platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
forskning skapar möten
Första spadtaget
för nytt internationellt innovationskluster i Mölndal.
I Örby nära Kinna
Två Skyttlar
blir del av Countryside Hotels.
hållbarhet i fokus
Clarion Hotel Stockholm
först ut med egen Sustainability Manager.
Konferensen
”Framtidens Idrotts- & Fritidsanläggningar”
pågår 27-28 januari i Stockholm.
ny mötesplats
Riksbanken
vill att BIS etablerar en innovationshubb i Sverige.
slott blir hotell och mötesplats
Torreby öppnar för åretruntverksamhet
Maria Kjellsson är ”keeper of the castle”
ny mötesplats
Internetstiftelsen öppnar mötesplats
för internetinnovation i Malmö.
evenemang skapar möten
Damlandslaget i handboll
spelar EM-kval på IFU Arena i Uppsala.
events skapar möten
Dundret
siktar på World Cup 2023.

Stolta vinnare
av Elmia Spark Award.
RSS
rss_icon
Länkar
Var tionde turismkrona kommer från Uppsala Konsert & Kongress

Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten från HUI Research visar att nästan var tionde turistkrona i Uppsala kan härledas till Uppsala Konsert & Kongress verksamhet och att under 2010 konsumerade UKK:s turistbesökare för cirka 93 miljoner kronor i Uppsala utanför anläggningen.

Vidare visar rapporten att Uppsala Konsert & Kongress har ett starkt positivt inflytande på Uppsalas turism och besöksnäring och främjar stadens utveckling i stort. Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att få en djupare insikt i vad en satsning av detta slag innebär för en stad har HUI Research gjort en utredning om de turistekonomiska effekterna och de icke monetära effekterna av UKK.

Utredningen har utförts av HUI Research på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.

Rapporten presenterades vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti för politiker, kultur- och turismaktörer, press och media, UKK-personal och andra intressenter.

Medverkande gjorde Martin Karlsson från HUI Research, Arkitekturkritiker Mark Isitt - "Landmärkens betydelse för städers utveckling", Mats Dafnäs, Zellout - "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".