platsannonser
Vi söker
en Projektkoordinator.
nyheter
möten och affärer
Umeå Congress
får uppdraget att leverera event och studioproduktion åt Akademiska Hus.
hotellnytt
Scandic Oceanhamnen öppnar idag
– hållbarhet i fokus.
Mässnytt
Nordic Live Expo AB
lanserar Nordic Mobility Conference & Expo på Kistamässan den 3-4 maj 2023.

Rekryteringsevent arrangeras i Västerås
för att underlätta för hotell och restauranger att hitta medarbetare.
nytt jobb
Anna Westerberg
blir ny Hotelldirektör för Yasuragi.
flygnytt
Arlanda
återöppnar terminal fyra.
Mässor skapar möten
Succé
på första samlade mötesplatsen inom hållbarhet.
flygindustrin
Emirates finkammar världen
efter kabinpersonal – besöker trettio städer under sex veckor.
Helsingborg
Samhällstung vecka
med flera ministrar till H22 City Expo.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark ökning för affärsresor 2011 enligt Resia
Affärsresandet har ökat stadigt under 2011. Under årets tio första månader har den totala försäljningen av affärsresor ökat med 14 procent jämfört med samma period förra året. Affärsresandet är fortfarande störst inom Sverige och Stockholm, Göteborg och Luleå toppar listan över de mest frekventa flygresorna hos affärskunderna. Tittar man utanför landets gränser är det Köpenhamn och London som drar till sig flest resenärer.

Sammanställningen grundar sig på den totala försäljningen av affärsresor på Resias 60 resebyråer från januari till och med oktober.

– Vi har sett ett stadigt ökat resande hos våra affärskunder under hela året, säger Karin Wadmark, produktchef för affärsresor på Resia. Under oktober har ökningstakten mattats av något och framöver är resandet mer svårbedömt.

Ökningen sker främst inom flyget och trots osäkerhet i konjunkturen fortsätter en större andel affärsresenärer att välja etablerade flygbolag framför lågprisflygbolagen. Oförutsedda händelser i omvärlden, som den arabiska våren, tsunamin i Japan samt ett nytt askmoln i maj, bidrar till att fler affärsresenärer värderar tryggheten högt. Även när det gäller inrikesresorna vinner flyget mark framför tåget. Även här är förklaringen att kunderna vill kunna lita på att komma fram i tid.

– En del av förklaringen till våra försäljningsframgångar under året är att fler företag söker tryggheten i att få professionell hjälp med sina affärsresor. Många väljer bort lågprisflyget och har då ett ökat behov av att hitta andra kostnadseffektiva lösningar. I situationer som vid tsunamin eller askmolnet blir det också väldigt synligt för resenärerna hur en personlig rådgivare kan hjälpa till att lösa problemen från hemmaplan, säger Karin Wadmark.

 

Affärsresebarometern topp 10, januari – oktober 2011

1. Stockholm (1), 2. Göteborg (3), 3. Luleå (2), 4. Umeå (4), 5. Malmö (5), 6. Köpenhamn (7), 7. Skellefteå (6), 8. Östersund (8), 9. London (9), 10. Sundsvall (NY).