platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
hotellnytt
Egencia presenterar
de 100 bästa affärsresehotellen 2019 – Sex svenska hotell med på topplistan.
nytt jobb
Patric Sjöberg
lämnar Stockholmsmässan i maj 2019.
globalt nätverk
Göteborg
vill bli Sveriges första Unesco City of Literature.
mötesakademin
Spännande samarbete
Mellan Vår Gård och House of Sparks.
hotellnytt
Passion Manager Sophia Allerth
förverkligar Stordalens kultur på Stockholms största hotell.
forskning skapar möten
110 miljoner
till biologiska läkemedel.
ökad hållbarhet
Uniaden:
Resan mot ännu ett miljömärkt event.
flygindustrin
Världens säkraste flygbolag
2019 utsedda.
hotellnytt
Fem arkitektkontor tävlar
om att gestalta Svenska Mässans fjärde torn.
Strategi
Nederländska Kongress & Turistbyrån
stänger sitt kontor i Stockholm.
RSS
rss_icon
Länkar
Var tionde turismkrona kommer från Uppsala Konsert & Kongress

Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten från HUI Research visar att nästan var tionde turistkrona i Uppsala kan härledas till Uppsala Konsert & Kongress verksamhet och att under 2010 konsumerade UKK:s turistbesökare för cirka 93 miljoner kronor i Uppsala utanför anläggningen.

Vidare visar rapporten att Uppsala Konsert & Kongress har ett starkt positivt inflytande på Uppsalas turism och besöksnäring och främjar stadens utveckling i stort. Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att få en djupare insikt i vad en satsning av detta slag innebär för en stad har HUI Research gjort en utredning om de turistekonomiska effekterna och de icke monetära effekterna av UKK.

Utredningen har utförts av HUI Research på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.

Rapporten presenterades vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti för politiker, kultur- och turismaktörer, press och media, UKK-personal och andra intressenter.

Medverkande gjorde Martin Karlsson från HUI Research, Arkitekturkritiker Mark Isitt - "Landmärkens betydelse för städers utveckling", Mats Dafnäs, Zellout - "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".