nyheter
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
Säkerhet
Internationella CPTED
organisationens kongress 2021 till Helsingborg.
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
RSS
rss_icon
Länkar
Spännande utmaningar för Destination Uppsala
Efter drygt fyra månader som vd för Destination Uppsala har Tiina Mykkänen börjat lära känna Uppsala och många av dem som jobbar för besöksnäringen i staden med omnejd.

– Det har varit intensiva och väldigt givande första månader och jag är överväldigad av det positiva mottagandet jag fått från alla, säger Tiina Mykkänen. Destination Uppsala har synts i ett antal artiklar i flera tidningar och vi börjar nå fram med bolagets framtida struktur.

– Det som börjat ta form är kompetensväxlingen mot ett framtida marknadsbolag. Vi söker nu en strategisk Marknads- och försäljningschef och kommer i samband med den rekryteringen forma en marknads- och försäljningsavdelning för att stärka våra relationer med samarbetspartners och för att bygga upp moderna och effektiva marknadsföringskanaler till rätt målgrupper. Låter lika enkelt som det är komplicerat, men med rätt kompetens i bolaget ett långsiktigt och resultatgivande arbete.

– Vidare har vi förstärkt vår Convention Bureau med en 50 procentstjänst och målet är att ha två heltider nästa år som jobbar med att attrahera stora möten och kongresser till Uppsala, nationella som internationella.

– Nu söker vi efter effektivare och mer behovsanpassade lokaler. Destination Uppsala har ett tydligt ägardirektiv att ständigt pröva vår verksamhets konkurrensneutralitet, med andra ord så ska vi inte göra det som den privata marknaden kan göra minst lika bra och hitta lönsamhet i. Det gör att vi idag funderar kring souvenirförsäljningen och guideverksamheten, finns det entreprenörer i Uppsala som är intresserade av att ta över dessa verksamheter och utveckla dem? Kanske i samma lokaler som Turistinformationen ska finnas i framtiden? Ska även Turistinformationen i framtiden drivas av en privat entreprenör?

– Om vi satsar rejält på att attrahera fler besökare i Uppsala är det också viktigt att värdskapet och mottagandet är bra och var går gränsen mellan Destination Uppsalas uppdrag och kompetens kontra de privata aktörernas?

– Den troligtvist största utmaningen av alla är den webbaserade officiella turistinformationen. Vad som är bäst lösning just nu kontra om ett till två år är, enligt min bedömning, besöksnäringen inte tillräckligt mogen som bransch att enas kring. säger Tiina Mykkänen. Vi kommer förhoppningsvis att inom kort även starta rekrytering av en webb- och IT-strateg, en kompetens vi idag saknar, men nödvändig om en investering i en ny webb ska göras.