platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
600 deltagare
Stor kongress
inom mark- och exploatering till Borås 2020.
hotellnytt
Petter Stordalen
tar Comfort Hotel till Lund.
Sveriges bästa talare
Stora Talarpriset 2019
går till Charbél Gabro.
nytt jobb
Pointpeople växer
och satsar ännu mer på fjällvärlden.
hotellnytt
Medvind för Forenom
- Västra Hamnens första aparthotel öppnar som planerat.
GDS-Index
Göteborg toppar världsranking
i hållbarhet för fjärde året i rad.
105 400 badkar
Scandics nya hållbarhetsinitiativ
har sparat 17 miljoner liter vatten.
150 personer kommer
Stadsbyggnadsdagarna
väljer Borås som kongressort 2020.
Town Square Park
Mega-projektet i Dubai
når milstolpe idag fredag.
Framtiden på G
Svenska Mässans gestaltningstävling är avgjord
- Såhär ser vinnande förslaget av fjärde tornet ut.
RSS
rss_icon
Länkar
Spännande utmaningar för Destination Uppsala
Efter drygt fyra månader som vd för Destination Uppsala har Tiina Mykkänen börjat lära känna Uppsala och många av dem som jobbar för besöksnäringen i staden med omnejd.

– Det har varit intensiva och väldigt givande första månader och jag är överväldigad av det positiva mottagandet jag fått från alla, säger Tiina Mykkänen. Destination Uppsala har synts i ett antal artiklar i flera tidningar och vi börjar nå fram med bolagets framtida struktur.

– Det som börjat ta form är kompetensväxlingen mot ett framtida marknadsbolag. Vi söker nu en strategisk Marknads- och försäljningschef och kommer i samband med den rekryteringen forma en marknads- och försäljningsavdelning för att stärka våra relationer med samarbetspartners och för att bygga upp moderna och effektiva marknadsföringskanaler till rätt målgrupper. Låter lika enkelt som det är komplicerat, men med rätt kompetens i bolaget ett långsiktigt och resultatgivande arbete.

– Vidare har vi förstärkt vår Convention Bureau med en 50 procentstjänst och målet är att ha två heltider nästa år som jobbar med att attrahera stora möten och kongresser till Uppsala, nationella som internationella.

– Nu söker vi efter effektivare och mer behovsanpassade lokaler. Destination Uppsala har ett tydligt ägardirektiv att ständigt pröva vår verksamhets konkurrensneutralitet, med andra ord så ska vi inte göra det som den privata marknaden kan göra minst lika bra och hitta lönsamhet i. Det gör att vi idag funderar kring souvenirförsäljningen och guideverksamheten, finns det entreprenörer i Uppsala som är intresserade av att ta över dessa verksamheter och utveckla dem? Kanske i samma lokaler som Turistinformationen ska finnas i framtiden? Ska även Turistinformationen i framtiden drivas av en privat entreprenör?

– Om vi satsar rejält på att attrahera fler besökare i Uppsala är det också viktigt att värdskapet och mottagandet är bra och var går gränsen mellan Destination Uppsalas uppdrag och kompetens kontra de privata aktörernas?

– Den troligtvist största utmaningen av alla är den webbaserade officiella turistinformationen. Vad som är bäst lösning just nu kontra om ett till två år är, enligt min bedömning, besöksnäringen inte tillräckligt mogen som bransch att enas kring. säger Tiina Mykkänen. Vi kommer förhoppningsvis att inom kort även starta rekrytering av en webb- och IT-strateg, en kompetens vi idag saknar, men nödvändig om en investering i en ny webb ska göras.