platsannonser
Vi söker Event Sales Manager
till 
CWT MEETINGS & EVENTS
nyheter
kunskapsmöte
Associations World Congress & Expo
på Svenska Mässan 7-10 april.
fullspäckat utvecklingsprogram
En tidigare munk,
en spelutvecklare och en självutnämnd tekniknörd bland experttalarna på IMEX i Frankfurt.

Lounge Summit i Göteborg presenterar
Spännande program med nästan 30 talare.
resor skapar möten
Nordic Choice Hotels inleder samarbete med Nordic Travel och Visit Group
Ska underlätta bokningen av paketlösningar.
World Water Day
För andra året i rad
tar Clarion Hotel Amaranten upp kampen för rent vatten för alla.
hotellnytt
Skanska bygger nollenergihotell
i Solna för cirka 470 miljoner kronor. Comfort Hotels har driften.
Event skapar möten
Strategi för bättre evenemang till Luleåborna
Ska vara klar i maj/juni.
Möten skapar affärer
Årets Mötespris går till Uddeholms AB
Självklara vinnare 2019.
nya kunskaper
Meeting Design Week
den 10 och 11 april i Helsingfors.
Omvärldsanalys
Nytt från Las Vegas:
Hotellrobotar, interaktiva golfbanor och världens första robotbartender
RSS
rss_icon
Länkar
Scandic och Pandox investerar 1,6 miljarder
Scandic har i nära samarbete med hotellfastighetsbolaget Pandox beslutat att investera ca 1,6 miljarder kronor i uppgradering och utveckling av 40 befintliga hotell. Drygt hälften av hotellen som berörs är väghotell medan övriga hotell har centrala citylägen. Scandic och Pandox genomför därmed en av Nordens största hotellsatsningar genom tiderna. Projektet genomförs under kommande treårsperiod.

De hotell med citylägen som omfattas av satsningen är bland andra Malmen i Stockholm, Continental och Strand i Helsingfors samt KNA-hotellet i Oslo. Flertalet av Scandics väghotell omfattas, till exempel i Kungens Kurva i Stockholm, Backadal i Göteborg, Jönköping, Uppsala, Sundsvall, Luleå, Östersund och Södertälje.

– Scandic ska fortsätta att driva utvecklingen med kreativa lösningar. Vår framgång ligger i omtanken om gästernas behov och trivsel. Vi utgår från vår historia, förstärker den informella hemkänslan på hotellen, skapar fler sociala mötesplatser och ger de 40 hotellen med 4 000 rum ny inredning och design som möter framtidens behov, säger Scandics vd Anders Ehrling.

De nya hotellkoncepten präglas av flexibilitet och icke-traditionella lösningar som väger in förändrade familjekonstellationer, resemönster och trender. Hela vägen från parkering, reception, lobby, restaurang till hotellrum.

– Det här är ett av de största gemensamma investeringsavtalen som upprättats mellan en hotelloperatör och en fastighetsägare i Norden någonsin. Satsningen är värdeskapande och strategiskt viktig både för Scandic och för Pandox som gör investeringen genom sitt intressebolag Norgani. Vi fortsätter att utveckla vår portfölj och gör nu en specifik satsning på de hotell som nyligen förvärvats och som är i behov av investeringar, säger Anders Nissen, vd för Pandox.

Som marknadsledare i Norden med 160 hotell och 30 000 rum, har Scandic sedan 1963 agerat föregångare på hotellmarknaden. Scandic har infört mycket av det som idag ses som självklarheter på moderna hotell. Ett målmedvetet hållbarhetsarbete, hög tillgänglighet för gäster med olika slags funktionshinder, fritt internet, gratis gym, dygnet-runt-öppna hotellshopar och lekrum för de minsta gästerna är några exempel.