platsannonser
Strategisk projektledare
Destination Eskilstuna
nyheter
Ny bok
Därför blir mötena på jobbet allt fler
dominoeffekter skapar möteskedjor.
14 november
Han fick Wallenbergpriset för sin KL-träforskning
– deltar under Svenskt Träs seminarium i november.
hotellnytt
Nordic Choices förvärv av Kämp Collection Hotels slutfört
Stordalen vill utöka i Helsingfors med 2000 hotellrum.
Award winner again!
Göteborg
är Europas smartaste stad.
kunskapsöverföring
Lund får internationell konferens
om delningsekonomi i städer.
flygnytt
Finnair fortsätter att expandera:
Ny daglig rutt till Haneda i Tokyo.
Handfasta tips
Ny bok:
Moderatorns guide till lyckade möten & events.
nytt jobb
Erica Åberg
ny hotelldirektör på Downtown Camper by Scandic.
25-26 november 2020
Ny mötesplats
som vill samla hela den offentliga sektorn.
hållbarhet
Hela listan:
Nominerade till Miljöstrategipriset 2019.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Lapland ökar dubbelt mot Sverige
Destinationen Swedish Lapland har dock slagit den ökningen med råge och presenterar en ökning på hela 10 procent. Samtliga boendeformer visar en ökning, men vandrarhemmen ökar mest med 19 procent. Under den senaste tolvmånadersperioden har ökningen totalt sett varit åtta procent.  Sverige som helhet har ökat med fem procent jämfört med juni månad förra året, enligt SCB:s nya statistik.

De tyska gästnätterna har ökat med hela 43 procent i juni och på tolvmånadersperioden är det en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna har ökat med 15 procent, vilket blir en ökning på 7 procent under den senaste tolvmånadersperioden.

– Destinationen Swedish Lapland har gemensamt bearbetat olika marknader under en lång tid där bl.a. medverkan på Vildmarksmässan har varit ett inslag på den svenska marknaden och detta börjar nu ge resultat. Tyskland och England är prioriterade marknader där den tyska marknaden visar en mycket positiv utveckling. England lider fortfarande av den ekonomiska krisen och har inte kommit igång ännu, säger Jan-Erik Jaensson VD på Swedish Lapland Tourism.

– En intressant nyhet som visade sig i vår marknadsundersökning i år var att intresset för att resa till oss på grund av mat hade ökat med 30 procent sedan 2010. Det är mycket glädjande eftersom vi har ett exklusivt skafferi av fina råvaror som tydligen har upptäckts av våra gäster, säger Jan-Erik Jaensson vd på Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.

Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.

 

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com