Warning: getimagesize(images/images_news/karlstad_ccc_älven_och_dykdalber.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
nytt jobb
Per Keller lämnar Yasuragi
återvänder till Sundsvall för att öppna Clarion Hotel.
Nytt jobb
Amanda Lindblad
ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.
coronoaviruset
IBTM skjuter upp IBTM Asia Pacific 2020
genomförs i Singapore 13-14 april 2021.
mässor skapar möten
Elmias resultat bättre än väntat
omsatte 232 miljoner med 350 000 besökare.
samarbete skapar events
Uppsala värdstad
för flera viktiga golfevenemang de kommande fem åren.
event skapar möten
USM i handboll
stannar i Uppsala ytterligare två år.
Coronaviruset
Wyndham stänger 1000 hotell i Kina
men öppnar ytterligare 500 hotell i Kina inom tre år

Nordbygg på Stockholmsmässan
en port in till den svenska marknaden.
technical visits ökar igen
​Rekordstort internationellt intresse
för svenska lösningar inom smarta städer.
event skapar möten
Sveriges snabbast växande sport
flyttar internationell tävling till Malmö,
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/karlstad_ccc_älven_och_dykdalber.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Karlstad CCC satte fart på klädförsäljning

Förväntningarna var höga hos besöksnäringen när Karlstad CCC slog upp portarna i januari 2011. Sedan dess har bland annat hotellen i karlstadsområdet märkt av ett rejält uppsving. Men det är de inte ensamma om. Ingrid Petersson, som driver en klädbutik på Östra Torggatan i Karlstad, vittnar om att försäljningen ökat i samband med stora möten och kongresser.

– Det är betydligt fler som passerar vår butik när de går till och från de olika evenemangen på Karlstad CCC. Det har gjort att vi fått nya kunder och ökat vår försäljning, säger Ingrid Petersson på Peterssons Hus.

Mattias Nord, vd på Visit Karlstad, känner igenom fenomenet från andra städer med nya kongressanläggningar.

– I Uppsala har detaljhandeln i närheten av det nya kultur- och kongresshuset ökat sin försäljning med närmare 30 procent, motsvarande 50 miljoner kronor. Det har bidragit till ett 60-tal nya jobb i närområdet. Glädjande nog ser vi tecken på en liknande utveckling i Karlstad, säger Mattias Nord.

Enligt Ingrid Petersson har aktiviteterna på Karlstad CCC bidragit till att det nu är mer fart och rörelse i butikerna i Nordstan. På Peterssons Hus anpassar man sin skyltning efter stora kongresser och möten. Vid miljöpartiets partikongress lyste det till exempel grönt i skyltfönstren.

– Vi har ett unikt sortiment som besökarna oftast inte hittar i sin hemstad. Det märker vi är väldigt uppskattat. Det bidrar till att förstärka bilden av Karlstad som ett speciellt besöksmål. Kan vi och andra handlare bidra till att skapa mervärde för besökarna på Karlstad CCC så återvänder de förhoppningsvis till Karlstad och Värmland, säger Ingrid Petersson.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades under 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).