platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Meetings@GBG till Clarion Post Hotel i mars 2012
Meetings@GBG/Mötesindustriveckan är namnet på mötesindustris nya stora satsning. Platsen för evenemanget blir Göteborgs nya storhotell Hotel Post, datum blir den 5-7 mars nästa år.

– Efter fem års samarbete med TUR-mässan tar vi steget och skapar en egen arena. Tiden är mogen för mötesindustrin att stå på egna ben för att kunna bidra till mesta möjliga tillväxt och utveckling för landet, säger Roger Kellerman, publisher som tillsammans med Atti Soenarso, chefredaktör för facktidningen Meetings International är initiativtagare till Meetings@GBG och Mötesindustriveckan.

Redan nu är programmet mer utvecklat och bredare än tidigare år i och med att det pågår i tre dagar. Future Leaders Forum, ett internationellt arrangemang i samarbete med IMEX-mässan, lyfter fram morgondagens ledare i mötesindustrin. Politiskt Forum, också i samarbete med IMEX,  samlar för tredje året politiker för att föra en dialog kring industrins möjlighet att bidra till utveckling. Mötets Dag är en heldag fylld med aktiviteter av bland annat landets convention bureauer vilka i sin tur samarbetar i MPIs nätverk.

Green Meeting Industry Council, GMIC, genomför sitt öppna medlemsmöte, MPI håller sitt styrelsemöte och håller ett MPI Forum, och en rad andra organisationer och nätverk samlas under de här dagarna. Ytterligare programpunkter presenteras de kommande veckorna.

Arrangör av Meetings@GBG/Mötesindustriveckan är den svenska föreningen inom MPI som internationellt har över 23 000 medlemmar. Västsvenska Turistrådet är den första av de stora mötesregionerna i landet som engagerat sig som partner.

Ledningsgruppen består av Bo Magnusson, president för MPI Sverige och vd för MCI Group Scandinavia, Lennart Johansson, chef för Göteborg Convention Bureau, Björn Masuhr, styrelseledamot i MPI och mötesindustristrateg samt Roger Kellerman.

– Att vi börjar på Clarion Post Hotel är en markering att vi går in i en ny tid för Meetings@-konceptet som vi skapade redan 2004 genom att göra redaktionella destinationsbilagor. Allt fler börjar förstå att den viktigaste orsaken till att mötesindustrin kan växa är att vi kan engagera politiker, tjänstemän, företag, forskare och andra som inte traditionellt förknippar sig själva med den inramning där vi befann oss förut – turism, säger Roger Kellerman.

Mötesindustrins kunder vill ha hjälp med att locka möten till Sverige för att kunna sprida svensk forskning till andra länder, för att få kunskap från gästande talare, underlätta för forskningsfinansiering, rekrytera forskare och studenter och så vidare.

– Mötesindustrin hjälper till att förflytta kunskap in till Sverige. På köpet får vi konsumtion bland annat inom turismen men också inom många andra samhällsområden, säger Bo Magnusson.

– Genom att skapa en egen arena för mötesindustrin kan vi förena fler krafter i arbetet med att stärka bilden av Sverige i världen, öka exporten och få besökare till oss under hela året, säger Lennart Johansson.