nyheter
50 000 besökare räcker inte
Naturum Falsterbo hotas
– kan bli del av ett spahotell.
bakslag för det personliga mötet
IBTM World 2020-ställs in
men blir virtuell.
utvecklande möten
Bo Frank, Växjö kommun,
är omvald till styrelsen i nätverket Energy Cities.
skapar ny plattform
Dubai Tourism bildar specialkommittee för Business Events
öppnar hela mötesindustrin den 1 oktober.
2000 deltagande företag
Stort intresse
för taiwanesisk plattform om covid-19.
400 spelare kommer
Uppsala
arrangerar nya veteran-SM i innebandy 2021.
Leap for Life
Hallands nya innovationscentrum:
för informationsdriven vård.
digital innovation
Royal Park Studios
inviger unik studio för livestreaming och produktion.
Nätverk
Egencia hjälper Travel Managers
med nya utbildningar i hantering av affärsresor.
alltfler fysiska möten
SEE Hållbarhetsvecka
viktigare än någonsin – i år med rekordmånga digitala event.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsingborg och Helsingör skapar nätverk för mötesindustrin
Många destinationer inriktar sig på att utveckla affärsturism genom att arrangera olika typer av konferenser, kongresser och andra affärsmöten då det är en nisch som ofta genererar god vinst. Men konkurrensen mellan europeiska destinationer som satsar på att arrangera affärsmöten har blivit allt hårdare. För att kunna attrahera affärsturister krävs attraktiva affärsmöten med hög kvalitet, väl fungerande infrastruktur och sofistikerade marknadsföringsaktiviteter. För att en destination ska kunna erbjuda detta krävs ett starkt regionalt nätverk av företag och organisationer samt en aktiv regional destinationsmarknadsföringsorganisation. Dessa aktörer kan tillsammans sträva efter att bygga ett starkt destinationsvarumärke med mötesindustrin i fokus.

Helsingborg och Helsingörs kommuner har uppmärksammat mötesindustrin som ett område att satsa på. Personer inom kommunerna har också sett en möjlighet att utveckla ett gemensamt mötesnätverk – över sundet. För att utreda förutsättningarna för att skapa ett sådant nätverk investerar kommunerna i ett 5-årigt forskningsprojekt på Institutionen för Service management, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

– Forskningsprojektet syftar till att kartlägga det existerande mötesnätverket för att ge en bild av möjligheter och hinder för ett gränsöverskridande mötesnätverk, säger Mia Larson och som tillsammans med Szilvia Gyimothy är universitetslektorer vid institutionen och tillika projektledare för forskningsprojektet.

– Dessutom, fortsätter hon, fokuserar projektet bland annat på hur legitimitet för nätverket skapas, hur aktörer gemensamt utvecklar mötesprodukter samt hur de gemensamt skapar ett starkt varumärke. Därmed kommer projektet att utmynna i kunskap om framgångsrik praktik inom mötesindustrin.