platsannonser
Upphandling av partnerkonsult
till IUFRO World Congress 2024.
nyheter
Award winner
Lotta Boman, Sigtunahöjden
tilldelades IACCs Mel Hosansky Award.
söks från 10 augusti
Evenemangsstödet införs
måste vara minst 250 deltagare.
hotellnyttt
Qatar öppnar 105 nya hotell
inför Fotbolls-VM 2022.
Bra inititativ
Seoul Convention Bureau
bjöd in till en online-kampanj för att lyfta MICE-industrin.
30 nov - 2 dec 2021
IBTM World öppnar registreringen för Hosted Buyers
mässan för första gången i hybridformat.
växande mötesplats
Nytt toppmodernt storkök
i Scandinavian XPO byggdes på rekordtid.
mässor skapar möten
Stockholm Furniture & Light Fair
storsatsar på 2022 - skandinavisk design får större fokus än någonsin tidigare.
hotellutveckling
Pride House
checkar in på Clarion Hotel Stockholm.
mötesskapare
Internetstiftelsen
öppnar ett nordiskt chapter för World Wide Web Consortium, W3C.

Ny guide planerar Skånerundan
– lokala drycker kombineras med mat, cykling, vandring och kultur.
RSS
rss_icon
Länkar
Swedish Lapland ökar dubbelt mot Sverige
Destinationen Swedish Lapland har dock slagit den ökningen med råge och presenterar en ökning på hela 10 procent. Samtliga boendeformer visar en ökning, men vandrarhemmen ökar mest med 19 procent. Under den senaste tolvmånadersperioden har ökningen totalt sett varit åtta procent.  Sverige som helhet har ökat med fem procent jämfört med juni månad förra året, enligt SCB:s nya statistik.

De tyska gästnätterna har ökat med hela 43 procent i juni och på tolvmånadersperioden är det en ökning med 21 procent. De svenska gästnätterna har ökat med 15 procent, vilket blir en ökning på 7 procent under den senaste tolvmånadersperioden.

– Destinationen Swedish Lapland har gemensamt bearbetat olika marknader under en lång tid där bl.a. medverkan på Vildmarksmässan har varit ett inslag på den svenska marknaden och detta börjar nu ge resultat. Tyskland och England är prioriterade marknader där den tyska marknaden visar en mycket positiv utveckling. England lider fortfarande av den ekonomiska krisen och har inte kommit igång ännu, säger Jan-Erik Jaensson VD på Swedish Lapland Tourism.

– En intressant nyhet som visade sig i vår marknadsundersökning i år var att intresset för att resa till oss på grund av mat hade ökat med 30 procent sedan 2010. Det är mycket glädjande eftersom vi har ett exklusivt skafferi av fina råvaror som tydligen har upptäckts av våra gäster, säger Jan-Erik Jaensson vd på Swedish Lapland Tourism

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.

Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.

 

Foto: Fredrik Broman/Humanspectra.com