitet och en examen från Institutet för högre Kommunikation och Reklam, IHR), vid Stockholm Convention Bureau. Under några år var Charlotte marknadsansvarig vid Design Center i Stockholm och därefter vid det internationella managementföretaget SIAR Bossard. Charlotte kom till Uppsala 2005 efter sju år vid Stockholms turistorganisation Stockholm Visitors Board, där hon senast arbetade som affärsutvecklare i Vd-stab.

ECM generalförsamling valde även Dieter Hardt-Stremayr som ny vd, Stefan Diender från Amsterdam är ny vice ordförande för turismforum och Olivier Lépine (Biarritz), som fortsätter sitt uppdrag som vice ordförande i Convention Bureaus forum. De nyvalda styrelseledamöterna är följande: Heike Mahmoud (Berlin), André Vrydagh (Bryssel), Joaquin Miranda (Gijon), Rémy Cregut (Montreux), Denis Zanon (Nice) och Charlotte Ullberg (Uppsala). Airy Garrigosa (Barcelona), Cesare Torre (Genova) och Anne Wallin-Rødven (Oslo) fortsätter sina mandat som ECM styrelseledamöter.

Läs mer på: www.europeancitiesmarketing.com

Uppsala Convention Bureau är ett samarbete mellan stadens officiella turistorganisation, Uppsala Tourism, och 35 företag inom mötesindustrin i Uppsala. Syftet är att öka antalet större möten till regionen, bidra till att öka antalet deltagare och medföljande personer, samt att vistelsen i regionen förlängs. Vi tillhandahåller kostnadsfri information till den som vill förlägga ett större möte till Uppsala.