platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
14 000 besökare
IBTM World 2019
utsågs till bästa internationella mässa.
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Convention Bureau hyllade superstjärnor med en kväll på slottet

Den 6 oktober 2011 utsågs några av de viktiga ambassadörerna för Uppsala som mötesstad. Den så kallade Ambassadörsmiddagen arrangerades av Uppsala Convention Bureau med samarbetspartners. Ambassadörsmiddagen har som syfte att lyfta fram och premiera de personer som inbjudit till större möten i Uppsala.

För sjätte året i rad bjöds Uppsalas mötesarrangörer och lokala värdar till en middag med underhållning och prisutdelning. Årets ambassadörsmiddag ägde rum i Rikssalen på Uppsala slott. De som bjuds in till middagen har en nyckelroll när det gäller att skapa fler möten i Uppsala.

De internationella mötena i Uppsala drar årligen in drygt 51 miljoner kronor till stadens besöksnäring, handel, boendeanläggningar, transportörer, med flera. Till det skall räknas alla de nationella kongresser och konferenser samt affärsmöten i allmänhet. Alla dessa möten genererar givetvis också många arbetstillfällen.

Uppsalas alla fördelar uppmärksammas

– Majoriteten av de möten som arrangeras här har en förankring och ett lokalt värdskap, säger Anna Lindström, Marknadschef Affärsturism, Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.

– Att ansöka, planera och genomföra en kongress eller konferens är ett roligt men tungt arbete. De har visat på ett fantastiskt värdskap, stolthet och en hel del jädrar anamma. Fler möten till Uppsala gör att fler människor uppmärksammar Uppsalas alla fördelar, fortsätter Anna Lindström.

– Dessutom medför mötena att ljuset riktas på uppsalaborna i allmänhet, och arrangören i synnerhet. De är ambassadörer för oss alla, de är superstjärnor. Ett sätt för mig och mina kollegor i Uppsalas besöks- och mötesindustri att visa vår uppskattning är att inbjuda dessa ambassadörer till en kväll fylld av upplevelser. Vi hoppas kunna inspirera till fler möten och att vi tillsammans kunna skapa morgondagens superhit, morgondagens möte som skall göra att Uppsala hamnar på allas läppar, avslutar Anna Lindström.

Uppsala Convention Bureau är ett partnerskap mellan Destination Uppsala och näringen. Vi är ett kostnadsfritt och neutralt stöd till dig som vill arrangera ett möte i Uppsala och Uppland. Vi ersätter inte en kongressarrangör, en s.k. PCO, utan vi hjälper dig tills mötet är beslutat till Uppsala eller Uppland. Därefter väljer du om du vill ta hjälp av en professionell kongressarrangör eller arrangera mötet själv.

 

Bilden: Ambassadörsmiddag 2011. Foto: Danish Saroee.