platsannonser
nyheter
kunskapsförädling
Internationellt intresse
för snabbväxande eHälsobransch gav rekord för Vitalis.
hotellnytt
Radisson Blu Metropol
rekryterar världens första Director of Crazy.
hotellnytt
Nordic Choice Hotels rebellkedja
Comfort Hotel tar mark på hotellscenen i Stockholm.
hotellnytt
Ulrika Andersson
blir ny hotelldirektör på Radisson Blu Hotel i Lund.

Internationell kongress till Borås
iConference får cirka 450 deltagare.
280 möten och events under 2018
Halmstads Teater
satsar på nationella och internationella möten.
kunskapsöverföring
Internationell mätkongress till Borås
Mötet förväntas locka 200 deltagare.
event skapar möten
Premiär för Göteborgs egna och unika bubbelevent
champagne, cava, crémant och prosecco i fokus.
Hållbarhet
BRA skriver flyghistoria igen:
idag landade världens mest klimateffektiva flygning på Bromma flygplats.
nytt jobb
Martin Åkesson
Ny vd på Radisson Blu Hotel, Malmö
RSS
rss_icon
Länkar
Visit Sweden i London: Soho Square blir Fika Square
doften av svenskt kaffe och sju sorters kakor sprids över Soho Square. Visit Sweden har placerat ett pop up-café som i tre dagar ska marknadsföra Sverige och Skåne. Evenemanget är en del av en marknadsföringskampanj för regionen som pågår hela året.

Sjutusen småkakor bakade av konditorn Jan Hedh och ett ton äpplen som konstnären Emma Karp Lundström ska förvandla till en äppeltavla från Kivik. Det är huvudingredienserna i det tillfälliga utomhuscaféet. Målet är att inspirera till ”afternoon tea, Swedish style” med hjälp av en äkta svensk fikaupplevelse. Till och med fredag väntas ett tusental londonbor att ha bokat ett bord eller besökt den öppna picknicken i parken.

– Svensk matkultur är en utmärkt budskapsbärare för vår livsstil, som för många upplevs som harmonisk och äkta men samtidigt modern. Det här är en styrka i marknadsföringen av Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Och så älskar jag själv att fika.

Redan före evenemanget har utvalda kända bloggare och journalister besökt Skåne för att bekanta sig med regionen och svensk matkultur. ”Fika!” är en del i en helårssatsning för att marknadsföra Skåne och Malmö som en nära men oupptäckt destination i Storbritannien. Flera kampanjer med Storbritanniens största flygbolag har redan genomförts.

Bakom satsningen står Visit Sweden, Tourism in Skåne och Malmö Turism tillsammans med British Airways, Ryanair och EasyJet. Storbildsreklam i Londons tunnelbana, aktiv närvaro i sociala medier, annonsering i tidningar och PR i stora brittiska tidningar är exempel på marknadsaktiviteter för Skåne och Malmö som synts under året.

– Skåne ligger bra till för brittiska resenärer och passar bra för dem som söker något nytt att uppleva på sin kortsemester. Malmö och Skåne erbjuder exempelvis både stad och äkta naturupplevelser, är rikt på kultur och har bra shopping, säger Semmy Rülf, chef för Visit Swedens kontor i Storbritannien.

Svensk mat är högintressant i marknadsföringen av Sverige just nu. Den sjätte september bjuder Visit Sweden, Sveriges ambassad och Exportrådet in till en mottagning i London för journalister, bloggare, researrangörer, flygbolag, inköpare från matindustrin och andra trendsättare inom mat, mode och design. Även då profileras Skåne genom att fyra skånska kockar presenterar regionala läckerheter. Vid evenemanget deltar även prins Carl Philip.