platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Spännande utmaningar för Destination Uppsala
Efter drygt fyra månader som vd för Destination Uppsala har Tiina Mykkänen börjat lära känna Uppsala och många av dem som jobbar för besöksnäringen i staden med omnejd.

– Det har varit intensiva och väldigt givande första månader och jag är överväldigad av det positiva mottagandet jag fått från alla, säger Tiina Mykkänen. Destination Uppsala har synts i ett antal artiklar i flera tidningar och vi börjar nå fram med bolagets framtida struktur.

– Det som börjat ta form är kompetensväxlingen mot ett framtida marknadsbolag. Vi söker nu en strategisk Marknads- och försäljningschef och kommer i samband med den rekryteringen forma en marknads- och försäljningsavdelning för att stärka våra relationer med samarbetspartners och för att bygga upp moderna och effektiva marknadsföringskanaler till rätt målgrupper. Låter lika enkelt som det är komplicerat, men med rätt kompetens i bolaget ett långsiktigt och resultatgivande arbete.

– Vidare har vi förstärkt vår Convention Bureau med en 50 procentstjänst och målet är att ha två heltider nästa år som jobbar med att attrahera stora möten och kongresser till Uppsala, nationella som internationella.

– Nu söker vi efter effektivare och mer behovsanpassade lokaler. Destination Uppsala har ett tydligt ägardirektiv att ständigt pröva vår verksamhets konkurrensneutralitet, med andra ord så ska vi inte göra det som den privata marknaden kan göra minst lika bra och hitta lönsamhet i. Det gör att vi idag funderar kring souvenirförsäljningen och guideverksamheten, finns det entreprenörer i Uppsala som är intresserade av att ta över dessa verksamheter och utveckla dem? Kanske i samma lokaler som Turistinformationen ska finnas i framtiden? Ska även Turistinformationen i framtiden drivas av en privat entreprenör?

– Om vi satsar rejält på att attrahera fler besökare i Uppsala är det också viktigt att värdskapet och mottagandet är bra och var går gränsen mellan Destination Uppsalas uppdrag och kompetens kontra de privata aktörernas?

– Den troligtvist största utmaningen av alla är den webbaserade officiella turistinformationen. Vad som är bäst lösning just nu kontra om ett till två år är, enligt min bedömning, besöksnäringen inte tillräckligt mogen som bransch att enas kring. säger Tiina Mykkänen. Vi kommer förhoppningsvis att inom kort även starta rekrytering av en webb- och IT-strateg, en kompetens vi idag saknar, men nödvändig om en investering i en ny webb ska göras.