platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
flera nya avtal
Rekordår för Svenska Möten
ökar med nio procent jämfört med 2018.
Omvärldsanalys
Haag internationella kongresser
växte med 48 procent under 2019.
Evenemang skapar möten
​Lund växer som evenemangsstad
arrangörer kan få evenemangsstöd.
nytt jobb
Darren John
gör om Råbaren till TAKs Izakaya.
133 000 hotellnätter utvärderade
Egencia presenterar de 100 bästa affärshotellen 2020
enligt deras kunder. Sju svenska hotell är med.
nytt jobb
Aliki Krantz - hotelldirektören som hittat hem:
”På Park Inn by Radisson Stockholm Solna finns allt jag brinner för”
mässor skapar möten
Lounge Expo och GastroNord
arrangeras 31 mars – 2 april.
service i världsklass
Clarion Hotel Sign
vill ta gästupplevelsen till en ny nivå och tillsätter ett unikt Guest Experience Team.
Hållbarhet
Östersjöns och Mälarens överlevnad
i fokus på Allt för sjön 2020.
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
RSS
rss_icon
Länkar
Stark ökning för affärsresor 2011 enligt Resia
Affärsresandet har ökat stadigt under 2011. Under årets tio första månader har den totala försäljningen av affärsresor ökat med 14 procent jämfört med samma period förra året. Affärsresandet är fortfarande störst inom Sverige och Stockholm, Göteborg och Luleå toppar listan över de mest frekventa flygresorna hos affärskunderna. Tittar man utanför landets gränser är det Köpenhamn och London som drar till sig flest resenärer.

Sammanställningen grundar sig på den totala försäljningen av affärsresor på Resias 60 resebyråer från januari till och med oktober.

– Vi har sett ett stadigt ökat resande hos våra affärskunder under hela året, säger Karin Wadmark, produktchef för affärsresor på Resia. Under oktober har ökningstakten mattats av något och framöver är resandet mer svårbedömt.

Ökningen sker främst inom flyget och trots osäkerhet i konjunkturen fortsätter en större andel affärsresenärer att välja etablerade flygbolag framför lågprisflygbolagen. Oförutsedda händelser i omvärlden, som den arabiska våren, tsunamin i Japan samt ett nytt askmoln i maj, bidrar till att fler affärsresenärer värderar tryggheten högt. Även när det gäller inrikesresorna vinner flyget mark framför tåget. Även här är förklaringen att kunderna vill kunna lita på att komma fram i tid.

– En del av förklaringen till våra försäljningsframgångar under året är att fler företag söker tryggheten i att få professionell hjälp med sina affärsresor. Många väljer bort lågprisflyget och har då ett ökat behov av att hitta andra kostnadseffektiva lösningar. I situationer som vid tsunamin eller askmolnet blir det också väldigt synligt för resenärerna hur en personlig rådgivare kan hjälpa till att lösa problemen från hemmaplan, säger Karin Wadmark.

 

Affärsresebarometern topp 10, januari – oktober 2011

1. Stockholm (1), 2. Göteborg (3), 3. Luleå (2), 4. Umeå (4), 5. Malmö (5), 6. Köpenhamn (7), 7. Skellefteå (6), 8. Östersund (8), 9. London (9), 10. Sundsvall (NY).