platsannonser
nyheter
61 kontor i 31 länder
MCI
öppnar kontor i Hamburg.
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
RSS
rss_icon
Länkar
Var tionde turismkrona kommer från Uppsala Konsert & Kongress

Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten från HUI Research visar att nästan var tionde turistkrona i Uppsala kan härledas till Uppsala Konsert & Kongress verksamhet och att under 2010 konsumerade UKK:s turistbesökare för cirka 93 miljoner kronor i Uppsala utanför anläggningen.

Vidare visar rapporten att Uppsala Konsert & Kongress har ett starkt positivt inflytande på Uppsalas turism och besöksnäring och främjar stadens utveckling i stort. Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att få en djupare insikt i vad en satsning av detta slag innebär för en stad har HUI Research gjort en utredning om de turistekonomiska effekterna och de icke monetära effekterna av UKK.

Utredningen har utförts av HUI Research på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.

Rapporten presenterades vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti för politiker, kultur- och turismaktörer, press och media, UKK-personal och andra intressenter.

Medverkande gjorde Martin Karlsson från HUI Research, Arkitekturkritiker Mark Isitt - "Landmärkens betydelse för städers utveckling", Mats Dafnäs, Zellout - "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".