platsannonser
Kommunikationsstrateg för IUFROs världskongress 2024
Framtid, innovation och Agenda 2030 utgör ledstjärnor för kongressen.
nyheter
Fajt mellan städerna
Malmö och Uppsala
vill båda bli kulturhuvudstad i Europa 2029.
beslutet fattat
Scandinavium
ska ersättas av en ny multiarena.
KVALITETSMÄSSAN 2021
Sjutton utvecklingsprojekt
nominerade till GötaPriset.
en äkta eldsjäl
Årets Eventskåning 2020
till KB och Totte Lundgren.
nytt jobb
Monika Hilm
ny vd på Yasuragi.
nya upplevelser
Inomhusgolf med virtuella banor
öppnar i Gränbystaden i Uppsala.
ny studiolösning
Svenska Mässan Gothia Towers
lanserar Sveriges största arena för hybridmöten.
forskning skapar möten
Forskare
har en viktig och mångfacetterad roll i inkubatorer.
Hotellnytt
BWH Hotel Group
fortsätter expandera i Norge.
UNWTO-möte i går
IATA tror på vaccinationskrav
för att flyga internationellt.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenskar packar med sig träningskläderna på affärsresan

Svenskar är hälsomedvetna affärsresenärer, i alla fall om man ser till vad vi packar i resväskan. En ny studie visar att nästan hälften tar med sig träningskläder på jobbresan.

I den världsomfattande studien med 17 000 deltagare från över 80 länder uppgav 45 % av svenskarna att de har för vana att ta med sig bad- eller träningskläder på affärsresan, jämfört med bara 27 % av alla som svarade.

Norrmännen är snäppet bättre än svenskarna på att ta med sig träningskläderna, men annars är det bara nyzeeländarna som är flitigare (52 %).

Det är kontorsleverantören Regus som genomfört studien där de vanligaste svaren var träningskläder (27 %), ett foto på familjen (16 %) och en gåva till den de reser till (15 %).

Svenskarna verkar inte vara lika familjeorienterade men mer ljudkänsliga och efter motionskläder så är öronproppar (22 %) den populäraste reseattiraljen, följt av förströelser så som dataspel (12 %) på en tredjeplats.

Undersökningen visar även att många tar med en hel del udda och personliga saker så som exempelvis bröllopsklänningar och gosedjur.

De personliga föremål som tas med på affärsresor tyder på att gränsen mellan det privata och arbetslivet jämnas ut, menar Michael Barth som är VD på Regus i Norden. Många arbetar på flexibla arbetsplatser där de spenderar mindre tid på kontoret och därför tar de med sig personliga föremål som kan får dem att känna sig hemma.

Michael Barth förutspår också en ökning av videokommunikation i jobbsammanhang, vilket de menar ska minska antalet affärsresor överlag.

I Sverige medverkade 246 företagsrepresentanter i undersökningen.