platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenska Mässan tar över Eventdagarna
Eventdagarna, den enda renodlade fackmässan inom eventsektorn, har köpts upp av Svenska Mässan.

– En spännande mässa som kompletterar vår projektportfölj på ett utmärkt sätt, säger Rony Forsberg, affärsområdeschef på Svenska Mässan.

Eventdagarna är Skandinaviens enda heltäckande mötesplats för event marketing, sponsring, möten, evenemang och underhållning. Mässan äger närmast rum 19–20 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Arrangör, för sista gången, är Peterson & Heijel and Fairs AB. Fr o m 1 november blir Svenska Mässan ny ägare av projektet.

– För oss är det en perfekt lösning, säger projektledaren Beatrice de Maré Peterson, som tillsammans med kompanjonen Maria Heijel anställs av Svenska Mässan.

– Vi får nu en helt ny möjlighet att utveckla mässan, i och med att vi får tillgång till Svenska Mässans resurser, till exempel på försäljningssidan.

Mässan, som startade 2008, samlar i år 170 utställare. Besökarantalet ligger runt 3 000. Eventdagarna vänder sig till beslutsfattare inom marknadskommunikation och beställare av möten och events. Utställare är olika typer av anläggningar, strategiska kommunikationsbyråer, artistförmedlare, eventbyråer, leverantörer av catering, transporter, teknik, display, ljud, ljus, med mera.

Rony Forsberg ser mässan som en säljkanal och tror det finns en betydande tillväxtpotential.

– Absolut. Det är en spännande marknad med en mycket positiv utveckling, där ju även Svenska Mässan själv är en av aktörerna.

– Vi tror att Eventdagarna har alla förutsättningar att växa till sig. Projektet passar in perfekt i vårt totala mässprogram. Timingen är också perfekt: den ligger vid en tid på hösten då inga andra mässor slåss om uppmärksamheten. Mässan flyttas enligt Svenska Mässans planering till september från och med 2012.