platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Helsingborg och Helsingör skapar nätverk för mötesindustrin
Många destinationer inriktar sig på att utveckla affärsturism genom att arrangera olika typer av konferenser, kongresser och andra affärsmöten då det är en nisch som ofta genererar god vinst. Men konkurrensen mellan europeiska destinationer som satsar på att arrangera affärsmöten har blivit allt hårdare. För att kunna attrahera affärsturister krävs attraktiva affärsmöten med hög kvalitet, väl fungerande infrastruktur och sofistikerade marknadsföringsaktiviteter. För att en destination ska kunna erbjuda detta krävs ett starkt regionalt nätverk av företag och organisationer samt en aktiv regional destinationsmarknadsföringsorganisation. Dessa aktörer kan tillsammans sträva efter att bygga ett starkt destinationsvarumärke med mötesindustrin i fokus.

Helsingborg och Helsingörs kommuner har uppmärksammat mötesindustrin som ett område att satsa på. Personer inom kommunerna har också sett en möjlighet att utveckla ett gemensamt mötesnätverk – över sundet. För att utreda förutsättningarna för att skapa ett sådant nätverk investerar kommunerna i ett 5-årigt forskningsprojekt på Institutionen för Service management, Campus Helsingborg, Lunds universitet.

– Forskningsprojektet syftar till att kartlägga det existerande mötesnätverket för att ge en bild av möjligheter och hinder för ett gränsöverskridande mötesnätverk, säger Mia Larson och som tillsammans med Szilvia Gyimothy är universitetslektorer vid institutionen och tillika projektledare för forskningsprojektet.

– Dessutom, fortsätter hon, fokuserar projektet bland annat på hur legitimitet för nätverket skapas, hur aktörer gemensamt utvecklar mötesprodukter samt hur de gemensamt skapar ett starkt varumärke. Därmed kommer projektet att utmynna i kunskap om framgångsrik praktik inom mötesindustrin.