platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsingborg och Helsingör skapar nätverk för mötesindustrin
Många destinationer inriktar sig på att utveckla affärsturism genom att arrangera olika typer av konferenser, kongresser och andra affärsmöten då det är en nisch som ofta genererar god vinst. Men konkurrensen mellan europeiska destinationer som satsar på att arrangera affärsmöten har blivit allt hårdare. För att kunna attrahera affärsturister krävs attraktiva affärsmöten med hög kvalitet, väl fungerande infrastruktur och sofistikerade marknadsföringsaktiviteter. För att en destination ska kunna erbjuda detta krävs ett starkt regionalt nätverk av företag och organisationer samt en aktiv regional destinationsmarknadsföringsorganisation. Dessa aktörer kan tillsammans sträva efter att bygga ett starkt destinationsvarumärke med mötesindustrin i fokus.

Helsingborg och Helsingörs kommuner har uppmärksammat mötesindustrin som ett område att satsa på. Personer inom kommunerna har också sett en möjlighet att utveckla ett gemensamt mötesnätverk – över sundet. För att utreda förutsättningarna för att skapa ett sådant nätverk investerar kommunerna i ett 5-årigt forskningsprojekt på Institutionen för Service management, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

– Forskningsprojektet syftar till att kartlägga det existerande mötesnätverket för att ge en bild av möjligheter och hinder för ett gränsöverskridande mötesnätverk, säger Mia Larson och som tillsammans med Szilvia Gyimothy är universitetslektorer vid institutionen och tillika projektledare för forskningsprojektet.

– Dessutom, fortsätter hon, fokuserar projektet bland annat på hur legitimitet för nätverket skapas, hur aktörer gemensamt utvecklar mötesprodukter samt hur de gemensamt skapar ett starkt varumärke. Därmed kommer projektet att utmynna i kunskap om framgångsrik praktik inom mötesindustrin.