Warning: getimagesize(images/images_news/karlstad_ccc_älven_och_dykdalber.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/header_news.php on line 51
Meetings International - Your First Meetings Management Magazine
platsannonser
nyheter
mat och möten
Göteborg är en av världens bästa matdestinationer!
enligt National Geographic.
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
RSS
rss_icon
Länkar

Warning: getimagesize(images/images_news/karlstad_ccc_älven_och_dykdalber.jpg): failed to open stream: Filen eller katalogen finns inte in /home/u/u0480172/meetingsinternational.se/www/news.php on line 58
Karlstad CCC satte fart på klädförsäljning

Förväntningarna var höga hos besöksnäringen när Karlstad CCC slog upp portarna i januari 2011. Sedan dess har bland annat hotellen i karlstadsområdet märkt av ett rejält uppsving. Men det är de inte ensamma om. Ingrid Petersson, som driver en klädbutik på Östra Torggatan i Karlstad, vittnar om att försäljningen ökat i samband med stora möten och kongresser.

– Det är betydligt fler som passerar vår butik när de går till och från de olika evenemangen på Karlstad CCC. Det har gjort att vi fått nya kunder och ökat vår försäljning, säger Ingrid Petersson på Peterssons Hus.

Mattias Nord, vd på Visit Karlstad, känner igenom fenomenet från andra städer med nya kongressanläggningar.

– I Uppsala har detaljhandeln i närheten av det nya kultur- och kongresshuset ökat sin försäljning med närmare 30 procent, motsvarande 50 miljoner kronor. Det har bidragit till ett 60-tal nya jobb i närområdet. Glädjande nog ser vi tecken på en liknande utveckling i Karlstad, säger Mattias Nord.

Enligt Ingrid Petersson har aktiviteterna på Karlstad CCC bidragit till att det nu är mer fart och rörelse i butikerna i Nordstan. På Peterssons Hus anpassar man sin skyltning efter stora kongresser och möten. Vid miljöpartiets partikongress lyste det till exempel grönt i skyltfönstren.

– Vi har ett unikt sortiment som besökarna oftast inte hittar i sin hemstad. Det märker vi är väldigt uppskattat. Det bidrar till att förstärka bilden av Karlstad som ett speciellt besöksmål. Kan vi och andra handlare bidra till att skapa mervärde för besökarna på Karlstad CCC så återvänder de förhoppningsvis till Karlstad och Värmland, säger Ingrid Petersson.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Visit Karlstad har till uppdrag att samordna och utveckla Karlstads attraktionskraft som kongress- och konferensstad. En viktig uppgift är att driva Karlstad CCC, ett av Nordens största kongress- och kulturhus, som invigdes i januari 2011.Visit Karlstad bildades under 2009 och ägs av det lokala näringslivet (51 procent) och Karlstads kommun (49 procent).