Warning: getimagesize(images/images_news/karlstad_ccc_älven_och_dykdalber.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/karlstad_ccc_älven_och_dykdalber.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Karlstad CCC satte fart på klädförsäljning

Förväntningarna var höga hos besöksnäringen när Karlstad CCC slog upp portarna i januari 2011. Sedan dess har bland annat hotellen i karlstadsområdet märkt av ett rejält uppsving. Men det är de inte ensamma om. Ingrid Petersson, som driver en klädbutik på Östra Torggatan i Karlstad, vittnar om att försäljningen ökat i samband med stora möten och kongresser.

– Det är betydligt fler som passerar vår butik när de går till och från de olika evenemangen på Karlstad CCC. Det har gjort att vi fått nya kunder och ökat vår försäljning, säger Ingrid Petersson på Peterssons Hus.

Mattias Nord, vd på Visit Karlstad, känner igenom fenomenet från andra städer med nya kongressanläggningar.

– I Uppsala har detaljhandeln i närheten av det nya kultur- och kongresshuset ökat sin försäljning med närmare 30 procent, motsvarande 50 miljoner kronor. Det har bidragit till ett 60-tal nya jobb i närområdet. Glädjande nog ser vi tecken på en liknande utveckling i Karlstad, säger Mattias Nord.

Enligt Ingrid Petersson har aktiviteterna på Karlstad CCC bidragit till att det nu är mer fart och rörelse i butikerna i Nordstan. På Peterssons Hus anpassar man sin skyltning efter stora kongresser och möten. Vid miljöpartiets partikongress lyste det till exempel grönt i skyltfönstren.

– Vi har ett unikt sortiment som besökarna oftast inte hittar i sin hemstad. Det märker vi är väldigt uppskattat. Det bidrar till att förstärka bilden av Karlstad som ett speciellt besöksmål. Kan vi och andra handlare bidra till att skapa mervärde för besökarna på Karlstad CCC så återvänder de förhoppningsvis till Karlstad och Värmland, säger Ingrid Petersson.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades under 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).