platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
ny affärsstrategi
Workman Event ny partner till Stockholmsmässan
för mattentreprenad och eventproduktion.
11 500 kvadratmeter
Svenska Hus och kontorsaktören Helio
inleder ett samarbete kring K6 i Malmö.
forskning skapar möten
Framtidens affärsmöten:
fler sinnen involverade, mer trovärdiga och autentiska upplevelser.
Malmö Arena och Baltiska Hallen
Malmö får innebandy-VM
7-15 december 2024.
Minus 24 procent
2020 ett mörkt år
för Västerås besöksnäring.
efter ett år i styrelsen
Martin Roos
ny ordförande i Svensk Liv.e
hotellnytt
Villa Dagmar öppnar i maj
- en doft av Italien i Stockholms trendigaste stadsdel
nytt jobb
Pointpeople växer och blir fler
rekryterar Elisabeth Schmidt som coach.
ny kunskap
Ny rapport:
Så kan besöksindustrin ställa om i spåren av pandemin
Wow feeling
Framtidens trygghet i fokus
när Helsingborgs stad samarbetar med amerikanska MIT Senseable City Lab.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Convention Bureau hyllade superstjärnor med en kväll på slottet

Den 6 oktober 2011 utsågs några av de viktiga ambassadörerna för Uppsala som mötesstad. Den så kallade Ambassadörsmiddagen arrangerades av Uppsala Convention Bureau med samarbetspartners. Ambassadörsmiddagen har som syfte att lyfta fram och premiera de personer som inbjudit till större möten i Uppsala.

För sjätte året i rad bjöds Uppsalas mötesarrangörer och lokala värdar till en middag med underhållning och prisutdelning. Årets ambassadörsmiddag ägde rum i Rikssalen på Uppsala slott. De som bjuds in till middagen har en nyckelroll när det gäller att skapa fler möten i Uppsala.

De internationella mötena i Uppsala drar årligen in drygt 51 miljoner kronor till stadens besöksnäring, handel, boendeanläggningar, transportörer, med flera. Till det skall räknas alla de nationella kongresser och konferenser samt affärsmöten i allmänhet. Alla dessa möten genererar givetvis också många arbetstillfällen.

Uppsalas alla fördelar uppmärksammas

– Majoriteten av de möten som arrangeras här har en förankring och ett lokalt värdskap, säger Anna Lindström, Marknadschef Affärsturism, Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.

– Att ansöka, planera och genomföra en kongress eller konferens är ett roligt men tungt arbete. De har visat på ett fantastiskt värdskap, stolthet och en hel del jädrar anamma. Fler möten till Uppsala gör att fler människor uppmärksammar Uppsalas alla fördelar, fortsätter Anna Lindström.

– Dessutom medför mötena att ljuset riktas på uppsalaborna i allmänhet, och arrangören i synnerhet. De är ambassadörer för oss alla, de är superstjärnor. Ett sätt för mig och mina kollegor i Uppsalas besöks- och mötesindustri att visa vår uppskattning är att inbjuda dessa ambassadörer till en kväll fylld av upplevelser. Vi hoppas kunna inspirera till fler möten och att vi tillsammans kunna skapa morgondagens superhit, morgondagens möte som skall göra att Uppsala hamnar på allas läppar, avslutar Anna Lindström.

Uppsala Convention Bureau är ett partnerskap mellan Destination Uppsala och näringen. Vi är ett kostnadsfritt och neutralt stöd till dig som vill arrangera ett möte i Uppsala och Uppland. Vi ersätter inte en kongressarrangör, en s.k. PCO, utan vi hjälper dig tills mötet är beslutat till Uppsala eller Uppland. Därefter väljer du om du vill ta hjälp av en professionell kongressarrangör eller arrangera mötet själv.

 

Bilden: Ambassadörsmiddag 2011. Foto: Danish Saroee.