platsannonser
Projektledare
Akademikonferens.
Projektkoordinator
till Akademikonferens.
Chef för möten och event
till Uppsala Konsert & Kongress.
nyheter
hotellnytt
Jacy’z intar ytterligare en våning i skyskrapan
– lanserar Sky Affairs.
september 2023
Draken
blir ny nöjesdestination i Göteborg.

The Winter Cycling Congress
kommer till Sverige.
100 bästa
Jönköping International Business School
förstärker sin position som en av Europas bästa handelshögskolor.
Halmstad
Ny hotellpartner
för bordtennislandslaget.
Net-zero 2050
Radisson Hotel Group
lanserar ultrasnabba laddningsstationer för elfordon i Sverige.
Påverkar hela mötesindustrs
Engångsmuggen ska bort
– forskning ska reda ut hur.
Världens största arkitekturfestivalen
Sara Kulturhus
vinner pris på World Architecture Festival,
50 000 aktiva
Göteborgsvarvet
delar ut 5,6 miljoner till idrotten.
flygnytt
Landvetter
välkomnar världens första kommersiella flyglinje som tankas med 50 procent hållbart flygbränsle.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Lapland ökar dubbelt mot Sverige
Destinationen Swedish Lapland har dock slagit den ökningen med råge och presenterar en ökning på hela 10 procent. Samtliga boendeformer visar en ökning, men vandrarhemmen ökar mest med 19 procent. Under den senaste tolvmånadersperioden har ökningen totalt sett varit åtta procent.  Sverige som helhet har ökat med fem procent jämfört med juni månad förra året, enligt SCB:s nya statistik.

De tyska gästnätterna har ökat med hela 43 procent i juni och på tolvmånadersperioden är det en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna har ökat med 15 procent, vilket blir en ökning på 7 procent under den senaste tolvmånadersperioden.

– Destinationen Swedish Lapland har gemensamt bearbetat olika marknader under en lång tid där bl.a. medverkan på Vildmarksmässan har varit ett inslag på den svenska marknaden och detta börjar nu ge resultat. Tyskland och England är prioriterade marknader där den tyska marknaden visar en mycket positiv utveckling. England lider fortfarande av den ekonomiska krisen och har inte kommit igång ännu, säger Jan-Erik Jaensson VD på Swedish Lapland Tourism.

– En intressant nyhet som visade sig i vår marknadsundersökning i år var att intresset för att resa till oss på grund av mat hade ökat med 30 procent sedan 2010. Det är mycket glädjande eftersom vi har ett exklusivt skafferi av fina råvaror som tydligen har upptäckts av våra gäster, säger Jan-Erik Jaensson vd på Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.

Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.

 

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com