nyheter
Höjer säkerheten
Nova Park certifierad
till Stay Safe Advanced.
utvecklingspengar
Tio miljoner till Visit Sweden
för ytterligare marknadsföring av Sverige som resmål.
hållbarhet
Spännande nyhet:
Sverige etta i ny undersökning.
hotellnytt
Första Radisson Individuals
i Baltikum öppnar sina dörrar i Tallinn.
Studio Sola
Karlstad CCC
erbjuder ny studiolösning i samarbete med JK Ljud & Ljus.
Hållbar platsutveckling
Två miljoner från Tillväxtverket
till återstart av Hyllie.
Jimmyz
Ess Group toppar sin hotellista
med 28 våningar och 100 meter.
16 projekt får 16 miljoner
Nya projekt
ska hjälpa företag inom besöksnäringen att ställa om.
ny kunskap
Lärarlagsmöten
handlar mest om praktiska frågor.
första mötet idag
Näringsministern
inrättar besöksnäringsråd.
RSS
rss_icon
Länkar
Svenskar packar med sig träningskläderna på affärsresan

Svenskar är hälsomedvetna affärsresenärer, i alla fall om man ser till vad vi packar i resväskan. En ny studie visar att nästan hälften tar med sig träningskläder på jobbresan.

I den världsomfattande studien med 17 000 deltagare från över 80 länder uppgav 45 % av svenskarna att de har för vana att ta med sig bad- eller träningskläder på affärsresan, jämfört med bara 27 % av alla som svarade.

Norrmännen är snäppet bättre än svenskarna på att ta med sig träningskläderna, men annars är det bara nyzeeländarna som är flitigare (52 %).

Det är kontorsleverantören Regus som genomfört studien där de vanligaste svaren var träningskläder (27 %), ett foto på familjen (16 %) och en gåva till den de reser till (15 %).

Svenskarna verkar inte vara lika familjeorienterade men mer ljudkänsliga och efter motionskläder så är öronproppar (22 %) den populäraste reseattiraljen, följt av förströelser så som dataspel (12 %) på en tredjeplats.

Undersökningen visar även att många tar med en hel del udda och personliga saker så som exempelvis bröllopsklänningar och gosedjur.

De personliga föremål som tas med på affärsresor tyder på att gränsen mellan det privata och arbetslivet jämnas ut, menar Michael Barth som är VD på Regus i Norden. Många arbetar på flexibla arbetsplatser där de spenderar mindre tid på kontoret och därför tar de med sig personliga föremål som kan får dem att känna sig hemma.

Michael Barth förutspår också en ökning av videokommunikation i jobbsammanhang, vilket de menar ska minska antalet affärsresor överlag.

I Sverige medverkade 246 företagsrepresentanter i undersökningen.