platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Storsatsning ska locka fler tyska turister till Göteborg

I slutet av november kommer Göteborg att besökas av över 600 tyska resesäljare och journalister i en av de största enskilda satsningarna någonsin på tyska turistmarknaden. Under ett dygn ska man få se det mesta och det bästa som staden kan erbjuda en turist.

Tyskar är den näst största gruppen utländska turister i Göteborg som står för cirka 90 000 övernattningar på hotellen varje år.

Det är den årliga ”Dertour Academy” som gästar Sverige för första gången i dess 37-åriga historia. I två omgångar, 24 och 28 november, kommer drygt 600 resesäljare och journalister till Göteborg och reser därefter vidare till Kiruna. Tidigare har man besökt bland andra Hurghada, Toronto, Kuala Lumpur, Dubai, Kapstaden, Beijing, Las Vegas, Barcelona och Paris.

– För oss är det en unik chans att visa vår stad för en mycket viktig grupp. Resesäljarna påverkar turistens val av resmål och genom denna satsning på vår näst största utlandsmarknad kan vi öka antalet tyska turister i Göteborg ännu mer, säger Camilla Nyman på Göteborg & Co.

I Göteborg kommer besökarna att gå runt på stan i mindre grupper tillsammans med två göteborgska guider. Totalt blir det 24 sådana grupper vid varje tillfälle. Man kommer besöka en rad attraktioner och sevärdheter och avsluta på Lisebergs julmarknad.

– Det är en stor utmaning att organisera ett besök för så många samtidigt. Vi har engagerat tyskspråkiga göteborgare och många ur vår egen personal. Alla har ställt upp på ett fantastiskt sätt, säger Stefan Gadd på Göteborg & Co.

Dertour är Tysklands näst största researrangör och säljer resor till Sverige som redan idag innebär 84 000 övernattningar varje år. Med en mer Sverigeinspirerad säljkår kan övernattningarna öka med upp till 25 procent. Det visar erfarenheter från tidigare destinationer för Dertour Academy. Visit Sweden räknar med att ökningen skulle leda till ett tillskott på mer än 9 miljarder kronor till svensk besöksnäring.

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com