nyheter
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
startar 1 januari 2022
Institut för mänskliga rättigheter
placeras i Lund.
för hälsa och klimat
Matrundan Gränna
utvecklar konceptet till Mat runt Gränna.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark ökning för affärsresor 2011 enligt Resia
Affärsresandet har ökat stadigt under 2011. Under årets tio första månader har den totala försäljningen av affärsresor ökat med 14 procent jämfört med samma period förra året. Affärsresandet är fortfarande störst inom Sverige och Stockholm, Göteborg och Luleå toppar listan över de mest frekventa flygresorna hos affärskunderna. Tittar man utanför landets gränser är det Köpenhamn och London som drar till sig flest resenärer.

Sammanställningen grundar sig på den totala försäljningen av affärsresor på Resias 60 resebyråer från januari till och med oktober.

– Vi har sett ett stadigt ökat resande hos våra affärskunder under hela året, säger Karin Wadmark, produktchef för affärsresor på Resia. Under oktober har ökningstakten mattats av något och framöver är resandet mer svårbedömt.

Ökningen sker främst inom flyget och trots osäkerhet i konjunkturen fortsätter en större andel affärsresenärer att välja etablerade flygbolag framför lågprisflygbolagen. Oförutsedda händelser i omvärlden, som den arabiska våren, tsunamin i Japan samt ett nytt askmoln i maj, bidrar till att fler affärsresenärer värderar tryggheten högt. Även när det gäller inrikesresorna vinner flyget mark framför tåget. Även här är förklaringen att kunderna vill kunna lita på att komma fram i tid.

– En del av förklaringen till våra försäljningsframgångar under året är att fler företag söker tryggheten i att få professionell hjälp med sina affärsresor. Många väljer bort lågprisflyget och har då ett ökat behov av att hitta andra kostnadseffektiva lösningar. I situationer som vid tsunamin eller askmolnet blir det också väldigt synligt för resenärerna hur en personlig rådgivare kan hjälpa till att lösa problemen från hemmaplan, säger Karin Wadmark.

 

Affärsresebarometern topp 10, januari – oktober 2011

1. Stockholm (1), 2. Göteborg (3), 3. Luleå (2), 4. Umeå (4), 5. Malmö (5), 6. Köpenhamn (7), 7. Skellefteå (6), 8. Östersund (8), 9. London (9), 10. Sundsvall (NY).