platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
Kongress
Ungas utsatthet diskuteras
när Riksförbundet för fältarbetare träffas i Borås.
norskt bolag till sverige
Get Together öppnar i Stockholm
– 
ny aktör inom gruppresor och event.
Undersökning fastslår:
Åtta av 10 föredrar fysiska möten
framför digitala.
Scandinavian XPO
Airport City Stockholm
- en helt ny stad växer fram.
RSS
rss_icon
Länkar
Uppsala Convention Bureau hyllade superstjärnor med en kväll på slottet

Den 6 oktober 2011 utsågs några av de viktiga ambassadörerna för Uppsala som mötesstad. Den så kallade Ambassadörsmiddagen arrangerades av Uppsala Convention Bureau med samarbetspartners. Ambassadörsmiddagen har som syfte att lyfta fram och premiera de personer som inbjudit till större möten i Uppsala.

För sjätte året i rad bjöds Uppsalas mötesarrangörer och lokala värdar till en middag med underhållning och prisutdelning. Årets ambassadörsmiddag ägde rum i Rikssalen på Uppsala slott. De som bjuds in till middagen har en nyckelroll när det gäller att skapa fler möten i Uppsala.

De internationella mötena i Uppsala drar årligen in drygt 51 miljoner kronor till stadens besöksnäring, handel, boendeanläggningar, transportörer, med flera. Till det skall räknas alla de nationella kongresser och konferenser samt affärsmöten i allmänhet. Alla dessa möten genererar givetvis också många arbetstillfällen.

Uppsalas alla fördelar uppmärksammas

– Majoriteten av de möten som arrangeras här har en förankring och ett lokalt värdskap, säger Anna Lindström, Marknadschef Affärsturism, Uppsala Convention Bureau, Destination Uppsala.

– Att ansöka, planera och genomföra en kongress eller konferens är ett roligt men tungt arbete. De har visat på ett fantastiskt värdskap, stolthet och en hel del jädrar anamma. Fler möten till Uppsala gör att fler människor uppmärksammar Uppsalas alla fördelar, fortsätter Anna Lindström.

– Dessutom medför mötena att ljuset riktas på uppsalaborna i allmänhet, och arrangören i synnerhet. De är ambassadörer för oss alla, de är superstjärnor. Ett sätt för mig och mina kollegor i Uppsalas besöks- och mötesindustri att visa vår uppskattning är att inbjuda dessa ambassadörer till en kväll fylld av upplevelser. Vi hoppas kunna inspirera till fler möten och att vi tillsammans kunna skapa morgondagens superhit, morgondagens möte som skall göra att Uppsala hamnar på allas läppar, avslutar Anna Lindström.

Uppsala Convention Bureau är ett partnerskap mellan Destination Uppsala och näringen. Vi är ett kostnadsfritt och neutralt stöd till dig som vill arrangera ett möte i Uppsala och Uppland. Vi ersätter inte en kongressarrangör, en s.k. PCO, utan vi hjälper dig tills mötet är beslutat till Uppsala eller Uppland. Därefter väljer du om du vill ta hjälp av en professionell kongressarrangör eller arrangera mötet själv.

 

Bilden: Ambassadörsmiddag 2011. Foto: Danish Saroee.