platsannonser
nyheter

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
nytt jobb
Magnus Prössel
ny Head Chef på Radisson Blu Malmö.
innovationer prisas
De vann Svenska Mötespriset 2019
Årets Mötesplats – Thoresta Herrgård, Bro.
Sverige med i världstoppen
Nya ICCA-statistiken välkomnar Färöarna in på listan
Sverige på fin 14:e plats.
utvecklingsinitiativ
Tillsammans tar nu Stockholms Clarion Hotel
upp kampen mot droger.
RSS
rss_icon
Länkar
Var tionde turismkrona kommer från Uppsala Konsert & Kongress

Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten från HUI Research visar att nästan var tionde turistkrona i Uppsala kan härledas till Uppsala Konsert & Kongress verksamhet och att under 2010 konsumerade UKK:s turistbesökare för cirka 93 miljoner kronor i Uppsala utanför anläggningen.

Vidare visar rapporten att Uppsala Konsert & Kongress har ett starkt positivt inflytande på Uppsalas turism och besöksnäring och främjar stadens utveckling i stort. Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att få en djupare insikt i vad en satsning av detta slag innebär för en stad har HUI Research gjort en utredning om de turistekonomiska effekterna och de icke monetära effekterna av UKK.

Utredningen har utförts av HUI Research på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.

Rapporten presenterades vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti för politiker, kultur- och turismaktörer, press och media, UKK-personal och andra intressenter.

Medverkande gjorde Martin Karlsson från HUI Research, Arkitekturkritiker Mark Isitt - "Landmärkens betydelse för städers utveckling", Mats Dafnäs, Zellout - "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".