nyheter
22 & 23 september
Framtidens arbetsplats
- Ett digitalt event med Senab och Katarina Gospic.
Clean & Safe
Ny säkerhetsmärkning
bidrar till tryggt resande i Schweiz.
openforbusiness.com
Safetures nya verktyg
hjälper anställda boka säkra resor.
hotellnytt
Skansen i Båstad har byggt ut sitt spa för 50 miljoner kronor.
600 kvadratmeter mer än fördubblarspaytan.
destinationsutveckling
Fyrplatsen Pater Noster
får en ny operatör. Målet är att ta plats på den internationella kartan.
Press stop
ACTE, Corporate Travel Executives
har gått i konkurs.
the nude edition
Stockholm Furniture & Light Fair
lanserar ett solidariskt och hållbart mässkoncept för 2021.
Sänker begränsningarna
Malaysia tillåter nu möten
för upp till 250 deltagare.
innovation & utveckling
Royal Park Hospitality & Education Hub Sthlm
presenterar fler onlineutbildningar i samarbete med Hyper Island och Highlights.
33o miljoner jobb
European Cities Marketing
kräver en öppen och permanent dialog mellan europeiska institutioner och lokala destinationer.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsingborg och Helsingör skapar nätverk för mötesindustrin
Många destinationer inriktar sig på att utveckla affärsturism genom att arrangera olika typer av konferenser, kongresser och andra affärsmöten då det är en nisch som ofta genererar god vinst. Men konkurrensen mellan europeiska destinationer som satsar på att arrangera affärsmöten har blivit allt hårdare. För att kunna attrahera affärsturister krävs attraktiva affärsmöten med hög kvalitet, väl fungerande infrastruktur och sofistikerade marknadsföringsaktiviteter. För att en destination ska kunna erbjuda detta krävs ett starkt regionalt nätverk av företag och organisationer samt en aktiv regional destinationsmarknadsföringsorganisation. Dessa aktörer kan tillsammans sträva efter att bygga ett starkt destinationsvarumärke med mötesindustrin i fokus.

Helsingborg och Helsingörs kommuner har uppmärksammat mötesindustrin som ett område att satsa på. Personer inom kommunerna har också sett en möjlighet att utveckla ett gemensamt mötesnätverk – över sundet. För att utreda förutsättningarna för att skapa ett sådant nätverk investerar kommunerna i ett 5-årigt forskningsprojekt på Institutionen för Service management, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

– Forskningsprojektet syftar till att kartlägga det existerande mötesnätverket för att ge en bild av möjligheter och hinder för ett gränsöverskridande mötesnätverk, säger Mia Larson och som tillsammans med Szilvia Gyimothy är universitetslektorer vid institutionen och tillika projektledare för forskningsprojektet.

– Dessutom, fortsätter hon, fokuserar projektet bland annat på hur legitimitet för nätverket skapas, hur aktörer gemensamt utvecklar mötesprodukter samt hur de gemensamt skapar ett starkt varumärke. Därmed kommer projektet att utmynna i kunskap om framgångsrik praktik inom mötesindustrin.