nyheter
Hide and Seek
Högskolan Kristianstad
nominerad till Stora Kommunikationspriset.
hållbar stadsutveckling
Avsiktsförklaring mellan Johanneberg Science Park
och Landvetter Södra Utveckling AB.
hotellnytt
Första Radisson Individuals i Baltikum
öppnar sina dörrar i Tallinn.
nytt jobb
Anna Wallén
ny näringspolitisk chef på Visita.
Börjar 7 maj
Kändistätt på Lund Hotel Music tour
visas på egna YouTube-kanalen.
hotellnytt
Countryside Hotels:
70-plussare bokar weekends i maj.
skapar engagemang
Facilitatorhuset
utbildade 1600 deltagare på digitala möten.
skapar långsiktig samverkan
Stockholm utvecklar mötesindustrin
med 1,3 miljoner.
ökad säkerhet
Skånska Möten ingår avtal med StaySafe Hospitality
för att Covid-19 certifiera sina medlemsanläggningar.
H22 Helsingborg
Dockanparken och Djungellekan
tar form i Oceanhamnen.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Lapland ökar dubbelt mot Sverige
Destinationen Swedish Lapland har dock slagit den ökningen med råge och presenterar en ökning på hela 10 procent. Samtliga boendeformer visar en ökning, men vandrarhemmen ökar mest med 19 procent. Under den senaste tolvmånadersperioden har ökningen totalt sett varit åtta procent.  Sverige som helhet har ökat med fem procent jämfört med juni månad förra året, enligt SCB:s nya statistik.

De tyska gästnätterna har ökat med hela 43 procent i juni och på tolvmånadersperioden är det en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna har ökat med 15 procent, vilket blir en ökning på 7 procent under den senaste tolvmånadersperioden.

– Destinationen Swedish Lapland har gemensamt bearbetat olika marknader under en lång tid där bl.a. medverkan på Vildmarksmässan har varit ett inslag på den svenska marknaden och detta börjar nu ge resultat. Tyskland och England är prioriterade marknader där den tyska marknaden visar en mycket positiv utveckling. England lider fortfarande av den ekonomiska krisen och har inte kommit igång ännu, säger Jan-Erik Jaensson VD på Swedish Lapland Tourism.

– En intressant nyhet som visade sig i vår marknadsundersökning i år var att intresset för att resa till oss på grund av mat hade ökat med 30 procent sedan 2010. Det är mycket glädjande eftersom vi har ett exklusivt skafferi av fina råvaror som tydligen har upptäckts av våra gäster, säger Jan-Erik Jaensson vd på Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.

Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.

 

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com