nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Var tionde turismkrona kommer från Uppsala Konsert & Kongress

Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten från HUI Research visar att nästan var tionde turistkrona i Uppsala kan härledas till Uppsala Konsert & Kongress verksamhet och att under 2010 konsumerade UKK:s turistbesökare för cirka 93 miljoner kronor i Uppsala utanför anläggningen.

Vidare visar rapporten att Uppsala Konsert & Kongress har ett starkt positivt inflytande på Uppsalas turism och besöksnäring och främjar stadens utveckling i stort. Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att få en djupare insikt i vad en satsning av detta slag innebär för en stad har HUI Research gjort en utredning om de turistekonomiska effekterna och de icke monetära effekterna av UKK.

Utredningen har utförts av HUI Research på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.

Rapporten presenterades vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti för politiker, kultur- och turismaktörer, press och media, UKK-personal och andra intressenter.

Medverkande gjorde Martin Karlsson från HUI Research, Arkitekturkritiker Mark Isitt - "Landmärkens betydelse för städers utveckling", Mats Dafnäs, Zellout - "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".