nyheter
flygnytt
SAS öppnar ny linje
från Luleå till London.
hotellnytt
Lunds största hotell
väljer BWH Hotel Group.
24-26 augusti
Trender, framtidsspaningar och kunskap
– Formex bjuder på digitala aktiviteter i augusti.
digifysiska hybridmöten
Coeo tar in fyra miljoner i kapital
för att digitalisera mötesindustrin.
ny global rapport
Bristfällig krishantering
i många organisationer.
teknikdrivet bolag
Wihlborgs hyr ut till Regin
som öppnar innovationscenter på Ideon i Lund.
Upp Till €60,000 PER EVENT
Vienna Convention Bureau
startar en mötesfond på 40 miljoner kronor.
Reseindustrinytt
Expedia säljer Egencia
till American Express Global Business Travel.
30 juni-2 juli 2021.
SM-veckan sommar i Halmstad ställs in igen
men genomför seminarier och föreläsningar digitalt.
hotellnytt
Hotel Gamla Stan
blir del av BWH Hotel Group,
RSS
rss_icon
Länkar
Helsingborg och Helsingör skapar nätverk för mötesindustrin
Många destinationer inriktar sig på att utveckla affärsturism genom att arrangera olika typer av konferenser, kongresser och andra affärsmöten då det är en nisch som ofta genererar god vinst. Men konkurrensen mellan europeiska destinationer som satsar på att arrangera affärsmöten har blivit allt hårdare. För att kunna attrahera affärsturister krävs attraktiva affärsmöten med hög kvalitet, väl fungerande infrastruktur och sofistikerade marknadsföringsaktiviteter. För att en destination ska kunna erbjuda detta krävs ett starkt regionalt nätverk av företag och organisationer samt en aktiv regional destinationsmarknadsföringsorganisation. Dessa aktörer kan tillsammans sträva efter att bygga ett starkt destinationsvarumärke med mötesindustrin i fokus.

Helsingborg och Helsingörs kommuner har uppmärksammat mötesindustrin som ett område att satsa på. Personer inom kommunerna har också sett en möjlighet att utveckla ett gemensamt mötesnätverk – över sundet. För att utreda förutsättningarna för att skapa ett sådant nätverk investerar kommunerna i ett 5-årigt forskningsprojekt på Institutionen för Service management, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

– Forskningsprojektet syftar till att kartlägga det existerande mötesnätverket för att ge en bild av möjligheter och hinder för ett gränsöverskridande mötesnätverk, säger Mia Larson och som tillsammans med Szilvia Gyimothy är universitetslektorer vid institutionen och tillika projektledare för forskningsprojektet.

– Dessutom, fortsätter hon, fokuserar projektet bland annat på hur legitimitet för nätverket skapas, hur aktörer gemensamt utvecklar mötesprodukter samt hur de gemensamt skapar ett starkt varumärke. Därmed kommer projektet att utmynna i kunskap om framgångsrik praktik inom mötesindustrin.