platsannonser
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
19-22 september 2023
Global Investigative Journalism Conference
kommer till Göteborg.
hotellnytt
Nu öppnar Clarion Hotel Umeå
- stärker Umeås attraktivitet.
flygnytt
Ryanair expanderar på Arlanda
– lanserar 13 nya vinterlinjer.
11 000 kvadratmeter 2024
Storsatsning på mat- och dryck på Arlanda och Landvetter
- 20-tal helt nya restauranger, barer och caféer öppnar med start 2023.
27 september
Meningsfulla upplevelser
står i fokus på Världsturismdagen.
Ligger din byrå i framkant?
Region Skåne
upphandlar eventbyrå.
Ny plats för möten
Geely
– Ett innovationscenter med glasklara utsikter i Göteborg.
forskning skapar möten
ForskarFredag i Piteå
bjuder på möten med Piteås forskare.
25-26 januari 2023
Gediget program
när Framtidens Hälso & Sjukvård lanserar konferens.
Etour utforskar vägen
Forskningssamarbete
tar Höga Kusten en nivå till.
RSS
rss_icon
Länkar
Monetära och katalytiska effekter av Uppsala Konsert & Kongress – seminarium 31/8
Nästan fyra år har gått sedan invigningen av Uppsalas nya konsert- och kongresshus. Det var i september 2007 som huset för första gången fylldes med musik, människor, möten, samtal, mat och mingel – och så har det fortsatt sedan dess.

Många menar att beslutet att låta uppföra Uppsala Konsert & Kongress har betytt mycket för Uppsala. För att ge oss alla en djupare insikt i vad en satsning av detta slag kan innebära för en stad, ett samhälle, har vi bett HUI Research (f.d. Turismens Utredningsinstitut) göra en utredning om de turistekonomiska effekterna men också de icke monetära effekterna av UKK. Hur har UKK påverkat villkoren för invånare, företag och institutioner att leva och/eller verka i Uppsala?

Rapporten presenteras vid ett seminarium i Uppsala Konsert & Kongress onsdag 31 augusti 13.00. Medverkar gör Martin Karlsson från HUI Research. Efter en kaffepaus får vi lyssna till arkitekturkritiker Mark Isitt kring "Landmärkens betydelse för städers utveckling" samt Mats Dafnäs, Zellout, på temat "UKK:s betydelse för varumärket Uppsala".

Analysen tar avstamp i Uppsala Konsert & Kongress men har bäring på dessa frågor också i ett större perspektiv. Många av Uppsalas framtidsfrågor kan inrymmas i dagens tematik.

Utredningen är genomförd av HUI Research (Turismens Utredningsinstitut) våren 2011 på uppdrag av Uppsala Konsert & Kongress AB i samarbete med Uppsala Kommun Enheten för näringsliv och marknad, Destination Uppsala AB samt Uppsala Kommun Kulturkontoret.