nyheter
hållbarhet i fokus
Stockholmsmässan
får Pingvinpriset.
flygindustrin
Emirates vd Tim Clark
ser stora möjligheter i framtiden för affärsresor trots Zoom-hotet.
kreativt initiativ
PostNord
öppnar världens största paketombud med hjälp av Stockholmsmässan
innovation och utveckling
Bo på hotell
- boka en Safecation.
så kan du bidra
Nordic Choice Hotels
tar action för att alla ska få en god jul.
undersökning
Nya undersökningsresultat:
många planerar redan för svemester 2021.
smärtsamt beslut
Åbymässan har stängt
– byggs om till padelhall.
bra initiativ
Emirates
lanserar ny multiriskförsäkring för att hantera rädslan för coronavirus.
Country Operations Manager på Plantagen
Ann-Christin Edling Jönsson
ny ordförande i Svenska Mötens styrelse.
med säkerhet i fokus
Skogshem & Wijk
vinnare av Svenska Mötespriset – Årets Mötesrum 2020.
RSS
rss_icon
Länkar
Storsatsning ska locka fler tyska turister till Göteborg

I slutet av november kommer Göteborg att besökas av över 600 tyska resesäljare och journalister i en av de största enskilda satsningarna någonsin på tyska turistmarknaden. Under ett dygn ska man få se det mesta och det bästa som staden kan erbjuda en turist.

Tyskar är den näst största gruppen utländska turister i Göteborg som står för cirka 90 000 övernattningar på hotellen varje år.

Det är den årliga ”Dertour Academy” som gästar Sverige för första gången i dess 37-åriga historia. I två omgångar, 24 och 28 november, kommer drygt 600 resesäljare och journalister till Göteborg och reser därefter vidare till Kiruna. Tidigare har man besökt bland andra Hurghada, Toronto, Kuala Lumpur, Dubai, Kapstaden, Beijing, Las Vegas, Barcelona och Paris.

– För oss är det en unik chans att visa vår stad för en mycket viktig grupp. Resesäljarna påverkar turistens val av resmål och genom denna satsning på vår näst största utlandsmarknad kan vi öka antalet tyska turister i Göteborg ännu mer, säger Camilla Nyman på Göteborg & Co.

I Göteborg kommer besökarna att gå runt på stan i mindre grupper tillsammans med två göteborgska guider. Totalt blir det 24 sådana grupper vid varje tillfälle. Man kommer besöka en rad attraktioner och sevärdheter och avsluta på Lisebergs julmarknad.

– Det är en stor utmaning att organisera ett besök för så många samtidigt. Vi har engagerat tyskspråkiga göteborgare och många ur vår egen personal. Alla har ställt upp på ett fantastiskt sätt, säger Stefan Gadd på Göteborg & Co.

Dertour är Tysklands näst största researrangör och säljer resor till Sverige som redan idag innebär 84 000 övernattningar varje år. Med en mer Sverigeinspirerad säljkår kan övernattningarna öka med upp till 25 procent. Det visar erfarenheter från tidigare destinationer för Dertour Academy. Visit Sweden räknar med att ökningen skulle leda till ett tillskott på mer än 9 miljarder kronor till svensk besöksnäring.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com