nyheter
omvärldsanalys
​Ny nationell undersökning
ger ökad kunskap om de mest populära turistdestinationerna.
hållbarhet
Klimatpåverkan från Sigtunas hotellgäster
har minskat med 30 procent.
på nya jobb
Scandic stärker koncernledningen
med strategisk kompetens inom digitalisering, varumärke och marknadsföring.

Sveriges nya mässområde
får nytt hotelltorn när Nordic Choice Hotels bekräftar satsning på Scandinavian Xpo.

Rekordkongress och kongressrekord
på Stockholmsmässan i sommar.
kunskapsförflyttning
European Hematology Association (EHA)
kommer tillbaka till Stockholm.
hotellnytt
Ligula Hospitality Group tecknar hyresavtal
om sju hotell i Tyskland.
Sustainability
Gröna städer, Åf och Dagens Opinion
delar ut Hållbara Framtidspriset i Almedalen.
hotellnytt
Älskad ikon
öppnar igen i Warszawa.
kunskapsinsamling
Nordic Choice Hotels
genomför Nordens största gästundersökning.
RSS
rss_icon
Länkar
Eskilstuna i nationell satsning för tillväxt inom mötesindustrin

Eskilstuna startade sin convention bureau 2009. Nu tas nästa steg och CVBn rekryterar sin första heltidsanställda säljare.

– Vi har hittat bra samarbetsformer lokalt och har fått många att förstå vikten av att bjuda in till möten i Eskilstuna, säger Patrik Andersson, turismchef i Eskilstuna. Nu satsar vi vidare på att lyfta fram Eskilstuna regionalt och nationellt, bland annat rekryterar vi en säljare i dagarna som enbart ska fokusera på att få in fler konferenser till staden.

Sveriges Nationella Nätverk för Convention Bureaus är inne på sitt andra verksamhetsår. Syftet är att utveckla svenska städers möjligheter att bjuda in till och arrangera nationella och internationella möten. Nätverket träffas regelbundet och årets årsmöte hålls 13-14 september i Visby.

Eskilstuna var tidigt ute och bildade en Convention Burea 2009 och är en av deltagarna på årsmötet. Idag har organisationen i Eskilstuna ett 30-tal medlemmar från hotell, restauranger, konferensarrangörer, aktivitetetsbolag till reseföretag.

– Syftet är att utveckla en Convention Bureaus arbete och tydliggöra verksamheten så att alla inblandade parter förstår dess roll och vilken nytta den har i ett initialt skede runt ett möte, säger Martin Theorin, Luleå Convention Bureau och ordförande i nätverket.

– Nätverket av Conventions Bureaus är en viktig del i utvecklingen av Sverige som mötesland, och för Eskilstuna som mötesstad. Nätverket samverkar för att öka antalet nationella och internationella möten och här har vi inom Eskilstuna Convention Bureau varit med aktivt med att utveckla nätverket, säger Patrik Andersson.

--------------------------------------------------------------------------------------

Eskilstuna Convention Bureau (ECB)

ECB är en icke vinstdriven organisation med ett 30-tal medlemmar vars syfte är att marknadsföra Eskilstuna med Torshälla och Sundbyholm som en bra plats för affärsmöten, konferenser, mässor och evenemang. ECB drivs som ett affärsutvecklingsprojekt inom Eskilstuna Marknadsföring AB. Mer information: eskilstunaconvention.se