platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Cool konst
Tre dolda kulturgårdar
i Litauens främsta städer.
Flygnytt
AMF investerar 200 miljoner
i flygbolaget BRA.
skapar stark position
Hybrid+,
ny metod för mötesupplevelser lanseras av Göteborg & Co.
Hotellnytt
Scandic rapporterar starkt resultat
och kassaflöde för tredje kvartalet 2021.
öppnar maj 2022
Prisbelönt Auschwitz-utställning
kommer till Malmö.
Framtidens städer
Undersökning:
Lund är en av världens smartaste städer.
30 November–2 december
Följ med Meetings International till IBTM World i Barcelona
Var med när världen öppnar igen.
13–16 november 2022
Krakow blir värd för Icca-kongressen 2022
En enorm framgång inte bara för staden, utan för hela landet.
15 oktober klockan 16:00
Lunds Universitet
får 28 nya professorer.
18-24 oktober
Framtidsvecka: Lunds universitet spanar efter framtida genombrott
Vilka genombrott behövs för att vi ska kunna ta oss an framtiden på bästa sätt?
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Lapland ökar dubbelt mot Sverige
Destinationen Swedish Lapland har dock slagit den ökningen med råge och presenterar en ökning på hela 10 procent. Samtliga boendeformer visar en ökning, men vandrarhemmen ökar mest med 19 procent. Under den senaste tolvmånadersperioden har ökningen totalt sett varit åtta procent.  Sverige som helhet har ökat med fem procent jämfört med juni månad förra året, enligt SCB:s nya statistik.

De tyska gästnätterna har ökat med hela 43 procent i juni och på tolvmånadersperioden är det en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna har ökat med 15 procent, vilket blir en ökning på 7 procent under den senaste tolvmånadersperioden.

– Destinationen Swedish Lapland har gemensamt bearbetat olika marknader under en lång tid där bl.a. medverkan på Vildmarksmässan har varit ett inslag på den svenska marknaden och detta börjar nu ge resultat. Tyskland och England är prioriterade marknader där den tyska marknaden visar en mycket positiv utveckling. England lider fortfarande av den ekonomiska krisen och har inte kommit igång ännu, säger Jan-Erik Jaensson VD på Swedish Lapland Tourism.

– En intressant nyhet som visade sig i vår marknadsundersökning i år var att intresset för att resa till oss på grund av mat hade ökat med 30 procent sedan 2010. Det är mycket glädjande eftersom vi har ett exklusivt skafferi av fina råvaror som tydligen har upptäckts av våra gäster, säger Jan-Erik Jaensson vd på Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.

Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.

 

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com