platsannonser
nyheter
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
RSS
rss_icon
Länkar
Meetings@GBG till Clarion Post Hotel i mars 2012
Meetings@GBG/Mötesindustriveckan är namnet på mötesindustris nya stora satsning. Platsen för evenemanget blir Göteborgs nya storhotell Hotel Post, datum blir den 5-7 mars nästa år.

– Efter fem års samarbete med TUR-mässan tar vi steget och skapar en egen arena. Tiden är mogen för mötesindustrin att stå på egna ben för att kunna bidra till mesta möjliga tillväxt och utveckling för landet, säger Roger Kellerman, publisher som tillsammans med Atti Soenarso, chefredaktör för facktidningen Meetings International är initiativtagare till Meetings@GBG och Mötesindustriveckan.

Redan nu är programmet mer utvecklat och bredare än tidigare år i och med att det pågår i tre dagar. Future Leaders Forum, ett internationellt arrangemang i samarbete med IMEX-mässan, lyfter fram morgondagens ledare i mötesindustrin. Politiskt Forum, också i samarbete med IMEX,  samlar för tredje året politiker för att föra en dialog kring industrins möjlighet att bidra till utveckling. Mötets Dag är en heldag fylld med aktiviteter av bland annat landets convention bureauer vilka i sin tur samarbetar i MPIs nätverk.

Green Meeting Industry Council, GMIC, genomför sitt öppna medlemsmöte, MPI håller sitt styrelsemöte och håller ett MPI Forum, och en rad andra organisationer och nätverk samlas under de här dagarna. Ytterligare programpunkter presenteras de kommande veckorna.

Arrangör av Meetings@GBG/Mötesindustriveckan är den svenska föreningen inom MPI som internationellt har över 23 000 medlemmar. Västsvenska Turistrådet är den första av de stora mötesregionerna i landet som engagerat sig som partner.

Ledningsgruppen består av Bo Magnusson, president för MPI Sverige och vd för MCI Group Scandinavia, Lennart Johansson, chef för Göteborg Convention Bureau, Björn Masuhr, styrelseledamot i MPI och mötesindustristrateg samt Roger Kellerman.

– Att vi börjar på Clarion Post Hotel är en markering att vi går in i en ny tid för Meetings@-konceptet som vi skapade redan 2004 genom att göra redaktionella destinationsbilagor. Allt fler börjar förstå att den viktigaste orsaken till att mötesindustrin kan växa är att vi kan engagera politiker, tjänstemän, företag, forskare och andra som inte traditionellt förknippar sig själva med den inramning där vi befann oss förut – turism, säger Roger Kellerman.

Mötesindustrins kunder vill ha hjälp med att locka möten till Sverige för att kunna sprida svensk forskning till andra länder, för att få kunskap från gästande talare, underlätta för forskningsfinansiering, rekrytera forskare och studenter och så vidare.

– Mötesindustrin hjälper till att förflytta kunskap in till Sverige. På köpet får vi konsumtion bland annat inom turismen men också inom många andra samhällsområden, säger Bo Magnusson.

– Genom att skapa en egen arena för mötesindustrin kan vi förena fler krafter i arbetet med att stärka bilden av Sverige i världen, öka exporten och få besökare till oss under hela året, säger Lennart Johansson.