nyheter
statistik eller bevis?
Hotell i Kina
visar tidiga tecken på återhämtning.
vi ställer inte in - vi ställer om
Strategikongress
samlar energibranschen digitalt den 5-6 maj.
efter restriktionerna
Visit Linköping & Co
varslar i spåren av Corona.
omvärldsanalys
JMIC skapar portal
för åtkomst till covid-19-kunskaper.
Omvärldsanalys
USA rapporterar 22,6 procents hotellbeläggning
för veckan fram till 28 mars - 2020.
Island står enat
Meet in Reykjavík:
United With Strength.
innovationer skapar möten
De tio mest innovativa entreprenörerna
i Sverige 2020.
omsättningen minus 70-80 procent
Färsk statistik från UC:
Konkurser inom hotell- och restaurang ökar med 123 procent.
positivt besked
Nordiska Hissmässan
samlar hela hissbranschen i Stockholm hösten 2020.
innovationer skapar möten
Fem innovationer
som kommer att revolutionera modeindustrin tilldelas en miljon euro.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenskar packar med sig träningskläderna på affärsresan

Svenskar är hälsomedvetna affärsresenärer, i alla fall om man ser till vad vi packar i resväskan. En ny studie visar att nästan hälften tar med sig träningskläder på jobbresan.

I den världsomfattande studien med 17 000 deltagare från över 80 länder uppgav 45 % av svenskarna att de har för vana att ta med sig bad- eller träningskläder på affärsresan, jämfört med bara 27 % av alla som svarade.

Norrmännen är snäppet bättre än svenskarna på att ta med sig träningskläderna, men annars är det bara nyzeeländarna som är flitigare (52 %).

Det är kontorsleverantören Regus som genomfört studien där de vanligaste svaren var träningskläder (27 %), ett foto på familjen (16 %) och en gåva till den de reser till (15 %).

Svenskarna verkar inte vara lika familjeorienterade men mer ljudkänsliga och efter motionskläder så är öronproppar (22 %) den populäraste reseattiraljen, följt av förströelser så som dataspel (12 %) på en tredjeplats.

Undersökningen visar även att många tar med en hel del udda och personliga saker så som exempelvis bröllopsklänningar och gosedjur.

De personliga föremål som tas med på affärsresor tyder på att gränsen mellan det privata och arbetslivet jämnas ut, menar Michael Barth som är VD på Regus i Norden. Många arbetar på flexibla arbetsplatser där de spenderar mindre tid på kontoret och därför tar de med sig personliga föremål som kan får dem att känna sig hemma.

Michael Barth förutspår också en ökning av videokommunikation i jobbsammanhang, vilket de menar ska minska antalet affärsresor överlag.

I Sverige medverkade 246 företagsrepresentanter i undersökningen.