platsannonser
nyheter
flygnytt
Finnair öppnar ny rutt
till Busan under sommaren 2020.
hotellnytt
Ikoniska Borgafjäll hotell
i ny regi.
stora möten
Reykjavik får European Film Awards-galan 2020
1400 samlas för att sola sig i glansen.
Stockholm med på topplistan
Fortsatt tillväxt bland europeiska städer
European Cities Marketing Benchmarking Report 2019 är här.

MPI Sweden nedlagt
Nu gäller MPI Scandinavia.
nytt jobb
Karin Liberg
ny CIO för Resia Travel Group.
Klättrade 21 platser i ICCA-statistiken
Antalet möten och idrottsevenemang
ökar i Uppsala.
Möten & Events
Västsvenska besöksnäringsföretag
tar emot internationell naturturism-kongress i höst.
framtidskunskaper
Water&Wastewater
– ny internationell VA-mässa 2021.
nytt jobb
Clarion Arlanda
får ny hotelldirektör.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenskar packar med sig träningskläderna på affärsresan

Svenskar är hälsomedvetna affärsresenärer, i alla fall om man ser till vad vi packar i resväskan. En ny studie visar att nästan hälften tar med sig träningskläder på jobbresan.

I den världsomfattande studien med 17 000 deltagare från över 80 länder uppgav 45 % av svenskarna att de har för vana att ta med sig bad- eller träningskläder på affärsresan, jämfört med bara 27 % av alla som svarade.

Norrmännen är snäppet bättre än svenskarna på att ta med sig träningskläderna, men annars är det bara nyzeeländarna som är flitigare (52 %).

Det är kontorsleverantören Regus som genomfört studien där de vanligaste svaren var träningskläder (27 %), ett foto på familjen (16 %) och en gåva till den de reser till (15 %).

Svenskarna verkar inte vara lika familjeorienterade men mer ljudkänsliga och efter motionskläder så är öronproppar (22 %) den populäraste reseattiraljen, följt av förströelser så som dataspel (12 %) på en tredjeplats.

Undersökningen visar även att många tar med en hel del udda och personliga saker så som exempelvis bröllopsklänningar och gosedjur.

De personliga föremål som tas med på affärsresor tyder på att gränsen mellan det privata och arbetslivet jämnas ut, menar Michael Barth som är VD på Regus i Norden. Många arbetar på flexibla arbetsplatser där de spenderar mindre tid på kontoret och därför tar de med sig personliga föremål som kan får dem att känna sig hemma.

Michael Barth förutspår också en ökning av videokommunikation i jobbsammanhang, vilket de menar ska minska antalet affärsresor överlag.

I Sverige medverkade 246 företagsrepresentanter i undersökningen.